DERS ADI

: Erken Okuryazarlık Becerilerinin Öğretimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 6057 Erken Okuryazarlık Becerilerinin Öğretimi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Doktora

Dersin Amacı

Erken okur-yazarlığa ilişkin kavramlar, erken okur-yazarlık becerilerinin kapsamı ve gelişimi, okuma ve akademik başarı ile ilişkisi, etkileyen etmenler, ev ortamının rolü, erken okur-yazarlık becerilerinin değerlendirilmesi ve destekleyici stratejiler ile ilgili yeterlilikler kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Fonolojik süreç becerileri (sesfarkındalığı, seshafızası, seskullanımı), sözel dil becerileri ve sözcükbilgisi gelişimini bilir ve açıklar.
2   Erken okuryazarlık bileşenlerini açıklar.
3   Erken okur-yazarlık becerilerinin kitaplarla nasıl destekleneceğini açıklar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Erken Okur-Yazarlık Tanımlar, Tarihsel Süreç
2 Okula Uyum ve İlkokula Hazırbulunuşluk
3 Erken Okur-Yazarlık Bileşenleri
4 Erken Okur-Yazarlık Bileşenleri
5 Fonolojik Farkındalığın Desteklenmesi
6 Yazı Farkındalığının Desteklenmesi
7 Okuma-Yazmaya Hazırlık Çalışmaları
8 Ara Sınav
9 Erken Okur-Yazarlık Becerilerinin Kitaplarla Desteklenmesi
10 Çocuk Kitaplarının Dış ve İç Yapı Özellikleri, Farklı Yaş Grubundaki Çocuk Kitaplarının İncelenmesi
11 Çocukların Erken Okuryazarlığa İlişkin Motivasyonları
12 Öğrenmede Duyular ve Algı
13 Fonolojik ve Yazı Farkındalığı Becerilerine Yönelik Etkinlik Örnekleri
14 Alfabe Bilgisi, Sözel Dil Bilgisi ve Okuma Farkındalığına Yönelik Etkinlik Örnekleri
15 Okuma-Yazmaya Hazırlık Etkinlik Örnekleri
16 FİNAL SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aarnoutse, C., Van Leeuwe, J., & Verhoeven, L. (2005). Early literacy from a longitudinal perspective. Educational Research and Evaluation, 11, 253-275.
Lonigan, C. J., Burgess, S. R., & Anthony, J. L. (2000). Development of emergent literacy and early reading skills in preschool children: Evidence from a latent variable longitudinal study. Development Psychology, 36(5), 596-613.
Parbucu, N. ve Dinç, B. (2018). Okul Öncesi Eğitimde Bir Erken Okuryazarlık Becerisi: Fonolojik Farkındalık. Ankara: Anı Yayıncılık.
Beaty, J.J. (2018). Erken Çocuklukta 50 Okur-Yazarlık Stratejisi ( Çev. F. Alisinanoğlu ve S. Demir Kaya). Ankara: Pegem Akademi.
Temel, F. (2017). Dil ve Erken Okur-Yazarlık. Ankara: Hedef Yayıncılık.
KARGIN, T., Ergül, C., Büyüköztürk, Ş., & Güldenoğlu, B. (2015). Anasınıfı çocuklarına yönelik Erken Okuryazarlık Testi (EROT) geliştirme çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(03), 237-270.
Ergül, C., Karaman, G., Akoğlu, G., Tufan, M., Sarıca, A. D., & Kudret, Z. B. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin Erken Okuryazarlık kavramına ilişkin bilgi düzeyleri ve sınıf uygulamaları. Elementary Education Online, 13(4).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi, işbirlikli öğrenme yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Konular sınıfta işlenecek, gerektiğinde işbirlikli öğrenme yöntemleri uygulanacak ve tartışma açılacaktır. Öğrenciler konulara ilişkin kaynakları önceden okuyarak derse hazırlıklı gelecekler ve sınıfiçi etkileşime katılacaklardır. Öğrenciler kendilerine verilen konuları hazırlayıp sunmakla yükümlüdürler. Öğrenciler, kendilerine verilebilecek dersle ilgili sorumlulukları yapmakla yükümlüdürler.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Konular sınıfta işlenecek, gerektiğinde işbirlikli öğrenme yöntemleri uygulanacak ve tartışma açılacaktır. Öğrenciler konulara ilişkin kaynakları önceden okuyarak derse hazırlıklı gelecekler ve sınıfiçi etkileşime katılacaklardır. Öğrenciler kendilerine verilen konuları hazırlayıp sunmakla yükümlüdürler. Öğrenciler, kendilerine verilebilecek dersle ilgili sorumlulukları yapmakla yükümlüdürler.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

vesile.yildiz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 13:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 8 112
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.13333333333
ÖK.23333333333
ÖK.33333333333