DERECE PROGRAMLARI

: İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Amaç:
İlköğretimde görev alacak Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni adaylarına, bir yandan din kültürü ve ahlak bilgisi diğer yandan öğretmenlik formasyonuyla ilgili temel bilgi, beceri, davranış ve alışkanlıkları kazandırmaktır.
Hedef:
Programda; öğrenim süresi esnasında öğrencilere Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi ile ilgili konularda perspektif kazandırmak, öğretmenlik mesleğine çağdaş bir eğitim anlayışıyla sahip olmalarını sağlamak ve Türk Millî Eğitiminin genel amaçları doğrultusunda ülkemizin ve Milli Eğitim Bakanlığının ihtiyaç duyduğu nitelikli öğretmen yetiştirmek hedeflenmektedir.

Kazanılan Derece

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey ( Lisans Derecesi )

Kabul ve Kayıt Koşulları

Yükseköğretim Kurulu kararı ile öğrenci kabul etmemektedir.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiyedeki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.
Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına dikey geçişleri için Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkındaki Yönetmelik hükümleri uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrenci 4 yıllık eğitimi sonunda yüksek öğretimde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği alanında 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir.
Dereceyi alabilmek / programı tamamlamak için akademik yıl sonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını müteakip özel bir dönem sonu sınavı veya final sınav dönemi yoktur. Bununla birlikte, her yarıyıl sonunda genellikle dönemin hemen bitişini müteakip iki hafta süreli dönem sonu sınavları vardır. Ayrıca, mezuniyet için öğrencinin 2 dönem okullarda uygulama yapmış olması gerekmektedir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Dînin özgün ve evrensel değerleri hakkında akademik prensiplere uygun, toplumun ihtiyaçlarıyla uyumlu bilgi üreten, bu bilgileri İslâmî değerlere ve çağın ihtiyaçlarına uygun biçimde yorumlayan, bireyin ruh sağlığı ve toplumun huzuru için doğru ve etkin biçimde aktaran ve bunları tarihî ve kültürel kimliğimizin korunup geliştirilmesi doğrultusunda yayan, gerek ulusal gerekse uluslararası düzeyde öncü ve nitelikli bir yükseköğretim bölümü olmayı hedefliyoruz.
Amacımız, dîni, temel kaynaklarından hareketle objektif şekilde öğrenen; özgün düşünce üretebilen; bilginin öğrenilmesi, uygulanması ve yayılmasını ilke edinen; ülkesini, milletini, insanlığı ve mesleğini seven; ahlâkî, kültürel ve sosyal değerlere bağlı; topluma ve insanlığa yararlı olma idealini özümsemiş; meslekî açıdan yetkin ve özgüvenli öğretmenler yetiştirmektir.

Temel Program Kazanımları

1   Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri kazanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır.
2   İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanındaki eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
3   İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar.
4   İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar.
5   Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır.
6   Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
7   Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler.
8   Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır
9   Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır.

Mezunların İstihdam Profilleri

Bölümün anabilim dallarından mezun olanlar, akademik kariyerlerine devam edebilirken, Milli Eğitim Bakanlığı na bağlı devlet ve özel okullarda öğretmen olarak çalışabilmektedirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine de başvuruda bulunabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, zorunlu ve seçmeli derslerden oluşmaktadır.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ATA 1001 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 2
G 2 EGİ 1043 Eğitim Bilimine Giriş ZORUNLU 3 0 0 4
G 3 İDA 1001 Temel Dini Bilgiler ZORUNLU 3 0 0 5
G 4 İDA 1003 Arapça I ZORUNLU 1 2 0 5
G 5 İDA 1005 Psikolojiye Giriş ZORUNLU 2 0 0 2
G 6 İDA 1007 Hz.Muhammed'in Hayatı ZORUNLU 2 0 0 3
G 7 İDA 1009 Kur'an Okuma Bilgi ve Becerisi I ZORUNLU 1 2 0 4
G 8 TRÖ 1011 Türkçe I:Yazılı Anlatım ZORUNLU 2 0 0 2
G 9 YDA 1005 Yabancı Dil I (Almanca) ZORUNLU 4 0 0 4
G 10 YDF 1005 Yabancı Dil I (Fransızca) ZORUNLU 4 0 0 4
G 11 YDİ 1003 Yabancı Dil I (İngilizce) ZORUNLU 3 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -8
TOPLAM:   30
 
2. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ATA 1002 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 2
B 2 İDA 1002 Temel Dini Bilgiler II ZORUNLU 3 0 0 5
B 3 İDA 1004 Arapça II ZORUNLU 1 2 0 5
B 4 İDA 1006 Sosyolojiye Giriş ZORUNLU 2 0 0 4
B 5 İDA 1008 İslam Tarihi ZORUNLU 2 0 0 5
B 6 RPD 1028 Eğitim Psikolojisi ZORUNLU 3 0 0 4
B 7 TRÖ 1012 Türkçe II: Sözlü Anlatım ZORUNLU 2 0 0 2
B 8 YDA 1004 Yabancı Dil II (Almanca) ZORUNLU 4 0 0 4
B 9 YDF 1004 Yabancı Dil II (Fransızca) ZORUNLU 4 0 0 4
B 10 YDİ 1002 Yabancı Dil II (İngilizce) ZORUNLU 3 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -8
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 BİL 2001 Bilgisayar I ZORUNLU 1 2 0 4
G 2 EPÖ 2005 Öğretim İlke ve Yöntemleri ZORUNLU 3 0 0 4
G 3 FEL 2001 Felsefeye Giriş ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 İDA 2001 Hz.Muhammed'in Hadisleri ve Öğretileri ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 İDA 2003 Arapça III ZORUNLU 1 2 0 5
G 6 İDA 2005 Din Psikolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
G 7 İDA 2009 Kur'an Okuma Bilgi ve Becerisi II ZORUNLU 1 2 0 4
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 4
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 İDA 2007 Seçmeli I (Meslek Etiği) SEÇMELİ 2 0 0 2
G 2 İDA 2011 Seçmeli I (Dinlerde Estetik) SEÇMELİ 2 0 0 2
G 3 SGK 2001 GK Seç. I (Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı) SEÇMELİ 2 0 0 2
G 4 SGK 2003 GK Seç.I (Güzel Konuşma ve Yazma) SEÇMELİ 2 0 0 2
 
4. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 BİL 2002 Bilgisayar II ZORUNLU 1 2 0 4
B 2 EPÖ 2002 Türk Eğitim Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 İDA 2002 Tefsir ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 İDA 2004 Arapça IV ZORUNLU 1 2 0 5
B 5 İDA 2006 İslam'da Sanat ve Estetik ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 İDA 2008 Din Sosyolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 7 İDA 2010 İslami Türk Edebiyatı ZORUNLU 2 0 0 3
B 8 İDA 2012 Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı ZORUNLU 2 2 0 4
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 2
TOPLAM:   30
 
4. Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 İDA 2014 Seçmeli II (Ruh Sağlığı ve Din Öğretimi) SEÇMELİ 2 0 0 2
B 2 İDA 2016 Seçmeli II (Dinsel Gelişim Psikolojisi) SEÇMELİ 2 0 0 2
 
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 EPÖ 3001 Ölçme ve Değerlendirme ZORUNLU 3 0 0 4
G 2 EYD 3001 Sınıf Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 3 İDA 3001 Ahlak Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 4
G 4 İDA 3003 Kelam ZORUNLU 2 0 0 4
G 5 İDA 3005 Medya ve İletişim ZORUNLU 2 0 0 4
G 6 İDA 3009 Kur'an Okuma Bilgi ve Becerisi III ZORUNLU 1 2 0 5
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 6
TOPLAM:   30
 
