DERS ADI

: Mesnevi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 5025 Mesnevi I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. SELMA GÜLSEVİN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Eski Türk Edebiyatında Mesnevi alanında ortaya konulan ve yazılan eserleri, bu eserleri yazan şairleri tanmak, yüzyıllar içinde kültür zenginliğimizi ortaya çıkarmak, dil zevki ve terbiyesi kazanmak.Araştırma tekniklerini kazanımını öğrenmek, Mukayese etmek

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mesnevi kelimesinin lügat ve ıstılah manasını kavrayabilme.Mesnevi nazım şeklinin Türk edebiyatı ve dünya edebiyatı içindeki yerini anlayabilme.
2   Yusuf Has Hacib,Mevlana, Ahmed Fakıh,Sultan Veled, Şeyyâd Hamza ,Yunus Emre, Gülşehri,Âşık Paşa,Hoca Me sûd,Süleyman Çelebi, Şeyhî gibi Klâsik Türk edebiyatının önde gelen şahsiyetlerini tanıtabilme, hayatları ve mesnevileri hakkında fikir edinebilme
3   Mesnevilerde şahıs,mekan, zaman ve dil üslup özelliklerini karşılaştırabilme. Osmanlı Türkçesi metinlerde olayın akışını çözümleyebilme.Mesnevi ile diğer nazım şekillerinin arasındaki farkı görebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mesnevi kelimesinin lügat ve ıstılah manası,
2 Nazım şekilleri ve tür adları, hamse hakkında bilgi verilmesi
3 Konularına göre mesneviler
4 Arap , İran ve Türk Edebiyatında Mesnevi Gelişimi , Etkileşimi ,
5 Mevlânâ, Mesnevi, Sultan Veled, İbdidanâme,
6 Ahmed Fakıh, Evsafü l-Mesâcid Şeyyâd Hamza, Yusuf ve Züleyha , 13.Yüzyıl Anadolu Sahasında Mesneviciler ve Mesneviler
7 14.Yüzyıl Anadolu Sahasında Mesneviciler ve Mesnevileri,
8 Yunus Emre, Risaletü n-Nushiyye;Âşık Paşa, Garibnâme,14.y.y. Anadolu Sahasında Mesneviciler ve Eserleri
9 Ara sınav/Gülşehrî, Mantıku t-Tayr dan Bölümlerin Okunması ve İncelenmesi, El Yazması ve matbû metin okuma çalışmaları.
10 Gülşehrî,Mantıku t-Tayr dan Bölümlerin Okunması ve İncelenmesi,
11 Âşık Paşa, Garibnâme, Hoca Me sûd, Süheyl ü Nevbahâr, Şeyhoğlu Mustafa, Hurşidnâme,
12 15.y.y. Çagatay ve Anadolu Sahasında Mesnevi Gelişimi,Ali Şir Nevâyî,
13 Süleyman Çelebi, Vesiletü n Necât tan Bölümler Okunması ve İncelenmesi, El Yazması ve matbû metin okuma çalışması.
14 Ahmedî,Yazıcıoğlu Mehmed,Hamdullah Hamdi ve Hatiboğlu nun Eserlerinin Tanıtılması..Şeyhî, Harnâme,El Yazması ve matbû metin okuma çalışması.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri) T.D.K. Sayı-415-416-417 Temmuz-Ağustos-Eylül 1986. 2. A. Ateş Mesnevi Maddesi, İ. A., İstaanbul 1957, c. VIII, S. 127. 3. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul 1967. 4. İ. H. Ertaylan, Yusuf ile Züleyha, İstanbul 1960. 5. F. K. Timurtaş, Şeyhî nin Husrevi ü Şîrîn I, İstanbul 1963. 6. Abdulbaki Gölpınarlı, Yunus Emre, Risalat-al-Nushiyye ve Divan, İstanbul 1965. 7. Gülşehri, Mantuku t-Tayr, Hzr. A. Sırrı Levend, Tıpkıbasım, Ankara 1957. 8. Amil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, Kitabevi, İstanbul, 1999. 9. H. Ayan, Mustafa Şeyhoğlu, Hurşitnâme, İnceleme-Metin, Erzurum, 1974. 10. N. Pekolcay, Türkçe Mevlid Metinleri, İstanbul, 1950

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yüzyüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı Sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 4 14 56
Uygulama 6 14 84
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.15
ÖK.23
ÖK.33