DERS ADI

: Yeniçağ Osmanlı Tarihinin Kaynakları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 5035 Yeniçağ Osmanlı Tarihinin Kaynakları SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ NURİ ADIYEKE

Dersi Alan Birimler

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Amacı

1-Yeniçağ Osmanlı kaynaklarının tespiti
2- Tespit edilen kaynakların kritiği
3- Muhtelif kaynakların veriye dönüştürülmesi teknikleri becerisini edinmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencinin kaynak tanımını yaparak, kaynaklara ulaşımının sağlanabilmesi,
2   Öğrencin Osmanlı tarih ve tarihçileri hakkında bilgi sahibi olması,
3   Muhtelif kaynaklara vakıf olması
4   Öğrencinin yeniçağ Osmanlı kaynaklarının kullanım özelliklerini bellenemi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yeniçağ Osmanlı tarihi için kaynak tanımı.
2 Yeniçağ Osmanlı tarih kaynaklarının tasnifi.
3 Osmanlı tarihleri ve tarihçileri. (Erken dönem: XV.-XVI. yüzyıl)
4 Osmanlı tarihleri ve tarihçileri. (XVII. - XVIII. yüzyıl)
5 Osmanlı Arşivleri; Başbakanlık Osmanlı Arşivi. (Defterler)
6 Osmanlı Arşivleri; Başbakanlık Osmanlı Arşivi. (Perakende evrak)
7 Osmanlı Arşivleri; Topkapı Sarayı, Tapu Kadastro Arşivi, Vakıflar Arşivleri.
8 Ara sınav
9 Vakıf arşivleri.
10 Muhtelif kadı sicilleri
11 Yabncı ülke arşivleri
12 Farklı nitelikteki defter ve evraklar; inşa mecmuaları, cönkler vs.
13 Seyahatnameler
14 Edebi eserler, layihalar, siyasetnameler.
15 Kaynak kritiği İş kritik, dış kritik.
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Cumhurbaşkanlığı (Başbakanlık) Osmanlı Arşivi
Tapu Kadastro Arşivi
Vakıflar Arşivi
Muhtelif Kadı Sicilleri.
Muhtelif Kütüphanelerden inşa mecmuaları.
Muhtelif cönk örnekleri.
Muhtelif Seyahatnameler.
AFYONCU Erhan, Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
BAYRAK M Orhan, Osmanlı Tarihi Yazarları, Milenyum Yayınları, İstanbul, 2002.
Şeriye Sicilleri, Mahiyeti, Toplu kataloğu, ve Seçme Hükümler, (Yay: Haz: Ahmet Akgündüz), c.1-2, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı yayını, istanbul, 1981, 1989.
ÖZ M ehmet, Kanun-ı Kadimin Peşinde Osmanlı'da "Çözülme" ve Gelebekçi Yorumları, Dergah yayınları, İstanbul, 2015.
İNALCIK Halil, Has Bağçede Ayş-u Tarab, İş Bankası Yayınları, İstanbul, 2011.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Arşiv ve diğer kaynakların tanımı yapılarak tipik örnekler derste incelenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

ilan edilecektir

Değerlendirme Kriteri

Ö.Ç. 1-3. Ara sınavda sorulan sorulara verilen yanıtlar ile değerlendirilecektir.
Ö.Ç. 1-5. Final sınavında sorulan sorulara verilen yanıtlar ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Derslerin % 70 ine devam zorunluluğu vardır.
2-Arasınav ve final sınavına katılım değerlendirmede esas alınacaktır.
3- Her türlü intihal ceza ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ofis tel: 0 232 301 87 50
nuri.adiyeke@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.133344
ÖK.244
ÖK.34444
ÖK.444