DERS ADI

: Türkiye'de Eğitim Sistemleri ve Meslekler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İKD 7059 Türkiye'de Eğitim Sistemleri ve Meslekler ZORUNLU 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

İstihdam ve Kariyer Danışmanlığı Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HATİCE ŞEBNEM SEÇER

Dersi Alan Birimler

İstihdam ve Kariyer Danışmanlığı Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, günümüzde artan profesyonelleşme eğilimine paralel olarak, işgücü piyasaları ve istihdam süreci açısından iş ve çalışma olgularından farklı bir nitelik arz eden, Türk Eğitim Sistemi'nin örgün ve yaygın eğitim boyutlarıyla ilişkilendirerek değerlendirmektir. Bu ders ile öğrencilerimizin örgün ve yaygın eğitimden kazanılan beceri ve yetkinliklerin bireylerin meslek sahibi olmalarındaki rolünü de dikkate alarak Türkiye'deki mesleki yapıyı analiz edebilmeleri ve yine günümüz işgücü piyasalarında önemi giderek artan yetkinlik olgusunu da tanımaları amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Eğitim Sistemini örgün ve yaygın eğitim boyutlarıyla bilme
2   Meslek olgusunu tanımlayabilme
3   Yetkinlik ile yetenek olgularını tanımlayarak, meslekler ile ilişkisini kurabilme
4   Temel yetkinliklerin belirlenmesinde rolü olan eğitim kurumlarını ve bunların temel işlevlerini bilme
5   Çeşitli mesleklerde gerekli olan temel yetkinlikleri analiz edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel Kavramların Açıklanması (Meslek, Eğitim Sistemi)
2 Temel Kavramların Açıklanması (Örgün ve Yaygın Eğitim Kurumları, Mesleki Yapı)
3 Meslekler ve Meslek Seçimi (Kamu İstihdam Kuruluşları, Özel istihdam kuruluşları)
4 Uluslar arası ve Ulusal Meslek Sınıflandırmaları
5 Mesleki Eğitim Kurumları
6 Mesleki Yeterlilik Kurumu (Faaliyetleri ve İşleyişi)
7 Mesleki Yeterlilik Kurumu (Ulusal Meslek Standartları, Mesleki Yeterlilikler)
8 Ara Sınav
9 Avrupa Yeterlilik Çerçevesi
10 Ulusal Yeterlilikler Sistemi
11 Meslekler ve Yetkinlik İlişkisi (Yetkinliğe dayalı profesyonelleşme)
12 Yetkinliklerin Geliştirilmesinde Mesleki Eğitimin Rolü
13 Çeşitli Ülke Örneklerinde Mesleki Eğitim Sistemleri
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

21. yüzyılda Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2010.
Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2001.
Mehmet Ali Çakır; Meslek Seçimi, Mesleki Karar ve Kararsızlık,Anı Yayıncılık, Ankara, 2011.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Basılı ve web kaynaklarının dayalı olarak ders anlatımı ve tartışma. Öğretim üyesinin ders yönlendirmesi, sınıf ile etkileşim.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin kavramsal ve yapısal olarak eğitim sistemini tanıması, meslekler sistemi ile eğitim sistemi arasındaki ilişkiyi kurabilmesi ve meslekler açısından geleceğe ilişkin öngörülmemeler yapabilmesi beklenir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

sebnem.secer@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 9:30 11.00
Çarşamba 9.30 11.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.111
ÖK.211
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.511