DERECE PROGRAMLARI

: Biyoloji Öğretmenliği

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesine bağlı Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı, 1982 yılında kurulmuştur. Fen Bilimleri Bölümü içinde Biyoloji Öğretmenliği Anabilim Dalı olarak faaliyet gösteren anabilim dalımız, bir ara bağımsız bir Biyoloji Bölümü olarak da görev yapmış ve 1998 yılına kadar faaliyetlerini bu şekilde sürdürmüştür. 1998 yılında Fakültemizin yeniden yapılanması sonucunda Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Bölümüne Anabilim alı olarak bağlanmıştır. Anabilim dalımızda kuruluşundan bugüne kadar örgün öğretim programı uygulanmaktadır. 4 yıl süren lisans eğitiminin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora eğitimi de sürdürülmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm Biyoloji Eğitimi programlarının eğitim dili Türkçedir.

Kazanılan Derece

Biyoloji Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması , ulusal Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiyedeki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 5 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupa'da kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci (Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları) başlamıştır.
Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı, Cahit Arf Binasında hizmet vermekte olup, 3 dersliğe, 3 laboratuara ve akademik personele ait 9 odaya sahiptir. Sınıflarda projektör, tepegöz vs. gibi multimedya araçlar bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yaralanabilecekleri bir de kütüphane bulunmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1   Biyoloji alanının kavramları, konuları ve kuramlarını yeterli düzeyde değerlendirebilecek şekilde bilimsel alan bilgisine sahip olur.
2   Biyoloji alanının özelliklerini ve kazanımlarını göz önünde bulundurarak, alanın öğretilmesi için gerekli öğretim yöntem ve tekniklerini bilir.
3   Öğrencilerin derse karşı ilgi ve tutumlarını arttıracak şekilde uygun öğrenme-öğretme ortamları sağlayabilir.
4   Biyoloji öğretim programı standartlarına uygun olarak, temel öğrenme alanları ve kazanımlarına göre bir öğretim gerçekleştirebilir.
5   Geleneksel ve alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerini kullanarak öğrencilerin gelişimlerini değerlendirebilir.
6   Biyoloji alanındaki karmaşık problemleri çözebilir, konuları analiz edebilir ve akıl yürütme becerisine sahip olur.
7   Biyoloji alanında öğretilecek konulara uygun araç-gereçleri kullanabilir, kaynaklardan yararlanabilir.
8   Biyoloji alanının kavramları, konuları ve kuramlarını diğer bilim dalları ile ilişkilendirebilir.
9   Bilim tarihi ve bilimin doğası hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
10   Yaşam boyu öğrenme ve profesyonel gelişim için olumlu tutum geliştirir.
11   Kendisi ve öğretme becerileri ile ilgili eleştirel bir gözle öz-değerlendirme yapabilir.
12   Bilişim teknolojilerini öğretim ortamlarında etkili bir şekilde kullanabilir.
13   Biyoloji alanında ve alan eğitiminde, veri toplama, değerlendirme ve yorumlarında milli kültür ve evrensel etik değerlere saygılı olur.
14   Profesyonel ve günlük yaşamında bir yabancı dili kullanabilir.

Mezunların İstihdam Profilleri

Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı ve ona bağlı özel okul ve dershanelerde öğretmenlik veya araştırıcı olarak çalışabileceği gibi devletin farklı kurumlarında da memurluk yapabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, zorunlu ve seçmeli derslerden oluşmaktadır.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ATA 1005 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 BYL 1001 Genel Biyoloji I ZORUNLU 3 0 0 6
G 3 BYL 1003 Genel Biyoloji Laboratuvarı I ZORUNLU 0 2 0 2
G 4 GKD 1001 Türk Dili I ZORUNLU 3 0 0 5
G 5 GKD 1003 Bilişim Teknolojileri ZORUNLU 3 0 0 5
G 6 KPD 1000 Kariyer Planlama ZORUNLU 1 0 0 2
G 7 MBD 1001 Eğitime Giriş ZORUNLU 2 0 0 3
G 8 MBD 1002 Eğitim Psikolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
G 9 YDA 1019 Yabancı Dil I (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 10 YDF 1019 Yabancı Dil I (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 11 YDİ 1019 Yabancı Dil I (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -8
TOPLAM:   30
 
2. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ATA 1006 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 BYL 1002 Genel Biyoloji 2 ZORUNLU 3 0 0 6
B 3 BYL 1004 Genel Biyoloji Laboratuvarı 2 ZORUNLU 0 2 0 2
B 4 BYL 1102 Genel Kimya ZORUNLU 2 0 0 3
B 5 BYL 1104 Genel Kimya Lab ZORUNLU 0 2 0 2
B 6 GKD 1002 Türk Dili II ZORUNLU 3 0 0 5
B 7 MBD 1003 Eğitim Sosyolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 8 MBD 1004 Eğitim Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3
B 9 YDA 1020 Yabancı Dil II (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 10 YDF 1020 Yabancı Dil II (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 11 YDİ 1020 Yabancı Dil II (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -6
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 BYL 2003 Biyoloji Öğrenme Öğretim Yaklaşımları ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 BYL 2005 Zooloji 1 ZORUNLU 2 0 0 2
G 3 BYL 2007 Zooloji Laboratuvarı 1 ZORUNLU 0 2 0 2
G 4 BYL 2009 Sitoloji ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 BYL 2101 Organik Kimya ZORUNLU 2 0 0 3
G 6 MBD 1005 Türk Eğitim Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3
G 7 MBD 1006 Öğretim İlke Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
4. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 BYL 2004 Biyoloji Öğretim Programları ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 BYL 2006 Zooloji 2 ZORUNLU 2 0 0 2
B 3 BYL 2008 Zooloji Laboratuvarı 2 ZORUNLU 0 2 0 2
B 4 BYL 2010 Biyokimya ZORUNLU 2 0 0 2
B 5 BYL 2012 Mikrobiyoloji ZORUNLU 2 0 0 2
B 6 BYL 2014 Mikrobiyoloji Laboratuvarı ZORUNLU 0 2 0 2
B 7 MBD 1007 Öğretim Teknolojileri ZORUNLU 2 0 0 3
B 8 MBD 1008 Eğitimde Araştırma Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 BYL 3003 Biyoloji Öğretimi 1 ZORUNLU 3 0 0 4
G 2 BYL 3005 Botanik 1 ZORUNLU 2 0 0 2
G 3 BYL 3007 Botanik Laboratuvarı 1 ZORUNLU 0 2 0 2
G 4 BYL 3009 İnsan Anatomi ve Fizyolojisi ZORUNLU 3 0 0 3
G 5 BYL 3011 Moleküler Biyoloji ZORUNLU 2 0 0 2
G 6 MBD 1009 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 7 MBD 1010 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
6. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 BYL 3004 Biyoloji Öğretimi 2 ZORUNLU 3 0 0 4
B 2 BYL 3006 Botanik 2 ZORUNLU 2 0 0 2
B 3 BYL 3008 Botanik Laboratuvarı 2 ZORUNLU 0 2 0 2
B 4 BYL 3010 Genetik ZORUNLU 2 0 0 2
B 5 BYL 3012 Ekoloji ZORUNLU 3 0 0 3
B 6 MBD 1011 Eğitimde Ahlak ve Etik ZORUNLU 2 0 0 3
B 7 MBD 1012 Sınıf Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 BYL 4003 Biyoloji Öğretiminde Laboratuvar Uygulamaları ZORUNLU 0 2 0 4
G 2 GKD 1008 Topluma Hizmet Uygulamaları ZORUNLU 1 2 0 3
G 3 MBD 1013 Okullarda Rehberlik ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 MBD 4021 Öğretmenlik Uygulaması 1 ZORUNLU 2 6 0 12
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
8. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 BYL 4004 Sağlık Eğitimi ZORUNLU 2 0 0 2
B 2 BYL 4006 Çevre Eğitimi ZORUNLU 2 0 0 2
B 3 MBD 1014 Özel Eğitim ve Kaynaştırma ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 MBD 4022 Öğretmenlik Uygulaması 2 ZORUNLU 2 6 0 15
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
 
