DERECE PROGRAMLARI

: Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon Yüksek Lisans

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon Anabilim Dalı Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Estitüsü (SBE) bünyesinde 22.06.2006 tarihinde YÖK onayı ile kurulmuş multidisipliner (çoklu disiplinli) bir akademik yapıda olan anabilim dalıdır. Anabilim dalımızda akademik yapılanma, Tıp Fakültesinin Temel Bilimler Bölümleri ve Klinik Bilimler Bölümlerinden, Sağlık Bilimleri Enstitüsü' nün Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon öğretim elemanları ile oluşturulmuştur. Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon Yüksek Lisans programı 2006 yılında eğitime başlamıştır. Programın süresi 1 yılı ders ve 1 yılı tez olmak üzere toplam 2 yıldır. Programın dili Türkçedir.

Kazanılan Derece

Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon Yüksek Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmamaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak kabul edilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Programdan mezun olabilmek için 54 ECTS karşılığı ders alması, 2 ECTS seminer ve 4 ECTS karşılığı uzmanlık alanı alması ve 60 ECTS karşılığı tez çalışmasını tamamlaması gereklidir. Toplamda 120 ECTS kredisini tamamlamalıdır. En az not ortalaması her ders için 2.50 /4.00 olmalıdır.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon Anabilim Dalı 22 Haziran 2006 yılında lisansüstü programa başlamıştır. Bu programın amacı, sağlıkta kaliteyi geliştirme ve akreditasyon koşulları hakkında bilgi sahibi olunması ve uygulama yetisinin kazandırılması, sunum becerisinin geliştirilmesi, alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve alanında araştırma bilgi ve becerisine sahip olmasını sağlamaktır. Program her dönem zorunlu dersler ile birlikte farklı alanlardaki seçmeli dersleri içerir. Öğrenciler diğer anabilim dalları ve enstitüler ya da üniversitelerden de ders seçebilirler.

Temel Program Kazanımları

1   Konu edilen kavram ile ilgili kalite, sertifikasyon, standardizasyon ve akreditasyon kavramlarına ulusal ve uluslararası çerçevede anlama ve kalitenin tarihçesini benimseme, kalite temel fonksiyonlarını sağlık hizmetleri alanında algılayabilme
2   Sağlık hizmeti sunan kurumlarda kalite sistemlerinin anlaşılması, planlanması ve uygulanması, kalite standartlarında gerçekleştirilen uygulamaların devamlılığının sağlanması ve kurumların akredite edilebilir hale getirilmesi süreçlerinde etkin olarak çalışabilecek bilgide olması
3   Uluslar arası standartların kapsamları ve şartları, kalite geliştirme tekniklerinin temel kriterleri, ulusal ve uluslararası kapsamı, kalite geliştirme yönetiminin tüm süreçleri, bu konudaki yaklaşımlar ve kalite geliştirme sürecinin denetimi ve belgelendirilmesi konularında bilgi sahibi olma
4   Disiplin içi ve disiplinler arası çalışanlar ile işbirliği içinde olan, yenilenmeye ve olası değişime açık, bilimsel bakış açısı ile eleştirel bakıp sorgulayabilen, yorumlayıp ifade edebilen, alanındaki yöneticilerle ve uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine ve saygısına sahip bireyler yetiştirmek.
5   Öznel ve nesnel verilerin analiz sonuçlarına göre geliştirilecek olan istatistiksel çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve sebep-sonuç ilişkisi kurarak genel ve sağlık alanında stratejik yaklaşımlar geliştirebilme.
6   Sağlıkta kalite geliştirme alanında sürekli geliştirme teknikleri ile projeler üreterek, inovasyon sağlayabilmek ve örgüt kültürünü buna paralel geliştirebilmek
7   Sağlık kuruluşlarında insan kaynakları görev tanımlarını, iş tanımlarını ve iş akışlarını oluşturabilmek, hasta hakları, hasta güvenliği ve risk yönetimi konusunda analiz ve sentez yapabilmek, tüm bu verileri doküman haline getirip, yenilenmesini yapabilmek, kalite el kitabını oluşturabilmek, iç tetkik konularında bilgi sahibi olmak ve tüm bu süreçleri takip edip analiz edebilecek yetide olmak
8   Kişilerin özel ilgi alanına göre; laboratuvar, hemşirelik, bilişim sistemleri alanlarında kaliteye yönelik araştırmalar, ölçümler ve denetlemeler yapabilmek.
9   Sağlık kuruluşlarında kullanılan cihazların teknik takiplerinin, kuruluşun yapısının ve gerekli yasal bilgilerin değerlendirmesini yapabilmek. Ve değerlendirme sonuçlarını ilgili standartın usul ve esaslarına göre düzenleyip, işleyişin sürekliliğini sağlayabilmek
10   Mesleğini en iyi şekilde yapacak bilgi ve beceriye ulaşmayı amaç edinir ve mesleki gelişimini sağlayacak donanıma sahip olur.

