DERS ADI

: Türk Hat Sanatında Çağdaş Yorumlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTS 3116 Türk Hat Sanatında Çağdaş Yorumlar SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Oyunculuk
Aksesuar Tasarımı
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Sahne Tasarımı
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Seramik ve Cam Tasarımı
Müzik Bilimleri
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Müzikoloji
Tezhip Sanatı
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Grafik Resimleme ve Baskı
Heykel
Fotoğraf
Moda Giyim Tasarımı
Çini Tasarımı ve Onarımı
Resim
Çizgi Film ve Animasyon
Tekstil Tasarımı
Tezhip
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Grafik Tasarımı
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Seramik ve Cam
Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Müzik Teknolojisi
Grafik Sanatlar

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Türk hat sanatında geçmiş eğitim sistemi temeli üzerine çağdaş bakış açısı ile getirilen farklılıkları ,yenilikleri klasik sistemle karşılaştırarak yeniden algılama, yorumlama ve yeni tasarım örneklerini sunabilmeyi öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk hat sanatı ve özelliklerine tanımlayabilmesi,
2   Türk hat sanatında Cumhuriyet döneminde getirilen çağdaş yorumları özellikleriyle açıklayabilmesi,
3   Türk at sanatında klasik ve Cumhuriyet dönemi eserlerinde üslup karşılaştırması yapabilmesi,
4   Türk hat sanatı eserlerini farklı kültürlerin yazı sanatlarıyla karşılaştırabilmesi
5   Türk hat sanatında günümüz yorumcuları ve eserlerini ifade edebilmesi ve özgün tasarım sunabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Hat sanatı nda Klasik Eğitim Sisteminin Çağdaş Eğitim Sistemi Karşılaştırılması
2 Çağdaş Eğitim Sisteminde Türk Hat Sanatında Yeni Yorumlamalar
3 Cumhuriyet Dönemi Türk Hat Sanatı
4 Cumhuriyet Döneminde Eser veren Hattatlar ve Ünlü Eserleri
5 Cumhuriyet Dönemi Türk Hat Sanatında Üslup Değerlendirmeleri
6 Türk Hat Sanatında Dekoratif Unsurlar
7 Türk Hat Sanatında Emin Barın ve Getirdiği Yenilikler
8 Türk Hat Sanatında Günümüz Sanatçıları ve Eserleri
9 Günümüz Hat Tasarımlarında Klasik İzler
10 Türk Hat Sanatında Günümüzde Yozlaşmalar
11 Günümüz Türk Hat Sanatı Örneklerinin Diğer Ülkelerdeki Hat sanatı Örnekleriyle Karşılaştırılması
12 Türk Hat Sanatının Benzer Disiplinlerle olan Karşılaştırılması ve Örnekleri
13 Türk Hat Sanatında Çağdaş Yorumlamalar. Türk Hat Sanatında Özgün Levha Tasarımı Proje Tamamlanması ve Değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kaynaklar :
Süheyl Ünver,Tuğrakeş İsmail Hakkı Altunbazer,İstanbul,1955.
İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Türk Plastik Sanatları; Ankara 1950; 200s.
İlhami Turan, Bir Yazı Sevdalısı Emin Barın ,İstanbul,2002.
Önder Küçükerman, Hattan Harfe Zicirin Halkalarını Yeniden Bağlayan Emin Barın ,İstanbul,2002.
Anna Turay, Emin Barın ın ölümüyle Hat Sanatının Koca bir Cildi Kapandı ,Cumhuriyet,11 Ocak 1988.
Metin Şahinoğlu,Anadolu Selçuklu Mimarisinde Yazının Dekoratif Eleman Olarak Kullanılması,İstanbul,1977.
Mithat Sertoğlu,Osmanlı Türklerinde Tuğra,İstanbul,1975.
The Garden of Besmele, Boğaziçi Yayınlar;1998; 279s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, hat sanatının çağdaş yorumları özgün eserler üzerinde yorumlanarak klasik eserlerle karşılaştırılması yapılacak ve çağdaş hat sanatı örneklerinden tasarım hazırlanarak sunum yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 PR Proje
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + PR * 0.30 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + PR * 0.30 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Dönem içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de yoklama sınavı yapılmaktadır. Dönem içi ara Sınavında, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir.Dönem içi yapılan ara sınavın % 20 si, ayrıca dönem sonundaki final sınavının %30 u ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir, Sonuç %20 oranında değerlendirilecektir.
Dönem proje değerlendirmesi dosya ve proje çalışmaları %30 oranında değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Ders kapsamında verilen ödev içerik ve sunum kriterleri göz önüne alınarak 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.
Proje değerlendirmesinde öğrencinin çalışması, doğru,düzen ve titizlik ilkeleri bağlamında ve , 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımında yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Her ders sonucunda bir sonraki derste işlenecek konu çalışma -araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur.Türk Hat Sanatında Çağdaş Yorumlar Araştırma konusu belirlenen öğrenci konunun işleneceği günde araştırma konusu hakkında sunum yapar,aktif olarak derse katılım sağlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 09.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Örnek olay çalışması 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Alan/saha çalışması 1 9 9
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Sunum Hazırlama 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5