5 .Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 İDA 3007 Seçmeli III (Mistik Gelenekler ve Sufizm) SEÇMELİ 2 0 0 3
G 2 İDA 3011 Seçmeli III (Güncel Dini Konular) SEÇMELİ 2 0 0 3
G 3 SMB 3001 MB Seçmeli I (Din Öğretiminde Drama) SEÇMELİ 2 0 0 3
G 4 SMB 3003 MB Seçmeli I (Dini Danışmanlık) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
6. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 İDA 3002 Dİn Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 İDA 3004 Yaşayan Dünya Dinleri ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 İDA 3006 Dini Musiki ZORUNLU 2 0 0 4
B 4 İDA 3008 Mezhepler Tarihi ZORUNLU 2 0 0 4
B 5 İDA 3010 Topluma Hizmet Uygulamaları ZORUNLU 1 2 0 4
B 6 İDA 3012 Ahlak ve Değerler Eğitimi ZORUNLU 2 0 0 4
B 7 İDA 3014 Özel Öğretim Yöntemleri I ZORUNLU 2 2 0 5
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 3
TOPLAM:   30
 
6. Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 İDA 3016 Seçmeli IV (Çevre ve Din) SEÇMELİ 2 0 0 3
B 2 İDA 3018 Seçmeli IV (Demokrasi ve Din Öğretimi) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 İDA 4001 Din Eğitimi ZORUNLU 2 0 0 4
G 2 İDA 4003 Özel Öğretim Yöntemleri II ZORUNLU 2 2 0 5
G 3 İDA 4005 Bilimsel Araştırma Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 4
G 4 İDA 4007 Okul Deneyimi ZORUNLU 1 4 0 7
G 5 ÖEB 4011 Özel Eğitim ZORUNLU 2 0 0 3
G 6 RPD 4003 Rehberlik ZORUNLU 3 0 0 4
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 3
TOPLAM:   30
 
7 .Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 İDA 4009 Seçmeli V (Karşılaştırmalı Dini Metinler) SEÇMELİ 2 0 0 3
G 2 İDA 4011 Seçmeli V (Avrupa'da Dini Hayat) SEÇMELİ 2 0 0 3
G 3 İDA 4013 Seçmeli V (Sosyal Değişim ve Din Öğretimi) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
8. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 EYD 4018 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 İDA 4002 Kuran'da Ana Temalar ZORUNLU 2 0 0 4
B 3 İDA 4004 Kültürlerarası Din Öğretimi ZORUNLU 2 0 0 4
B 4 İDA 4006 Osmanlı Türkçesi ZORUNLU 2 0 0 3
B 5 İDA 4008 Öğretmenlik Uygulaması ZORUNLU 2 6 0 10
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 6
TOPLAM:   30
 
8. Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 İDA 4010 Seçmeli VI ( Din ve Eleştirel Düşünce) SEÇMELİ 2 0 0 3
B 2 İDA 4012 Seçmeli VI (Dinler Arası İlişkiler) SEÇMELİ 2 0 0 3
B 3 İDA 4014 Seçmeli VII (Yeni Dini Hareketler) SEÇMELİ 2 0 0 3
B 4 İDA 4016 Seçmeli VII (Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar) SEÇMELİ 2 0 0 3
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ. Önlisans, Lisans eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve İlahiyat Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrenci 4 yıllık eğitimi sonunda 240 AKTS kredisine sahip olmalıdır. Öğrencinin hiçbir dersten kalmamış olması gerekmektedir. Kümülatif Ortalama 4.00 üzerinden 2.00 olmalıdır.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Dokuz Eylül Üniversitesi - İlahiyat Fakültesi

Tel: +90(232) 285 33 82
Faks: +90 (232) 224 18 90
E-Posta: ilahiyat@deu.edu.tr

Öğrenci İşleri E-Posta: ilh.ogr.isl@deu.edu.tr
Adres: Adnan Süvari Mah. 108/2 Sok. No:20 35140 Karabağlar / İZMİR