DERS ADI

: TÜRK TEZHİP SANATI DES.TAS.I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5129 TÜRK TEZHİP SANATI DES.TAS.I SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilere, Türk Tezhip sanatında akademik çalışma disiplini ve sorgulama sürecini kullanarak tezhip sanatında desen çizme ilkelerini tanımlayabilme ve uygulayabilme yöntemlerini ve ilgili kaynakları öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Tezhip sanatında akademik çalışma disiplini ve sorgulama sürecini tanımlayabilmesi, ilgili disiplinlerle ilişkilendirebilmesi
2   Tezhip sanatında desen çizme ilkelerini tanımlayabilme ve uygulama yöntemlerini sistematik hale getirebilmesi,
3   Türk Tezhip sanatında desen çizme ilkelerini kullanarak, örnekler üzerinde analiz edebilmesi,
4   Türk Tezhip sanatında desen çizme ilkelerini farklı disiplin kuralları ile karşılaştırabilmesi verileri analiz edebilmesi,
5   Türk Tezhip sanatında desen çizme ilkelerini kullanarak, becerilerinin uzmanlık alanları konusunda yetkinliğe dönüştürebildiğini gösteren örnekler sunabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ve desen tasarımı ile İlgili kaynaklar
2 Türk Tezhip Sanatı tarihi gelişimi içinde motif yapıları
3 Türk Tezhip Sanatında Tam Usluplaştırılmış Motiflerin anatomik gelişimi, kompozisyonda işlevleri
4 Türk Tezhip Sanatında, Orta Asya kökenli motifler ve Usluplaştırma yöntemleri
5 Türk Tezhip Sanatında, Orta Asya kökenli motiflerin Farklı kültürlerdeki ,ortak ve farklı özellikleri
6 Türk Tezhip Sanatında, Orta Asya kökenli motiflerin Anadoludaki gelişimi
7 Türk Tezhip Sanatında, Sembolik motif ve kompozisyonda işlevleri
8 Türk Tezhip Sanatında, Yarı Usluplaştırılmış Bitki kökenli Motiflerin kompozisyonda işlevleri
9 Türk Tezhip Sanatında, Yarı Usluplaştırılmış Hayvan kökenli Motiflerin kompozisyonda işlevleri
10 Türk Tezhip Sanatında desen tasarımı çizim çeşitleri
11 Türk Tezhip Sanatında desen tasarımı üslupları
12 Türk Tezhip Sanatı desen tasarımı ve klasik renkler
13 Türk Tezhip Sanatında desen aşamalarının örneklerle gösterilmesi projelerinin değerlendirilmesi ve sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
İlhan Özkeçeci; T. Kompozisyon, İstanbul 2010 ,193s
İ.Ayan BİROL;T. Tezhip Tasarım, İstanbul 2009 ,193s.; Motif, İstanbul 2000, 240s.
İlhan Özkeçeci; T. Tezhip ., Konya 2005 ,s.252.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988, s.67.
Mine Esiner Özen; Tezhipte Tığ, Ankara 1995.
Mine Esiner Özen; Yazma K,Sanatları Sözlüğü, Ankara 1995.
Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
A.Maktal-S. Toprak, DEU.İ.F.H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008, 59 s.

Yardımcı kaynaklar:
Referanslar:
Diğer ders materyalleri:
Onbin Yıllık İran Medeniyeti İki bin Yıllık Ortak Miras, T.SM.,Şubat 2010, 335s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste Tezhip sanatı, onun kaynakları,eğitim süreci, terminolojisi,konu ile ilişkilendirilerek tanıtılacaktır.Türk Tezhipsanatının kalıpları, aşama aşama gösterilecek; klasik mükemmel desen kalıplarından seçilen bir örnek projede gösterilecektir.



Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 UGG Uygulama
2 ODV Ödev
3 BNS Başarı Notu UGG * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de final sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir.

Değerlendirme Kriteri


Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 30 30
Sunum Hazırlama 4 10 40
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 212

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.151243
ÖK.221435
ÖK.343215
ÖK.4154325
ÖK.523415