DERS ADI

: Türk Çini ve Seramik Sanatı I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEÇ 2005 Türk Çini ve Seramik Sanatı I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Eski Çini Onarımları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Öğrencilere, Türk çini ve sanatının tarihsel gelişim sürecini, her dönemin sanatsal ve teknik özellikleri belirtilerek anlatmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   9.-11.yüzyıllarda Büyük Selçuklu dönemi (İran Selçukluları), Türk çini ve seramik sanatının başlıca üretim merkezleri Rey, Kaşan, Samarra `da yapılmış olan çini ve seramiklerin sanatsal ve teknik özelliklerini i kuramsal açıdan tanımlayabilmesi
2   Türk Çini sanatında dönemlerden yola çıkılarak anlatılan çeşitli çini üretiminde kullanılan teknikler konusunda bilgilenebilmesi,
3   Çini sanatının dönemsel desen-kompozisyon özelliklerinin ana hatlarıyla ayırtedebilmesi,
4   Geleneksel seramiğin tarihsel süreçte geçirdiği aşamaları anlatabilmesi,
5   Türk çini sanatında çininin kullanım alanlarını yer, mekan ve boyut olarak beliryebilmesi, beklenmektedir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Çini Sanatının tarihsel süreç boyunca dönemlerinin tanıtımı
2 9.-11 yüzyıllarda Büyük Selçuklu (İran Selçukluları) Çini ve seramik sanatında görülen çini üretimleri ve teknikleri hakkında genel bilgi verilmesi.
3 9.-11.yüzyıllarda Büyük Selçuklu dönemi (İran Selçukluları), Türk çini ve seramik sanatının başlıca üretim merkezleri olan Rey, Kaşan, Samarra `da yapılmış olan çini ve seramiklerin sanatsal ve teknik özellikleri hakkında görsel ve kuramsal bilgi verilmesi.
4 Büyük Selçuklu (İran Selçukluları) Çini ve seramik sanatının sanatsal ve teknik özelliklerinin anlatılması.
5 12.-13. Yüzyıl Anadolu Selçuklu Çini ve Seramik Sanatının özellikleri ve tanıtımının yapılması
6 Anadolu Selçuklularında Çini ve Seramik Sanatının gelişimi ve üretim tekniklerinin dönemsel özelliklerinin anlatılması.
7 Anadolu Selçuklularında Çini ve Seramik Sanatının gelişimi ve üretim tekniklerinin dönemsel özelliklerinin anlatılması.
8 14.-15.yüzyılın ilk yarısı Erken Osmanlı Çini ve seramik Sanatının tanıtımı
9 Erken Osmanlı Dönemi Milet İşi diye bilinen formların dönem bakımından ve yüzyıl olarak sanatsal,teknik ve teknolojik özellikleri
10 Erken Osmanlı Dönemi Milet İşi diye bilinen formların dönem bakımından ve yüzyıl olarak sanatsal,teknik ve teknolojik özellikleri
11 16.yüzyıl İznik Çini ve Seramiklerinde desen ve kompozisyon özelliklerinin incelenmesi
12 17.yüzyıl İznik Çini Sanatının tanıtılması ve dönemin sanatsal ve teknik özelliklerini görsel ve kuramsal bilgilendirilme
13 17.yüzyıl İznik Çini Sanatının tanıtılması ve dönemin sanatsal ve teknik özelliklerini görsel ve kuramsal bilgilendirilme
14 Ara Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
ATASOY,Nurhan- Ruby, Jullian; İznik Seramikleri, 1989
ASLANAPA,Oktay; Türk Sanatı El Kitabı, Ankara,1993
Öney,Gönül; Beylikler Devri Sanatı,Ankara 1989

Diğer ders materyalleri:
Bilgisayar,barkovizyon

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her hafta işlenecek konular hakkında önceden öğrencilere ders notu ve bilgi verilerek bir sonraki derse konu ile ilişkin kaynaklar getirilerek öğrencilerle birlikte işlenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.10 + ODV * 0.30 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.10 + ODV * 0.30 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Önceden verilen ders notları ve çeşitli kaynaklardan yararlanılarak derste anlatılan konuları kapsayan bir ara sınav ve final yapılması planlanmaktadır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır. Ayrıca verilen araştırma konusu dönem içi puanlamasına katılarak ve devamsızlık oranı da eklenerek ortalaması alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğrenciler istedikleri zaman email aracılığıyla iletişim kurabilirler.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 2 2 4
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 1 1 1
Finalsınavına hazırlık 1 1 1
Ödev hazırlama 13 1 13
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 47

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.15544
ÖK.25442
ÖK.3555
ÖK.4544
ÖK.555