DERS ADI

: Türk Desenleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTB 2000 Türk Desenleri ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Geleneksel Türk Desenlerine ilişkin , Türk motiflerinin etimolojisini öğretmek,motifin çizim kuralları ve çeşitleri hakkında bilgi vererek bu motiflerle desen çizebilmeyi öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   . Türk desenlerinde kullanılan motiflerinin etimolojisini açıklayabilecek ,motifle ilgili temel çizim kurallarını tanımlayabilmesi,
2   Geleneksel Türk motiflerinde tarihsel süreç içindeki üslupları teorik ve uygulamalı çizim kurallarını anlayabilmesi,
3   Türk desenlerindeki motif ve kompozisyon ana hatlarıyla belirleyebilerek,farklı alan bilgilerini mesleğinde kullanabilmesi,
4   Geleneksel Türk motiflerinin tanıyabilecek ve geçmişten günümüze geçirdikleri tarihsel değişimler sonucunda oluşan farklılıkları , desen ve kompozisyon olarak çeşitli alanlarda günümüzde özgün tasarımlarda değerlendirilebilmeleri,
5   .Geleneksel Türk motiflerini oluşum aşamalarını anlatabilmesi ve form çıkış yerlerine göre sınıflandırabilmesi,
6   Türk desenlerinin uygulama alanları ve tasarımlama metotlarına ilişkin bilgi sahibi olmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk desenleri dersinin içeriği, dersle ilgili kaynakçanın verilmesi, araştırma konularının dağılımı Türk motiflerinin tanımı, anlamı, tarihsel süreç içindeki değişimleri, desen ve çizim özellikleri, kullanıldıkları alanlar hakkında bilgi verilmesi, bitkisel motiflere giriş, yaprak motifi
2 Türk motiflerinin tanımı, anlamı, tarihsel süreç içindeki değişimleri, desen ve çizim özellikleri, kullanıldıkları alanlar hakkında bilgi verilmesi, bitkisel motiflere giriş, yaprak motifi
3 Bitkisel motiflerden penç ve goncagül çizimi ve teorik bilgileri.
4 Hatayi ve bulut motifleri hakkında ve motiflerin eskiz üzerinde çizimleri, dia gösterisi.
5 Rumi ve zencerek motifleri hakkında bilgi ve motiflerin çizimi.
6 Geometrik motifler hakkında bilgi, çeşitleri ve motiflerin çizimleri.
7 Motiflerin kullanıldığı alanlara ilişkin dia gösterimi, eskizde çizimlere devam edilmesi.
8 Üsluplaştırılmış çiçeklerden karanfil motifi hakkında bilgi ve motifin çizimi..
9 Üsluplaştırılmış çiçeklerden lale motifinin Çizimi ve çeşitleri.
10 Üsluplaştırılmış çiçeklerden gül ve sümbül motifleri hakkında bilgi ve motifin eskiz üzerinde çizimi. Sazyolu üslubu hakkında bilgi, dia gösterimi ve uygulamalı çalışmalar
11 Arabesk motifine ilişkin kuramsal bilgiler ve motifin çizimi.
12 Sembolik motiflerin tanıtımı, Hayat ağacı, el motifi, pıtrak, haç ve tarak motifleri hakkında bilgi ve motiflerin çizimi. Göz, çengel, muska, nazar, ana tanrıça motifleri hakkında bilgi ve motiflerinin çizimleri. Dönem içinde yapılan uygulamaları ve araştırmaları
13 GENEL DEĞERLENDİRME
14 Ara sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:Akar,Azade-Cahide Keskiner;Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,İst.1976 Tercüman Sanat ve Kültür Yay.
Birol,İnciDerman,Çiçek; Türk Tezyini Sanatlarında Motifler,İst.1991
DEMİRİZ, Yıldız
Yardımcı kaynaklar: Keskiner ,Cahide; Süsleme Sanatlarında Rumi,Antika Dergisi,34.sayı2/1988 18-20.S.
Atasoy ,Nurhan;Türklerin Tutkun olduğu Çiçeklerden Biri Sümbül
Aldoğan Ayşen ;Anadolu Kültürü nde Sanatlarında Sembolik El Motifi,Sanat tarihi Araştırmaları Dergisi,1.c.,2 sayı,4/1988,83,90.S.
Mahir Banu:Kanuni Döneminde Yaratılmış Yaygın Bezeme Uslubu Saz Yolu,Türkiyemiz,18.yıl,54 sayı, /1998,28-37.S:
Mülayim Selçuk;Selçuklu Geometrik Süslemeleri,Sanat Tarihi Yıllığı Araştırmaları Dergisi,3.c.9.sayı,12/1990,47-53.S.
Mülayim Selçuk; Anadolu Mimarisi nde Geometrik Süslemeler,Selçuklu Çağı,Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları,Selçuk ,Osmanlı Türk Mimarisi,Ankara 1982,405+289 levha sayfa.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Öğretim üyesi öğrencileri, geleneksel Türk motiflerini tanıma ,motifin etimolojisini öğrenme ,motifi analiz edebilme eğilimleri doğrultusunda Türk desenlerini çizebilme,motifin çizim kurallarını bilerek doğru bir şekilde çizebilme,motif çeşitlerini tanımlama ve adlandırma ,kompozisyon içinde aldıkları görevlerini tanımlayabilmeyi ve çizimleri doğru bir şekilde hazırlamalarını ister. ( eskiz çizimleri, kaynaklardan faydalanarak çini tezhip halı kilim kumaş, ahşap,taş vb yer alan Türk motiflerini araştırmalarından oluşan sunum ve eskiz çalışmalarından oluşan dosya v.b.) hazırlamalarını ister. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Tasarlama aşamasında eskiz oluşturma, ana tasarımların seçimi ile ilgili verilen süreler bazında, gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi ödevler ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, tasarımları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 YK Yoklamasnv
4 DKL DerseKatılım
5 FN Final
6 BSN Başarı Notu VZ * 0.10 + ODV * 0.20 + YK * 0.10 + DKL * 0.20 + FN * 0.40
7 BUT Bütünleme
8 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.10 + ODV * 0.20 + YK * 0.10 + DKL * 0.20 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşamasında öncelikle, motifi tanımlama etimolojisi, çizimi, motifin kuralları, görevlerini ve çeşitlerini tanıma, çizimi doğru değerlendirip, uygulamalarda motifi oluşturma,motifin kuralına göre nüanslı(nüansız) çizebilme, düzgün temiz eskiz çalışmalarda motifi doğru gruplandırabilme ve mesleki olarak uygulanabilirliği üzerinden puanlama yapılacaktır.

Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi proje çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.Uygulama dosyası , araştırmalarının sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır. Araştırma konusu belirlenen öğrenci konunun işleneceği günde araştırma konusu hakkında sunum yapar aktif olarak derse katılım sağlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tulin.adanir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00/12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 1 13
Uygulama (Atölye çalışması, laboratuvar vb.) 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 2 2 4
Ödev Hazırlama 1 2 2
Atölye laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 13 3 39
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 88

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.135
ÖK.2433
ÖK.34325
ÖK.43233
ÖK.542333
ÖK.6434543