DERS ADI

: Eleştiri Kuramları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 3028 Eleştiri Kuramları SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencileri eleştirinin ne olduğu hakkında bilgi edinmelerini sağlamak, yazınsal ve diğer metin türlerini eleştirmede kullanılan yöntemler hakkında bilgiler edinmelerini sağlamaktır. Öğrenciler kuralcı eleştiri, olgusal eleştiri, toplumbilimsel eleştiri, ruhbilimsel eleştiri gibi konularda bilgilenirler. Bu türlerin özelliklerini öğrenirler ve bu türlere göre eleştirinin nasıl yapılacağı konusunda bilgi edinirler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Eleştiri hakkında yeterli bilgi edinme
2   Eleştiri çeşitleri hakkında bilgi edinme
3   Olgusal eleştiri hakkında bilgiler edinme
4   İç eleştiri hakkında (yazınbilim, izlekçilik, göstergeçözümleyim, yazınsal göstergebilim) bilgiler edinme
5   Farklı metinleri öğrenilen eleştiri türlerine göre okuyabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eleştiri nedir İnceleme nedir Çözümleme nedir
2 Kuralcı eleştiri nedir
3 Türk edebiyatında kuralcı eleştiri
4 Çağdaş olgusal eleştiri: Kaynak eleştirisi
5 Çağdaş olgusal eleştiri: Kaynak eleştirisi uygulamaları
6 Çağdaş olgusal eleştiri: Oluşum eleştirisi
7 Çağdaş olgusal eleştiri: Oluşum eleştirisi uygulamaları
8 Ara Sınav
9 Çağdaş olgusal eleştiri: Toplumbilimsel eleştiri
10 Çağdaş olgusal eleştiri: Toplumbilimsel eleştiri uygulamaları
11 Çağdaş olgusal eleştiri: Ruhbilimsel eleştiri
12 Çağdaş olgusal eleştiri: Ruhbilimsel eleştiri uygulamaları
13 Örnek okumalar
14 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


AKTULUM, Kubilay (1999) Metinlerarası ilişkiler, Ankara: Öteki Yayınevi.
BARTHES, Roland (1988) Anlatıların yapısal çözümlemesine giriş, Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat, İstanbul: Gerçek Yayınları.
BLANCHOT, Maurice (1993) Yazınsal uzam, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
CARLONI, J. C.; Filloux, J. C. (1984). Eleştiri kuramları, Çev. Tahsin Yücel, Ankara: Kuzey yayınları.
CEBECİ, Oğuz (2004) Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İstanbul. İthaki Yayınları.
EAGLETON, Terry (1998) Eleştirinin Görevi, Çeviren: İsmail Serin, Ankara: Ark, Bilim ve Sanat Yayınları.
ECO, Umberto (1992) Açık yapıt, Çev. Yakup Şahan, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
ECO, Umberto (1996) Anlatı ormanlarında altı gezinti, Çeviren: Kemal Atakay, İstanbul: Can Yayınları.
EICHENBAUM, Boris (1994) Edebiyat kuramı, Çeviren: Sedat Umran, Ankara: Yaba Yayınları
GÖKTÜRK, Akşit (1988) Okuma uğraşı, 3. Baskı, İstanbul: İnkılap Kitabevi
GÜNAY, V. Doğan (2007) Metin Bilgisi, 4. Baskı, İstanbul: Papatya Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 10 1 10
Final Sınavına Hazırlık 10 1 10
Vize Sınavı 2 1 2
Final Sınavı 2 1 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 72

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.134
ÖK.223
ÖK.324
ÖK.432
ÖK.53