DERECE PROGRAMLARI

: Tıp Doktorluğu

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi, Türkiye'nin önde gelen tıp fakültelerinden biridir ve Türkiye tıp fakülteleri arasında eğitim ve sağlık hizmetlerinde önemli bir rol oynamıştır. Tıp eğitimi 6 yıldır ve eğitim dili Türkçe"dir. Öğrenciler ilk 3 yıl temel tıp dersleri, 4. ve 5. yıllarda klinik staj, 6. yıl intörn eğitimi alırlar. Ayrıca, İngilizce Muafiyet sınavını veya denkliği Üniversite tarafından kabul edilen sınavları geçmeyen öğrenciler 1. sınıfda Temel İngilizce dersi alırlar. Program, Ulusal Tıp Eğitimi Akreditasyon Kurulu (UTEAK) tarafından 2011 yılında Ulusal Lisans Tıp Eğitimi Standartlarına göre akredite edilmiştir ve akredite eğitim programı olan ilk 8 fakülteden biridir.
1 Mart 1978'de Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi 12 profesör tarafından İzmir Tıp Fakültesi olarak kuruldu. 1982 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi adını aldı. Fakülte bölümleri kuruluşundan bu yana Temel, Dahili ve Cerrahi Tıp Bilimleri olmak üzere üç ana başlık altında sınıflandırılmaktadır. 1997 yılında, 1. sınıftan başlayarak, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi lisans öğretim programında geleneksel entegre eğitim programında köklü bir değişiklik yapmış, ilk 3 yılda Probleme Dayalı Öğrenmeye (PBL) ve klinik staj yıllarında Taska Dayalı Öğrenmeye (TBL) geçmiştir.


Kazanılan Derece

Tıp Lisans Derecesi (Lisans ve Yüksek Lisans Bütünleşik Programı)

Derecenin Düzeyi

Lisans derecesi içeren Yüksek Lisans (Tek Aşamalı Program)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise Diploması, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise genel not ortalamalarından oluşan ortalama puanlarına göre programlara erişim kazanırlar.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Yatay Geçişle gelen öğrenciler:
Türkiye deki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.
Yatay Geçiş Kontenjanları Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilmektedir. Değerlendirme ise; fakülte ve yüksekokullarda oluşturulan komisyonlar tarafından yapılmakta ve ilgili kurullarca karara bağlanarak ilan edilmektedir.

Dikey Geçişle gelen öğrenciler:
Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına dikey geçişleri; Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkındaki Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Üniversite tarafından ayrılan kontenjanlar ÖSYM Başkanlığına bildirilir. Bildirilen bu kontenjanlar ve koşullar ÖSYM tarafından hazırlanan Dikey Geçiş Kılavuzunda ilan edilir.
Yerleştirme işlemleri Dikey Geçiş Sınavı neticesine göre merkezi olarak ÖSYM tarafından gerçekleşir.

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmamaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak kabul edilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

5 ya da 6 yıl (300 ya da 360 AKTS), 10 ya da 12 yarıyıl, her yarıyılda 16-18 hafta

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Tıp Doktorluğu programının amacı, ülkenin sağlık gereksinimlerini karşılayabilecek, toplumun sağlık sorunlarına duyarlı ve çözümler üretebilen, yetkin, öğrenmeyi öğrenmiş, bilgi ve iletişim çağına uygun becerileri edinmiş, sürekli gelişime açık, insan haklarına saygılı, topluma örnek olacak hekimler yetiştirmektir.