Mezunların İstihdam Profilleri

Bu programın mezunu kamu ve özel sektörde mesleğini icra eder.

Üst Derece Programlarına Geçiş

üçüncü düzey programlara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Programda güz ve bahar dönemlerinde kendi anabilim dalımızın açtığı 6 ders zorunlu derstir. Diğer tüm dersler seçmelidir. Seçmeli derslerimizden 5 dersimiz ön koşulludur. Staj zorunluluğu yoktur.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 SKA 5031 Kalite Yönetim Sistemleri Şartlar ve Esaslar ZORUNLU 2 2 0 4
G 2 SKA 5079 Sağlık Alanında Kanıt Araştırma, Değerlendirme ve Sunum Yöntemleri ZORUNLU 2 2 0 4
G 3 SKA 5033 Sağlık Kuruluşlarında Bilgi ve Veritabanı Sistemlerine Giriş ZORUNLU 2 0 0 4
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 18
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 SBE 5035 Sağlık Bilimlerinde Etik I SEÇMELİ 2 2 0 6
G 2 SBE 5039 Tıp Bilimlerinde ve Tıp Terminolojisine Giriş SEÇMELİ 2 0 0 2
G 3 SBE 5049 Kurumsal Sosyal Sorumluluk SEÇMELİ 1 2 0 6
G 4 SBE 5048 Tıbbi Cihazlarda Yasal Düzenlemeler ve Güvenlik SEÇMELİ 2 0 0 3
G 5 SKA 5063 Performans Ölçümü ve Denetim I SEÇMELİ 2 2 0 4
G 6 SKA 5075 Tıbbi Laboratuvar Standardı I SEÇMELİ 1 2 0 3
G 7 SKA 5067 Deney Laboratuvarları Standardı I SEÇMELİ 1 2 0 3
G 8 SKA 5069 Gıda Güvenliği Standardı I SEÇMELİ 2 2 0 4
G 9 SKA 5071 Sağlıkta Toplam Kalite Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 4
G 10 SKA 5073 Tıbbi Cihazlar Standardı I SEÇMELİ 1 2 0 3
G 11 SKA 5065 Çevre Yönetim Sistemleri SEÇMELİ 2 2 0 4
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 SKA 5096 Seminer ZORUNLU 0 2 0 2
B 2 SKA 5098 Uzmanlık Alanı ZORUNLU 2 0 0 2
B 3 SKA 5056 Ulusal ve Uluslararası Kalite Kuruluşları ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 SKA 5034 Sağlık Kuruluşlarında Bilgi Güvenliği ve Kişisel Verilerin Korunması ZORUNLU 2 0 0 4
B 5 SKA 5054 Sağlık Kuruluşlarında Amaçlar Üzerinde Belirsizliklerin Etkisi ZORUNLU 3 2 0 8
B 6 SKA 5032 Tıbbi Laboratuvarlarda Güvenlik ZORUNLU 2 0 0 4
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 7
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 SBE 5040 Laboratuvar Uygulamalarında Güvenlik İlkeleri SEÇMELİ 1 0 0 2
B 2 SBE 5046 Sağlıkta Araştırma Teknikleri ve Analiz Yöntemleri SEÇMELİ 3 0 0 8
B 3 SKA 5058 Gıda Güvenliği Standardı II SEÇMELİ 3 0 0 4
B 4 SKA 5062 Tıbbi Laboratuvar Standardı II SEÇMELİ 1 2 0 3
B 5 SKA 5064 Performans Ölçümü ve Denetim II SEÇMELİ 2 2 0 4
B 6 SKA 5066 Hastane Kalite Standartları SEÇMELİ 2 2 0 4
B 7 SKA 5068 Deney Laboratuvarları Standardı II SEÇMELİ 1 2 0 3
B 8 SKA 5060 Tıbbi Cihazlar Standardı II SEÇMELİ 1 2 0 3
 
3.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 SKA 5099 Tez Çalışması ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 
4.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 SKA 5099 Tez Çalışması ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Derslerde öğrencinin değerlendirmesi 1 arasınav 1 final sınavı, ödev ve projelerdeki başarısı ile yapılır. Dersten başarılı olabilmesi için en az 75 almış olması gereklidir.

Mezuniyet Koşulları

Öğrenciler mezun olabilmek için 120 ECTS kredisini tamamlamalıdır. 60 ECTS karşılığı derslerini başarı ile tamamlamalıdır. Her bir dersten başarılı olabilmeleri için en az not ortalaması 2.50 /4.00 olmalıdır. Ayrıca tez projesini tamamlayıp jüri önünde sunmalı ve tezi jüri tarafından kabul edilmelidir.
54 ECTS karşılığı ders alması, 2 ECTS seminer ve 4 ECTS karşılığı uzmanlık alanı alması ve 60 ECTS karşılığı tez çalışmasını tamamlaması gereklidir. Toplamda 120 ECTS kredisini tamamlamalıdır.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Prof. Dr. A. Hüseyin BASKIN
e-mail: huseyin.baskin@gmail.com
Tel: 90.232.4122607