DERECE PROGRAMLARI

: Tıp Doktorluğu

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

1 Mart 1978'de 12 profesör tarafından İzmir Tıp Fakültesi olarak kurulan Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi, 1982 yılında mevcut adını almıştır. Fakülte bölümleri, Temel, Dahili ve Cerrahi Tıp Bilimleri olmak üzere üç ana başlık altında sınıflandırılmaktadır. 1997 yılında lisans öğretim programı ilk üç yıl için Probleme Dayalı Öğrenme (PBL) ve klinik staj yılları için Taska Dayalı Öğrenme (TBL) yöntemlerine geçilmiştir.

Eğitim programımız ilk üç yılda öğretilen temel tıp bilgilerinin, klinik yıllarda hastalar, hastalıklar, tanı ve tedavi süreçleriyle ilişkilendirilmesini amaçlar. Öğrencilere kazandırılması gereken bilgi ve beceriler açıkça tanımlanmış ve program bu hedeflere ulaşılmasını sağlayacak şekilde düzenlenmiştir. Eğitim programının çekirdek içeriği, toplumun öncelikli sağlık sorunlarını kapsar. Hedefler, biyolojik hedeflerin yanı sıra toplumsal ve davranışsal hedefleri de içerir. Alan çalışmaları, öğrencilerin üniversite hastanesi sınırlarını aşarak toplumun sağlık sorunlarına, sağlığı etkileyen toplumsal faktörlere ve ülkenin sağlık politikalarına duyarlı hale gelmelerini hedefler. Toplumsal katkıya ilişkin uygulamalara yer verilir.

Eğitim programı ortak zorunlu ve seçmeli dersler sunar; ilk beş yılda 5-9 haftalık bloklar, altıncı yılda ise 8 haftalık 6 ana bloklar şeklinde yapılandırılmıştır. Altıncı yıl internlük dönemi olarak adlandırılır ve öğrenciler hastanenin tüm birimlerinde çalışırlar. İlk üç yıl boyunca yürütülen Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM) ile öğrenciler sosyal sorumluluk projeleri ve araştırma projelerinde görev alır, Tıpta İnsan Bilimleri ve Eleştirel Değer Biçme alanında temel bilgiler edinirler. Eğitim, ilk üç yıl boyunca Sentez Oturumları, Sunumlar, Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ) oturumları ile desteklenir; dördüncü ve beşinci yıllarda iseTaska Dayalı Öğrenim (TBL) eğitim rehberleri eşliğinde ilerler.

Fakültemiz, Ulusal Tıp Eğitimi Akreditasyonuna (UTEAK) sahiptir ve 2013 yılından bu yana Avrupa Birliği diploma eki etiketi ile uluslararası alanda tanınmaktadır.

Kazanılan Derece

Tıp Lisans Derecesi (Lisans ve Yüksek Lisans Bütünleşik Programı)

Derecenin Düzeyi

Lisans derecesi içeren Yüksek Lisans (Tek Aşamalı Program)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması , ulusal Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Yatay Geçişle gelen öğrenciler:
Türkiye deki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.
Yatay Geçiş Kontenjanları Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilmektedir. Değerlendirme ise; fakülte ve yüksekokullarda oluşturulan komisyonlar tarafından yapılmakta ve ilgili kurullarca karara bağlanarak ilan edilmektedir.

Dikey Geçişle gelen öğrenciler:
Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına dikey geçişleri; Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkındaki Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Üniversite tarafından ayrılan kontenjanlar ÖSYM Başkanlığına bildirilir. Bildirilen bu kontenjanlar ve koşullar ÖSYM tarafından hazırlanan Dikey Geçiş Kılavuzunda ilan edilir.
Yerleştirme işlemleri Dikey Geçiş Sınavı neticesine göre merkezi olarak ÖSYM tarafından gerçekleşir.

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmamaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak kabul edilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

6 yıl (bir yıl İngilizce hazırlık sınıfı), 360 AKTS.





Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Tıp Doktorluğu programının amacı, ülkenin sağlık gereksinimlerini karşılayabilecek, toplumun sağlık sorunlarına duyarlı ve çözümler üretebilen, yetkin, öğrenmeyi öğrenmiş, bilgi ve iletişim çağına uygun becerileri edinmiş, sürekli gelişime açık, insan haklarına saygılı, topluma örnek olacak hekimler yetiştirmektir.