Temel Program Kazanımları

1   Temel, klinik tıp ve tıpla bağlantılı olan sosyal tıp-davranış bilimleri bilgi, beceri ve tutumlarına sahiptir.
2   Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular.
3   Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygularken uygun tetkik isteme ve akılcı ilaç kullanmanın önemini gözetir.
4   Acil tıbbi bakım ve girişimleri gerçekleştirir.
5   Birey, toplum ve gezegen sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
6   Hasta ve hastalıkları biyolojik, ruhsal ve toplumsal boyutlarıyla bütüncül olarak değerlendirerek koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici hekimlik uygulamalarını yapar.
7   Birey ve toplumun sağlık sorunlarını, önceliklerini değerlendirir, gereksinimlerine yanıt verir.
8   Birey ve toplum sağlığına yönelik eğitim ve danışmanlık etkinliklerini yürütür.
9   Hizmet sunumunda hiçbir ayırım gözetmez, hasta ve çalışan sağlığı ve güvenliğini, mahremiyeti, hakları ve veri güvenliğini göz önünde bulundurur.
10   Kendi sağlığını fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden koruma ve geliştirmeye önem verir, bu konuda gerekenleri yapar.
11   Kendi sınırlarını değerlendirerek, gereken durumlarda, diğer sağlık çalışanları ve kurumlardan sevk zincirini gözeterek destek ister.
12   Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir ve sağlık hizmet sunumunu sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını gözeterek geliştirmeyi savunur
13   Sağlık hizmetlerine erişimde fırsat eşitliğini, sağlık haklarına erişimin önündeki engellerin ortadan kaldırılması gibi etik ilkeleri savunur.
14   Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamaları, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
15   Hasta, hasta yakınları, meslekdaşları, sağlık hizmetinde görev alan tüm çalışanlara etik ilkeler doğrultusunda davranır.
16   Mesleğini uygularken hizmet sunduğu kişiler, meslekdaşları, sağlık hizmetinde görev alan ekip üyeleri ve diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
17   Hizmet sunduğu kişileri koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici uygulama süreçlerinde bilgilendirir, karar süreçlerine katılımlarını sağlar.
18   Liderlik, yöneticilik ve ekip çalışması ilkelerini bilir ve uygular.
19   Görev yaptığı sağlık kurumunda kaynakları ve insan gücünü toplum yararını gözeterek etkin şekilde kullanır.
20   Yer aldığı ekiplerde, kendisi ve diğer çalışanların görev tanımlarını bilerek, ekibin uyumu, sağlığı ve başarısını önceleyerek çalışır.
21   Yaşam boyu öğrenme sorumluluğu ve becerisini kazanır.
22   Mesleğini uygularken uygun ve güncel bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve bilgi teknolojilerinden etkin biçimde yararlanır.
23   Kanıta dayalı tıbbın ilkelerine dayanarak, tıbbi bilgilerin bilimsel temellerini eleştirel olarak değerlendirir, bilimsel araştırma planlar, uygular ve sonuçları toplumun yararına kullanır.

Mezunların İstihdam Profilleri

Tıp doktorları, pratisyen hekim veya uzman hekim olarak kendi muayenehanelerinde, özel ve kamu sağlık kuruluşlarında çalışabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, yüksek lisans derecesine ya da doğrudan entegre üçüncü derece (doktora) programlara başvurabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Tıp Fakültesi müfredatında, ortak zorunlu ve seçmeli derslerin dışında eğitim programında ilk 5 yılda 2-3-4 -5- 6 ve olarak 9 haftadan oluşan ve bloklar la birlikte tanımlanan toplam 46 ders vardır. 6. yılda 13 staj yer almaktadır. 4, 5 ve 6 yıllarda öğrencinin ilgi duyduğu tıp disiplininde çalışmasına olanak sağlayan seçmeli staj blokları yer alır. İlk 3 yılda ise öğrencinin merak ettiği bir alanda araştırma tekniklerini öğrendiği, geliştirdiği Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM) zorunlu olarak yürütülür.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
 
1. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ATA 1000 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi ZORUNLU 2 0 0 4
H 2 HBY 1105 2.Kurul-Hücre Biyolojisi ZORUNLU 8 3 0 11
H 3 KPD 1000 Kariyer Planlama ZORUNLU 1 0 0 2
H 4 TDL 1000 Türk Dili ZORUNLU 2 0 0 4
H 5 TIG 1101 1.KURUL-TIP BİLİMLERİNE GİRİŞ I ZORUNLU 8 3 0 11
H 6 YDİ 1021 Yabancı Dil (İngilizce) ZORUNLU 4 0 0 5
H 7 DBI 1103 3.Kurul-Doku Biyolojisi ı ZORUNLU 7 4 0 11
H 8 DBK 1104 4.Kurul-Doku Biyolojisi II ZORUNLU 7 4 0 11
H 9 SSP 1101 Sosyal Sorumluluk Projesi ZORUNLU 1 0 0 1
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   60
 
 
2. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 EDB 2201 Eleştirel Değer Biçme ZORUNLU 0 0 0 1
H 2 SBL 2111 Sinir Bilimleri BLOK 11 3 0 14
H 3 SDL 2122 Solunum Dolaşım BLOK 11 3 0 14
H 4 TBG 2133 Tıp Bilimlerine Giriş 2 BLOK 8 2 0 10
H 5 TİB 1201 Tıpta İnsan Bilimleri ZORUNLU 0 0 0 1
H 6 GIS 2144 GIS - Metabolizma BLOK 7 3 0 10
H 7 UGE 2155 Üregenital - Endokrin BLOK 7 3 0 10
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   60
 