HER DÖNEM AKTS'YE GÖRE SEÇİLEBİLİR DERSLER
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 BYL 5001 Bilim Felsefesi ve Bilimin Doğası SEÇMELİ 2 0 0 4
H 2 BYL 5002 Biyofizik SEÇMELİ 2 0 0 4
H 3 BYL 5003 Biyoloji Ders Kitabı İnceleme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 4 BYL 5004 Biyoloji Öğretiminde Materyal Tasarım SEÇMELİ 2 0 0 4
H 5 BYL 5005 Biyoloji Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 6 BYL 5006 Biyolojik Okuyazarlık SEÇMELİ 2 0 0 4
H 7 BYL 5007 Disiplinler Arası Biyoloji Öğretimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 8 BYL 5008 Embriyoloji SEÇMELİ 2 0 0 4
H 9 BYL 5009 Evrim Teorisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 10 BYL 5010 Hidrobiyoloji SEÇMELİ 2 0 0 4
H 11 BYL 5011 Histoloji SEÇMELİ 2 0 0 4
H 12 BYL 5012 Parazitoloji SEÇMELİ 2 0 0 4
H 13 BYL 5013 Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 14 GKD 5001 Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele SEÇMELİ 2 0 0 3
H 15 GKD 5002 Beslenme ve Sağlık SEÇMELİ 2 0 0 3
H 16 GKD 5003 Bilim Tarihive Felsefesi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 17 GKD 5004 Bilim ve Araştırma Etiği SEÇMELİ 2 0 0 3
H 18 GKD 5005 Ekonomi ve Girişimcilik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 19 GKD 5006 Geleneksel Türk El Sanatları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 20 GKD 5008 İnsan İlişkileri ve İletişim SEÇMELİ 2 0 0 3
H 21 GKD 5009 Kariyer Planlama ve Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 3
H 22 GKD 5010 Kültür ve Dil SEÇMELİ 2 0 0 3
H 23 GKD 5011 Medya Okuryazarlığı SEÇMELİ 2 0 0 3
H 24 GKD 5012 Mesleki İngilizce SEÇMELİ 2 0 0 3
H 25 GKD 5013 Sanat ve Estetik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 26 GKD 5014 Türk Halk Oyunları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 27 GKD 5015 Türk İşaret Dili SEÇMELİ 2 0 0 3
H 28 GKD 5016 Türk Kültür Coğrafyası SEÇMELİ 2 0 0 3
H 29 GKD 5017 Türk Musikisi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 30 GKD 5018 Türk Sanatı Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 31 İHD 1001 İnsan Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 32 MBD 5001 Açık ve Uzaktan Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 33 MBD 5002 Çocuk Psikolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 34 MBD 5003 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu SEÇMELİ 2 0 0 4
H 35 MBD 5004 Eğitim Hukuku SEÇMELİ 2 0 0 4
H 36 MBD 5005 Eğitim Antropolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 37 MBD 5006 Eğitim Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 38 MBD 5007 Eğitimde Drama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 39 MBD 5008 Eğitimde Program Dışı Etkinlikler SEÇMELİ 2 0 0 4
H 40 MBD 5009 Eğitimde Program Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 41 MBD 5010 Eğitimde Proje Hazırlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 42 MBD 5011 Eleştirel ve Analitik Düşünme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 43 MBD 5012 Hastanade Yatan Çocukların Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 44 MBD 5013 Kapsayıcı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 45 MBD 5014 Karakter ve Değer Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 46 MBD 5015 Karşılaştırmalı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 47 MBD 5016 Mikro Öğretim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 48 MBD 5017 Müze Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 49 MBD 5018 Okul Dışı Öğrenme Ortamları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 50 MBD 5019 Öğrenme Güçlüğü SEÇMELİ 2 0 0 4
H 51 MBD 5020 Öğretimi Bireyselleştirme ve Uyarlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 52 MBD 5021 Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 53 MBD 5022 Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesileri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), (DD) ve (B) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; (FD), (FF) ve (Y) notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı: Dr.Öğret.Üyesi Behlül GÜLER
E-posta: behlul.guler@deu.edu.tr
Tel: 0 232 301 24 18