DERS ADI

: Sözcükbilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 4021 Sözcükbilim SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Türkçenin sözvarlığı, sözcük sayısı ve zenginliğinin öğrenciye aktarılması. Sözcük incelemesi ile ilgili yaklaşımlar, yöntemler ve tekniklerin açıklanması. Öğrencilerin bu teknik ve yöntemleri kullanmayı öğrenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözcükbilimi betimleyebilme
2   Sözcüklere ilişkin evrensel özellikleri tanıma ve betimleyebilme.
3   Sözcükbilim alanında yapılan bilimsel çalışmaları takip edebilme, yorumlayabilme, konu ile ilgili yeni çalışma önerilerinde bulunabilme
4   Türkçenin anlamsal özellikleri için yapılan bilimsel çalışmaları takip edebilme, yorumlayabilme, konu ile ilgili yeni çalışma önerilerinde bulunabilme
5   Türk yazılı ve sözlü anlatımlarındaki sözcüklerin incelenmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözcük nedir, sözlüksel birimler nelerdir Sözlük nedir Sözcükbirim, sözcükbilim, gibi kavramların tanınması
2 Sözlük türleri ve sözlüklerin oluşturulma biçimleri. Dildeki farklı türden sözcükler
3 Sözlük ve anlam. Dilsel gösterge, anlam ve gönderge
4 Sözcük tanımında kullanılan yaklaşımlar: Kaplam ve içlem, üstanlamlılık ve atanlamlılık
5 Anlamsal olaylar karşısında sözcükler: düzanlam, yanlanlam, eğretileme, düzdeğişmece ve kapsamlayış
6 Sözcüklerin anlamsal çözümlenmesi, anlambirimcik, anlambirimcik demeti
7 Anlambirimcik ve bileşen çözümlemesi
8 Ara Sınav
9 Tanım ve tanım türleri. Önürün ve basmakalıplar. Tanım türlerindeki farklı yaklaşımlar: Parça-bütün ilişkisi, kapsayan kapsanan ilişkisi
10 Eşanlamlılık, eşseslilik, eşyazımlılık
11 Karşıtanlamlılık, yakınadlılık
12 Türkçenin anlamsal özellikleri
13 Genel tekrar
14 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AKSAN, Doğan (1998) Anlambilim Konuları ve Türk Anlambilimi, Ankara: Engin Yayınları
AKSAN, Doğan (1999) Türkçenin Gücü, 4. Baskı, Ankara: Bilgi yayınevi
AKSAN, Doğan (2000) Türkçenin Sözvarlığı, Ankara: Engin yayınları
AKSAN, Doğan (2002) Anadilimizin Söz Denizinde, Ankara: Bilgi Yayınevi.
GUIRAUD, Pierre (2001) Anlambilim, İstanbul: Multilingual Yayınları.
GÜNAY, V. Doğan (2007) Sözcükbilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yayınları
GÜNAY, V. Doğan (2013) Dil ve İletişim, İstanbul: Papatya Yayınları
KIRAN, Zeynel; KIRAN, Ayşe (2001) Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık
VARDAR, Berke (2003) Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul: Multilingual Yayınları
YILDIZ, İslam; UZDU-YILDIZ, Funda; GÜNAY, V. Doğan (2014) Biçimbirimler. Türetim ve İşletim Ardıllarının Sözlü Dildeki Kullanım Sıklığı, İstanbul: Papatya Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yüz yüze anlatım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 4 20
Vize Sınavına Hazırlık 7 2 14
Final Sınavına Hazırlık 5 3 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1511551515113
ÖK.2511551515113
ÖK.3511551515113
ÖK.4511551515113
ÖK.5551455515551