 
3. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ARŞ 2301 Araştırma Becerileri ZORUNLU 0 0 0 2
H 2 DLM 3104 Deri Lokomotor 201 BLOK 6 2 0 8
H 3 KGN 3107 Kliniğe Giriş Neoplazi BLOK 5 2 0 7
H 4 SBL 3103 Sinir Bilimleri 201 BLOK 6 2 0 8
H 5 SDL 3109 Solunum Dolaşım 201 ZORUNLU 8 2 0 10
H 6 ÜGE 3108 Ürogenital Endokrin 201 ZORUNLU 7 2 0 10
H 7 GİS 3110 Gastrointestinal Sistem ZORUNLU 5 2 0 7
H 8 YDN 3111 Yaşam Döngüsü ZORUNLU 6 2 0 8
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   60
 
 
4. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 DTB 3404 Dahili Tıp Bilimleri 301 BLOK 0 0 0 14
H 2 GKE 3405 Gis-Kitleler-Enfeksiyon BLOK 0 0 0 13
H 3 KBG 3403 Klinik Bilimlere Giriş BLOK 3 1 0 4
H 4 PED 3406 Pediatri 301 BLOK 0 0 0 14
H 5 SDL 3403 Solunum-Dolaşım 301 BLOK 0 0 0 13
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 2
TOPLAM:   60
 
4 .Yıl: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 SEÇ 3406 Seçmeli 301 SEÇMELİ 99 99 2
 
 
5. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ACL 3502 Acil Tıp 301 BLOK 0 0 0 13
H 2 DLM 3507 Deri - Lokomotor 301 BLOK 12 3 0 13
H 3 KBG 3506 KBB-Göz BLOK 0 0 0 6
H 4 SBL 3505 Nöroloji-Psikiyatri 301 BLOK 0 0 0 12
H 5 ÜGE 3503 Kadın Doğum-Üroloji BLOK 0 0 0 12
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 4
TOPLAM:   60
 
5 .Yıl: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 GÇD 1000 Gönüllülük Çalışmaları SEÇMELİ 1 2 0 4
H 2 İHD 1001 İnsan Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 3 SÇM 3508 Seçmeli 302 SEÇMELİ 3 2 0 4
 
 
6. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ACL 4602 Acil Tıp 401 ZORUNLU 8
H 2 AHE 4601 Aile Hekimliği ZORUNLU 5
H 3 DTB 4604 Dahili Tıp Bilimleri 401 ZORUNLU 9
H 4 GCH 4601 Genel Cerrahi ZORUNLU 2
H 5 GHS 4601 Göğüs Hastalıkları ZORUNLU 1
H 6 KAR 4601 Kardiyoloji ZORUNLU 1
H 7 KBB 4601 Kulak , Burun ve Boğaz Hastalıkları ZORUNLU 1
H 8 NOR 4601 Nöroloji ZORUNLU 1
H 9 PED 4606 Pediatri 401 ZORUNLU 10
H 10 PSK 4601 Psikiyatri ZORUNLU 5
H 11 SEC 4608 Seçmeli ZORUNLU 4
H 12 TSL 4606 Toplum Sağlığı 401 ZORUNLU 9
H 13 ÜGE 4603 Kadın Doğum 401 ZORUNLU 4
H 0 - SEÇMELİ DERSLER ZORUNLU - - - 0
TOPLAM:   60
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Mezuniyet Koşulları

Eğitimin ilk üç yılı süresince, probleme dayalı öğrenim (PDÖ), 4 ve 5. yıllarda taska dayalı öğrenim (TDÖ) yaklaşımı uygulanmaktadır. 6. yıl intörnlük dönemidir.
Tıp doktorluğu derecesi, öğretim programında yer alan tüm dersleri başarı ile tamamlamış, 360 AKTS kredisi toplamış, yıllık ders başarı ortalaması 60/100 olan, 6. yıl internlük stajlarının tümünde başarılı olmuş öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Prof. Dr. Figen ÇOŞKUN
Tıp Fakültesi Dekanı V.
Tel: 0090 232 412 2201
e-posta: coskun.figen@deu.edu.tr