Genel Tanım
Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı) |
Odyometri Programı 2008-2009 eğitim - öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu bünyesinde açılmıştır. İşitme kaybı ve denge bozukluğu hastalarının tanısı konusunda bilimsel yöntemleri bilen ve kullanabilen, temel odyolojik testleri uygulayabilen, mesleki yabancı dil (İngilizce) bilgisine sahip, konusundaki güncel gelişmeleri izleyebilen, değişik olanaklardan yararlanarak kendini sürekli geliştiren, sözel iletişim becerilerine sahip, yeni teknolojik gelişmeleri yetkinlikle uygulama becerisine sahip, nitelikli sağlık teknikeri yetiştirmektir. İşitme cihazları firmaları ile hastanelerin KBB servislerinin işitme ve denge bozuklukları hastalarının tanısında gerekli olduğu düşünülen, davranışsal ve temel objektif odyolojik testlerin (akustik immitansmetri, otoakustik emisyon) uygulanması, işitme cihazlarının çalışma şekilleri ve uyarlanması eğitimin önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Özel ve resmi sağlık sektörlerinin işitme ve denge bozuklukları alanında gerekli olan test bilgi ve becerilerine sahip odyometrist yetiştirmeye yönelik yürütülen bu eğitim, öğrencilerimize mesleki bilgi ve becerilerin yanı sıra etkin sözel iletişim kurma, ekip içerisinde çalışabilme, sorunları farkedebilme ve çözme becerisini kazandırmayı da amaçlamaktadır. Hastanede uygulanan test yöntemleri ile 1. ve 2. yılın sonundaki 1er aylık yaz stajları, öğrencilerimizin iş yaşamına başlamadan önce olan deneyimi kazanmalarına olanak sağlamaktadır.İşitme kayıpları ve denge bozukluklarının kalıtsal nitelikte olanları daha çok doğumsal olarak ortaya çıkmaktadır. Edinsel nitelikte olanları ise daha çok ilerleyen yaşla birlikte kendini göstermektedir. Bu gerekçe ile ortalama yaşam süresinin genel olarak giderek uzamasına ve işitme kaybı ve denge bozukluklarına erken tanı konması ve müdahale edilmesi sürecinde odyometristlerin istihdamı sağlanmaktadır. Bu nedenle odyometristlerin tıbbi terminoloji ile iletişimsel bozukluklarla seyreden tüm hastalıkların niteliğini bilmesi gerekmektedir. Odyometristler işitme kaybı ve denge bozukluğu hastalarının tanısı ve tedavisinde gerekli olan iletişimsel, psikolojik yaklaşım ve test tekniklerini önce teorik, sonra uygulamalı derslerle öğrenmektedirler. |
Kazanılan Derece |
Odyometri, Önlisans, Odyometri Teknikeri Derecesi |
Derecenin Düzeyi |
Önlisans Derecesi |
Kabul ve Kayıt Koşulları |
Meslek lisesi diploması veya lise diploması, ulusal Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme. |
Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar |
Aynı programa başka bir üniversitede devam etmiş öğrenciler aldıkları derslerin kredilerini program başkanlığının önerisi ve SHMYO Müdürlüğünün onayı ile kabul edildikleri programın kredisi olarak saydırabilirler. |
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları |
Programdan mezun olabilmek için öğretim planında tanımlanmış olan, 90 AKTS karşılığı mesleki, zorunlu ders ve staj, 30 AKTS karşılığında seçmeli ders almış olmalı ve 120 AKTSyi tamamlamalıdır. Derslerden başarı notu 60 ve üzeridir. Derslere devamlılık zorunlu olup, teorik derslerin %70ine, uygulamalı derslerin %80ine devam şarttır. Öğretim planında tanımlanmış olan ön şartlı derslerde, ön şart olan ders ya da derslerden devamını sağlamış olmak gerekir. |
Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları) |
İşitme kaybı ve denge bozukluğu hastalarının tanısı konusunda bilimsel yöntemleri bilen, temel odyolojik testleri uygulayabilen, konusundaki güncel gelişmeleri izleyebilen, değişik olanaklardan yararlanarak kendini sürekli geliştiren, sözel iletişim becerilerine sahip, yeni teknolojik gelişmeleri yetkinlikle uygulama becerisine sahip, nitelikli sağlık teknikeri yetiştirmektir. Programda, Fizyoloji, anatomi, fizik, ses fiziği, tıbbi terminoloji gibi temel tıp bilimlerine ait dersler yanı sıra, genel kültür dersleri yer almaktadır. Mesleki dersler olarak işitme ve konuşma anatomofizyolojisi, gelişim psikolojisi, mesleki teknoloji, işitme kayıpları, işitme genetiği, işitme cihazları, çocuk odyolojik test yöntemleri, dil gelişimi ve konuşma bozuklukları, odyolojide atölye çalışması, psikoakustik, örnek olay analizi, vestibuler sistem ve testleri, yenidoğan işitme tarama testleri, objektif işitme testleri, İşitme ve ölçümü ile klinikte eğitim ve uygulama dersleri yer almaktadır. Öğretim planında yer alan seçmeli derslerle mesleki gelişim ve sosyal ve kültürel gelişim desteklenmektedir. 1. sınıf sonunda 6 hafta stajlarını DEÜ Hastanesinde İşitme Konuşma ve Denge Ünitesinde KBB uzmanı ve odyolog denetiminde yapmaktadırlar. Öğrenciler, tıbbi etik ve deontolojik kurallara sıkı sıkıya bağlı, hasta haklarına saygılı her an her şartta verilen görevi yerine getirebilecek ruhsal ve fiziksel yapıya sahip kişiler olarak yetiştirilmektedir. |
Temel Program Kazanımları |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mezunların İstihdam Profilleri |
Bu programdan mezun olanlar Odyometri alanında Sağlık Teknikeri olarak çalışabilir. |
Üst Derece Programlarına Geçiş |
Programımızdan mezun olan öğrenciler Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde Fizik, Fizik Mühendisliği, Optik ve Akustik Mühendisliği, Odyoloji, Özel Eğitim Öğretmenliği bölümlerine dikey geçiş yaparak lisans eğitimi yapabilirler. |
TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi |
Ders Yapısı ve Kredileri |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme |
Derslerde öğrencinin değerlendirmesi, ders tanıtım formlarında belirtilmiş oranlarda, dersin kredisine uygun olarak teorik, uygulama ya da hem teorik hem uygulama ara sınavı, dersin özelliği ve ders sorumlusunun tercihi ile ödev değerlendirmesi yapılır. Yarıyıl sonu sınavı yapılır. Yarıyıl sınavında başarılı olamayan öğrenciler için bütünleme sınavı yapılır. Yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarında ders tanıtım formlarında belirtilmişse ödev de değerlendirmeye alınabilir. Dersten başarılı olabilmek için en az 60 başarı notu almış olması gereklidir. |
Mezuniyet Koşulları |
Öğrenciler mezun olabilmek için 120 ECTS kredisi karşılığı ders ve stajlarını başarıyla tamamlamalıdır. Ders geçme sistemi uygulanmakta olup, öğrencilerin her bir dersten başarılı olabilmeleri için not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 başarı notunu sağlaması gerekir. Tek ders sınavlarında başarı notu 50dir |
Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme) |
Tam gün |
Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri) |
Prof Dr. Günay Kırkım |