Temel Program Kazanımları

1   Temel, klinik tıp ve tıpla bağlantılı olan sosyal tıp-davranış bilimleri bilgi, beceri ve tutumlarına sahiptir.
2   Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular.
3   Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygularken uygun tetkik isteme ve akılcı ilaç kullanmanın önemini gözetir.
4   Acil tıbbi bakım ve girişimleri gerçekleştirir.
5   Birey, toplum ve gezegen sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
6   Hasta ve hastalıkları biyolojik, ruhsal ve toplumsal boyutlarıyla bütüncül olarak değerlendirerek koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici hekimlik uygulamalarını yapar.
7   Birey ve toplumun sağlık sorunlarını, önceliklerini değerlendirir, gereksinimlerine yanıt verir.
8   Birey ve toplum sağlığına yönelik eğitim ve danışmanlık etkinliklerini yürütür.
9   Hizmet sunumunda hiçbir ayırım gözetmez, hasta ve çalışan sağlığı ve güvenliğini, mahremiyeti, hakları ve veri güvenliğini göz önünde bulundurur.
10   Kendi sağlığını fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden koruma ve geliştirmeye önem verir, bu konuda gerekenleri yapar.
11   Kendi sınırlarını değerlendirerek, gereken durumlarda, diğer sağlık çalışanları ve kurumlardan sevk zincirini gözeterek destek ister.
12   Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir ve sağlık hizmet sunumunu sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını gözeterek geliştirmeyi savunur
13   Sağlık hizmetlerine erişimde fırsat eşitliğini, sağlık haklarına erişimin önündeki engellerin ortadan kaldırılması gibi etik ilkeleri savunur.
14   Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamaları, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
15   Hasta, hasta yakınları, meslekdaşları, sağlık hizmetinde görev alan tüm çalışanlara etik ilkeler doğrultusunda davranır.
16   Mesleğini uygularken hizmet sunduğu kişiler, meslekdaşları, sağlık hizmetinde görev alan ekip üyeleri ve diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
17   Hizmet sunduğu kişileri koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici uygulama süreçlerinde bilgilendirir, karar süreçlerine katılımlarını sağlar.
18   Liderlik, yöneticilik ve ekip çalışması ilkelerini bilir ve uygular.
19   Görev yaptığı sağlık kurumunda kaynakları ve insan gücünü toplum yararını gözeterek etkin şekilde kullanır.
20   Yer aldığı ekiplerde, kendisi ve diğer çalışanların görev tanımlarını bilerek, ekibin uyumu, sağlığı ve başarısını önceleyerek çalışır.
21   Yaşam boyu öğrenme sorumluluğu ve becerisini kazanır.
22   Mesleğini uygularken uygun ve güncel bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve bilgi teknolojilerinden etkin biçimde yararlanır.
23   Kanıta dayalı tıbbın ilkelerine dayanarak, tıbbi bilgilerin bilimsel temellerini eleştirel olarak değerlendirir, bilimsel araştırma planlar, uygular ve sonuçları toplumun yararına kullanır.

Mezunların İstihdam Profilleri

Tıp doktorları, pratisyen hekim veya uzman hekim olarak kendi muayenehanelerinde, özel ve kamu sağlık kuruluşlarında çalışabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, yüksek lisans derecesine ya da doğrudan entegre üçüncü derece (doktora) programlara başvurabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Tıp Fakültesi müfredatında, ortak zorunlu ve seçmeli derslerin dışında eğitim programında ilk 5 yılda 2-3-4 -5- 6 ve 9 haftadan oluşan ve bloklar yer almaktadır. 6. yılda 13 staj yer almaktadır. 4, 5 ve 6 yıllarda öğrencinin ilgi duyduğu tıp disiplininde çalışmasına olanak sağlayan seçmeli staj blokları yer alır. İlk 3 yılda ise öğrencinin merak ettiği bir alanda araştırma tekniklerini öğrendiği, geliştirdiği Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM) zorunlu olarak yürütülür.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
 
1. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ATA 1000 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi ZORUNLU 2 0 0 4
H 2 HBY 1105 2.Kurul-Hücre Biyolojisi ZORUNLU 8 3 0 11
H 3 KPD 1000 Kariyer Planlama ZORUNLU 1 0 0 2
H 4 TDL 1000 Türk Dili ZORUNLU 2 0 0 4
H 5 TIG 1101 1.KURUL-TIP BİLİMLERİNE GİRİŞ I ZORUNLU 8 3 0 11
H 6 YDİ 1021 Yabancı Dil (İngilizce) ZORUNLU 4 0 0 5
H 7 DBI 1103 3.Kurul-Doku Biyolojisi ı ZORUNLU 7 4 0 11
H 8 DBK 1104 4.Kurul-Doku Biyolojisi II ZORUNLU 7 4 0 11
H 9 SSP 1101 Sosyal Sorumluluk Projesi ZORUNLU 1 0 0 1
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   60
 
 
2. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 EDB 2201 Eleştirel Değer Biçme ZORUNLU 0 0 0 1
H 2 SBL 2111 Sinir Bilimleri BLOK 11 3 0 14
H 3 SDL 2122 Solunum Dolaşım BLOK 11 3 0 14
H 4 TBG 2133 Tıp Bilimlerine Giriş 2 BLOK 8 2 0 10
H 5 TİB 1201 Tıpta İnsan Bilimleri ZORUNLU 0 0 0 1
H 6 GIS 2144 GIS - Metabolizma BLOK 7 3 0 10
H 7 UGE 2155 Üregenital - Endokrin BLOK 7 3 0 10
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   60
 
