DERS ADI

: TARİHİ ÇİNİ VE SERAMİK ESERLERİN RESTİTÜSYONU II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 6140 TARİHİ ÇİNİ VE SERAMİK ESERLERİN RESTİTÜSYONU II SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Tarihi değer taşıyan çini ve seramiklerin, gerek mimari yüzeylerde bulunan gerek arkeolojik obje niteliğinde olsun koruma çalışmasında, belgeleme ve restitüsyon çalışmaları alan araştırması yapılarak projesinin hazırlanması; fotoğraflama, hasar tespit plan çizimlerinin yapılması ve uygulamaya yönelik üretim amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarih değer taşıyan gerek mimari yüzeylerde bulunan gerek arkeolojik obje durumundaki çini ve seramiklerin korunmasında etik bilince sahip olarak belgeleme yapabilmesi,
2   Mimari yapılarda yüzey süslemesi olarak ya da obje olarak kullanılan tarihi çini ve seramik eserlerde koruma çalışması yapabilmek için teknik bilgi ve donanıma sahip olabilmesi
3   Tarihi çinilerde belgeleme aşamalarında (çizim, fotoğraf..v.b .) alanıyla ilgili teknolojik kaynakları kullanabilmesi,
4   Tarihi çini ve seramik eserlerin belgeleme çalışmasında alanıyla bağlantılı disiplinlere ait kuramsal ve uygulamalı konularda bilgi sahibi olabilmesi,
5   Tarihi çini ve seramik eserlerin belgeleme çalışmasında alanıyla bağlantılı disiplinlerde uygulanan teknikleri kendi alanında kullanabilmesi becerisine sahip olabilmesi,6
6   Projelendirdiği çalışmayı etkin bir şekilde sunabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı
2 Koruma çalışması konu araştırması
3 Koruma çalışması yapılmak üzere alan araştırması ve inceleme yapmak
4 Koruma çalışması yapılmak üzere alan araştırması ve inceleme yapmak
5 Restitüsyonu yapılması planlanan konunun tartışılması
6 Proje seçimi
7 Proje çalışması araştırma çalışmaları
8 Proje çalışmasının tespit aşaması
9 Proje alan çalışması
10 Seçilen yapıdaki çinilerin restitüsyon çalışmaları
11 Proje çalışması belgeleme çalışmalarına devam edilmesi
12 Seçilen yapıdaki çinilerin hasar tespit planlarının hazırlanması,Restitüsyon çalışmasına devam edilmesi
13 Restitüsyon çalışmasına devam edilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: AHUNBAY, Zeynep; Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul,3.Baskı,2004,183 S. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları:28
BEKTAŞ, Cengiz; Koruma Onarım, İstanbul 2001, 319S. Litaratür Yayıncılık:57
MADRAN, Emre-ÖZGÖNÜL, Nimet; Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMBO Yayını,I.Baskı,2005
IŞIKHAN, Serap; Türkiye de Tarihi Yapılardaki Çinilerin Korunmasına İlişkin Yapılan Çalışmalar ve İzmir Milli Kütüphane ve Opera Binası Çinilerinin Koruma Projesi, İzmir 2008,S.152 (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi)
Yardımcı kaynaklar: AKIN, Nur; Osman Hamdi Bey Asar-ı Attika Nizamnamesi ve Dönemin Koruma Anlayışı Üzerine , Osman Hamdi Bey Dönemi Sempozyumu 17-18 Aralık 1992, Türk Tarih Vakfı Yayını,İst.1993
AYTAÇ, Mustafa; Eski Anıtların Korunması Konusunda Fotogrametrinin Rolü , Milliyet Dergisi, İst.1986
AYTAÇ, Mustafa; Abidelerin Korunması Konusunda Fotogrametri Uygulaması ,Röleve ve Restorasyon Dergisi, Sayı:4,1982, s.101

Diğer ders materyalleri: Bilgisayar, barkovizyon

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Hem kuramsal hem de uygulamalı olan bu derste çini ve seramik eserlerde belgeleme konusunda tanımlar genel olarak tekrar edildikten sonra korumaya yönelik tarihi değer taşıyan çini ya da seramik formlardan bir örnek seçilerek araştırma yapılacak ve seçilen eserin restitüsyon ( fotoğraf, hasar tespit planları ) çalışması yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 PRJ Proje
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 +PRJ * 0.30 +DKL * 0.20 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + PRJ * 0.30 + DKL * 0.20 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Hem kuramsal hem de uygulamalı bir ders olduğu için, teorik konularda önceden verilen ve derste işlenen ders notları üzerinden, uygulama kısmında verilen konunun öğrenci tarafından yapılan araştırma ve belgeleme çalışmaları konularını da kapsayan bir ara sınav ve final yapılması planlanmaktadır. Proje konusunun uygulama çalışmasında bilgisayar destekli çizimlerle yapılan çini ve seramiklerin belgeleme (fotoğraf ve hasar tespit planları) çalışması bir dosya içinde öğrenci tarafından sunumu yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır. Proje değerlendirmesi öğrencinin yaptığı sunum, 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 1 9 9
Final sınavına hazırlık 1 9 9
Ödev hazırlama 5 5 25
Sunum hazırlama 2 8 16
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 13 5 65
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 204

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.154
ÖK.254232
ÖK.354323
ÖK.4453
ÖK.53
ÖK.653