DERS ADI

: Tezhip Tasarım V

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 4009 Tezhip Tasarım V ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere Tezhip Sanatına tarih içinde yön vermiş sanat merkezleri (Tebriz, Şiraz , Bagdat vb. ) ile tezhip tasarım içinde celi yazılı levha tezyinâtı, çeşitleri, teknik ve kompozisyon özelliklerini öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Tezhibin tarihi gelişimi içinde bir sanat merkezi haline gelmiş Tebriz,Siraz,Bagdat,vb.okulların etkisini ve onemini aciklayip karsılaştırabilmesi,
2   2. Türk Tezhip sanatçıları ve Ehl-i Hiref teşkilatının önemini açıklayabilmesi,
3   3. Türk Tezhibinde Tebriz-Şiraz-Bağdat-Memluk sanat okullarina ait karakteristik ozelliklerin, etkileri ve bu üsluplardaki desen tasarimlarını çözümleyebilmesi,
4   4. Tezhip tasarımdaLevha tezyinatı,özellikleri ve çeşitlerini tanimlayabilmesi,
5   5. İlgili ekol özelliklerinden istifade ederek, özgun levha tezhibi tasarımı yapabilmesi ve projelendirerek sunabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ile İlgili Kaynaklar Türk Tezhip Sanatında Osmanlı Saray Teşkilatında Sanatkarlar
2 Türk Tezhip Sanatını Etkileyen Sanat Merkezleri, Özellikleri,Karşılaştırması Projenin teslimi
3 Siraz,Bagdat, vb. Merkezlere ait Tezhip Örnekleri Projenin teslimi
4 Tezhipte celi yazı levha çeşitleri
5 Celi Yazı Levha tezhiplerinde, form-biçim özellikleri.
6 Celi Yazı Levha tezhiplerinde, uslup özellikleri
7 İstifli Celi Yazı Levha tezhiplerinde kompozisyon özelliği
8 Proje ;Farklı Uslup ve teknikleri kullanılarak özgün Celi Yazı Levha Ve Hilye-i Şerif tasarımları
9 Projenin eskiz aşaması
10 Projenin eskiz ve renk aşamasına devam

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
S. Ünver: Karamemi Hayatı, Eserleri ,
İlhan Özkeçeci; Türk Tezhip Sanatı, Konya 2005 ,s.
Lale Uluç : Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar, 2009.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
R. M.Meriç: Türk Nakış Sanatı Tarihi Araştırmaları Vesikaları,I,Ankara 1953 .
H. Yağmurlu : TSM Kütüphanesinde İmzalı Eserleri Bulunan Tezhip Ustaları ,Türk Etnografya Dergisi, Ayrı Basım , 1973,s.79- 125
Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
İ. Hakkı Uzunçarşılı: Osmanlı Saray Teşkilatı, Ankara 1988.
A.Maktal :Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı, Cilt: 4 ,İzmir 2006 1461-1471s.
A.Maktal-S. Toprak, DEU.İ.F.H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008, 59 s.
Diğer ders materyalleri:
Onbin Yıllık İran Medeniyeti İkibinYıllık Ortak Miras, T.SM.,Şubat 2010, 335s.
1400.Yılında Kur an-ı Kerîm, İstanbul 2010.
A.Maktal Ders Notları ve Desen Taslakları, basılı ve görüntülü yazma eser tezhip örnekleri.
Duncan Haldane : Islamıc Book Bindings, England 1983

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Tezhibin tarihi gelişimi içinde bir sanat merkezi haline gelmiş Tebriz, Siraz, Bagdat vb gibi sanat okullarının karakteristik özellikleri ve sanat eserleri, basılmış veya dijital ortamda kaydedilmiş örnekler üzerinde analiz edilecektir. Bu okulların özellikleri, etkilendikleri ve etkiledikleri disiplinler ve bunlarla ilgili örnekler tanıtılarak, üsluplara ait desen çözümlemeleri eskizler üzerinde aşamalarıyla gösterilecektir. bu üsluplarda desen çizme çeşit , usul ve teknikleri atölye çalışması içinde ele alınıp işlenecektir.
Tezhip Tasarımda uygulanan genel tasarım ilkeleri, ve teknikler eşliğinde , incelenen üsluplardan bir veya birkaçı kullanılarak özgün tasarımla çizilecektir. Ödev, tasarım, çizim aşamaları ve sunumlarda bilgisayar teknolojisinden istifade edilebilecektir.Ödev ve projelerde öğrencinin ilgili konudaki becerisini yetkinliğe dönüştürmüş olması aranacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 PR Proje
3 ODV Ödev
4 DKL DerseKatılım
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.10 + PR * 0.50 + ODV * 0.20 + DKL * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de final sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir.
Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olması ve özgün tasarım çizebilme beceri ve yetkinliğini atölye çalışmasıyla güçlendirebileceğinden dolayı, derse katılım önemli olup, değerlendirmeye de alınacaktır.
Dönem sonu proje değerlendirmesi , proje tasarım aşamalarının da yer aldığı bir dosya eki ile ve etik, sistem, düzen, ve estetik ilkeleri gözetilerek değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar


Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazarttesi 10:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 2 2
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 13 1 13
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.15543333333322
ÖK.254332232
ÖK.3543353
ÖK.4555555445455545545
ÖK.5554555545554555455