DERS ADI

: Harezm Türkçesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 3002 Harezm Türkçesi ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Harezm Türkçesinin Türk dilleri arasındaki yerini ve önemini öğrenmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Harezm dönemi hakkında tarihî bilgiler.
2   Devrin eserleri ve üzerlerinde yapılan çalışmalar.
3   Harezm Türkçesi eserlerinden seçilmiş metinler üzerinde manalandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları.
4   Harezm Türkçesi eserlerinin tıpkı basımından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, manalandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları.
5   Harezm Türkçesi dönemi yazarları ve eserleri hakkında bilgi edinmek.
6   Metinlerden hareketle devrin karakteristik gramer özelliklerinin gözden geçirilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Harezm Dönemi, eserleri ve şahsiyetleri hakkında bilgi
2 Harezm Türkçesinin fonetik , morfolojik ve gramatik özellikleri.
3 Nehcü l Feradis metin inceleme
4 Nehcü l Feradis metin inceleme
5 Nehcü l Feradis metin inceleme
6 Nehcü l Feradis metin inceleme
7 Ara Sınav.
8 Kısasü l Enbiya ve yazarı hakkında bilgi
9 Kısasü l Enbiya metin inceleme
10 Kısasü l Enbiya metin inceleme
11 Kısasü l Enbiya metin inceleme
12 Kısasü l Enbiya metin inceleme
13 Kısasü l Enbiya metin inceleme
14 final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

HACIEMİNOĞLU, Necmettin, Harezm Türkçesi Grameri, TDK
ATA, Aysu (1998), Nehcü'l-feradis, Uştmahlarnıng Açuk Yolı Cennetlerin Açık Yolu III Dizin-Sözlük, TDK Yay., Ankara.
ATALAY, Besim (1998), Divanü Lûgat-it-Türk Tercümesi I-III, Dizini (Endeks) IV, TDK Yay. Ankara.
ECKMANN, J., Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, Haz. Osman Fikri Sertkaya, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1996.
ECKMANN, J. (2004), Nehcü l-Fer d s, Uştmahlarnıng Açuk Yolı (Cennetlerin Açık Yolu) I Metin, II Tıpkıbasım, TDK Yay., Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüzyüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

yazılı sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 10 2 20
Final Sınavına Hazırlık 10 3 30
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.123545
ÖK.2145341
ÖK.3351524431
ÖK.42551421
ÖK.525523
ÖK.63515332