DERS ADI

: Söylemin İdeolojik Yapısı ve Tarihsel Metinler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6117 Söylemin İdeolojik Yapısı ve Tarihsel Metinler SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HAKKI UYAR

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Dilbilim ve Frankfurt Okulunun çatışma görüşleri üzerine kurulan ve çok-disiplinli bir nitelik taşıyan bu ders ideolojilerin söylem içinde kurgulanma biçimlerini ele almaktadır. Toplumsal gerçekliği belli bir ideolojiye göre düzenekleyen söylem, önemli bir siyaset aracı olarak bir yandan bağlamı oluşturan olumsal koşullara göre oluşurken, diğer taraftan da durumları, bilginin nesnelerini, toplumsal kimlikleri, özneler arası ve gruplar arası ilişkileri var eder. Söylemin bu var edici niteliği tarihin belli bir anında belli grupların çıkarı doğrultusunda düzeneklenen ideolojileri gerçeklik olarak sunar. Bu ders bir çözümleme yöntemi olarak sunulacak olan Eleştirel Söylem Çözümlemesi ile tarihsel metinleri inceleme konusu yapacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Söylem ve ideoloji konularında bilgi sahibi olmak.
2   Çeşitli söylem yapılarını kullanarak herhangi bir söylemin sistemik ideolojik analizini yapmayı öğrenmek.
3   Tarihi kaynakları analiz edebilmek.
4   Multidisipliner çalışmanın önemini anlamak.
5   Edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta İdeoloji tanımı ve söylemin rolü
2 2. Hafta İdeoloji Yapıları
3 3. Hafta Zihinsel ve Bağlam Modelleri
4 4. Hafta İdeoloji ve İktidar
5 5. Hafta İdeolojik Söylem Yapıları (Anlam: Konular, Tanım Düzeyi, İmalar, Varsayımlar, Karşıtlık)
6 6. Hafta Önerme Yapıları (Aktörler, Kiplik,)
7 7. Hafta Ara sınav
8 8. Hafta Formal Yapılar, Sözdizimi, Söylem formları
9 9. Hafta Retorik
10 10. Hafta İdeolojik Analizin Kategorileri (Aktör, Otorite, Kategorizasyon)
11 11. Hafta Karşılaştırma, Uzlaşma, Yadsımalar, Mesafe Koyma, Empati,
12 12. Hafta Genellemeler, İroni
13 13. Hafta Mecaz, Ötekini olumsuz gösterme, Sayı Oyunu
14 14. Hafta Açıklık, Kutuplaşma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Teun van Dijk Ideology and Discourse: A Multidisciplinary Introduction
Teun van Dijk, Ideology

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin öğretmeni tarafından dersin anlatılması ve görsel materyallerle anlatılan dersin desteklenmesi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ders kapsamında işlenen konular hakkında bilgi sahibi olup olmadığı, konular üzerinde değerlendirebilme ve tartışabilme yetenekleri ara sınav ve final sınavlarıyla değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin gerekli okumaları yapmış olması ve derste anlatılan temel dinamikleri tanımlayıp kullanabilmesi.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

tba

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Hakkı UYAR
hakki.uyar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Sunum Hazırlama 2 10 20
Ödev Hazırlama 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 161

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.135
ÖK.23
ÖK.35
ÖK.445
ÖK.54