 
3. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ARŞ 2301 Araştırma Becerileri ZORUNLU 0 0 0 2
H 2 DLM 3104 Deri Lokomotor 201 BLOK 6 2 0 8
H 3 KGN 3107 Kliniğe Giriş Neoplazi BLOK 5 2 0 7
H 4 SBL 3103 Sinir Bilimleri 201 BLOK 6 2 0 8
H 5 SDL 3109 Solunum Dolaşım 201 ZORUNLU 8 2 0 10
H 6 ÜGE 3108 Ürogenital Endokrin 201 ZORUNLU 7 2 0 10
H 7 GİS 3110 Gastrointestinal Sistem ZORUNLU 5 2 0 7
H 8 YDN 3111 Yaşam Döngüsü ZORUNLU 6 2 0 8
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   60
 
 
4. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 DTB 3404 Dahili Tıp Bilimleri 301 BLOK 0 0 0 14
H 2 GKE 3405 Gis-Kitleler-Enfeksiyon BLOK 0 0 0 13
H 3 KBG 3403 Klinik Bilimlere Giriş BLOK 3 1 0 4
H 4 PED 3406 Pediatri 301 BLOK 0 0 0 14
H 5 SDL 3403 Solunum-Dolaşım 301 BLOK 0 0 0 13
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 2
TOPLAM:   60
 
4 .Yıl: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 SEÇ 3406 Seçmeli 301 SEÇMELİ 99 99 2
 
 
5. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ACL 3502 Acil Tıp 301 BLOK 0 0 0 13
H 2 DLM 3507 Deri - Lokomotor 301 BLOK 12 3 0 13
H 3 KBG 3506 KBB-Göz BLOK 0 0 0 6
H 4 SBL 3505 Nöroloji-Psikiyatri 301 BLOK 0 0 0 12
H 5 ÜGE 3503 Kadın Doğum-Üroloji BLOK 0 0 0 12
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 4
TOPLAM:   60
 
5 .Yıl: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 GÇD 1000 Gönüllülük Çalışmaları SEÇMELİ 1 2 0 4
H 2 İHD 1001 İnsan Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 3 SÇM 3508 Seçmeli 302 SEÇMELİ 3 2 0 4
 
 
6. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ACL 4602 Acil Tıp 401 ZORUNLU 8
H 2 AHE 4601 Aile Hekimliği ZORUNLU 5
H 3 DTB 4604 Dahili Tıp Bilimleri 401 ZORUNLU 9
H 4 GCH 4601 Genel Cerrahi ZORUNLU 2
H 5 GHS 4601 Göğüs Hastalıkları ZORUNLU 1
H 6 KAR 4601 Kardiyoloji ZORUNLU 1
H 7 KBB 4601 Kulak , Burun ve Boğaz Hastalıkları ZORUNLU 1
H 8 NOR 4601 Nöroloji ZORUNLU 1
H 9 PED 4606 Pediatri 401 ZORUNLU 10
H 10 PSK 4601 Psikiyatri ZORUNLU 5
H 11 SEC 4608 Seçmeli ZORUNLU 4
H 12 TSL 4606 Toplum Sağlığı 401 ZORUNLU 9
H 13 ÜGE 4603 Kadın Doğum 401 ZORUNLU 4
H 0 - SEÇMELİ DERSLER ZORUNLU - - - 0
TOPLAM:   60
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Tüm dönemlerde değerlendirme bilgi, beceri, tutum hedeflerine yönelik olarak uygulanır.
Bilgi değerlendirme; çoktan seçmeli, boşluk doldurma, çoklu doğru/yanlış işaretleme, kısa yanıt vb. test yöntemleri ile raporlama, yorumlama gibi diğer yöntemler kullanılarak, yazılı, yapılandırılmış sözlü, bilgisayar, materyal başında veya duraklar şeklinde yapılır.
Beceri-Tutum Değerlendirme; becerilerin (iletişim, öykü, fizik bakı, girişimsel, laboratuvar vb.) ve tutum hedeflerinin (etik ilkeler, değerler vb.) değerlendirildiği gözlemsel yöntemler (NÖKS, video kayıt izlemi vb.) kullanılarak sanal veya gerçek ortamlarda yapılır.

Mezuniyet Koşulları

Eğitimin ilk üç yılı süresince, probleme dayalı öğrenim (PDÖ), 4 ve 5. yıllarda taska dayalı öğrenim (TDÖ) yaklaşımı uygulanmaktadır. 6. yıl intörnlük dönemidir.
Tıp doktorluğu derecesi, öğretim programında yer alan tüm dersleri başarı ile tamamlamış, 360 AKTS kredisi toplamış, yıllık ders başarı ortalaması 60/100 olan, 6. yıl internlük stajlarının tümünde başarılı olmuş öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Prof. Dr. Serdar Bayrak
Tıp Fakültesi Dekanı
Tel: +90 232 412 2201
e-posta: serdar.bayrak@deu.edu.tr