DERS ADI

: Film Dramaturjisi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FTY 2404 Film Dramaturjisi II ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Film Tasarım ve Yönetmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ EMRAH SUAT ONAT

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Birinci dönem çözümlemesi ve temsili /uygulamalı çalışmaları yapılmış senaryo temelinde filmsel anlatımın ayrıntılandırılması. Temel sinemasal tekniklerin anlam yaratma ve senaryoyu izleyiciye görsel olarak iletme sürecinde çeşitlendirilmesi. Film yönetiminin kompleks tekniklerine giriş. Kalabalık çekimlerin ve hareketli kameranın öykü anlatım sürecindeki etkisinin öğrenci tarafından kavranması. Kurgunun anlam yaratmadaki etkisinin gösterilmesi. Projenin, basit bir filmden, birbirinden farklı çekim teknikleri ile komplike bir eser haline dönüştürülmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencinin filmin yönetmeninin üslubuyla kendi yaklaşımını karşılaştırması,
2   sınıftaki diğer öğrencilerin yaklaşımlarını değerlendirmesi,
3   Üslup kavramını sorgulaması, kendi üslubuna yönelik farkındalık edinmesi,
4   Sinematografik dilin inceliklerini öğrenmesi,
5   film yönetimi konusunda deneyim sahibi olması,
6   sinemasal araç, malzeme, ekipman, vb. sinemasal dil oluşturmadaki önemini farketmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bir dönem önce çözümlemesi ve temsili mizansenleri yapılmış film izlenerek kare kare, sahne sahne karşılaştırmalı çözümlemeleri yapılır. Yeni dönemin müfredatına uygun biçimde, taslak olarak, bir ayrıntılandırma programı çıkarılır ve film ve senaryonun zenginleştirilme planı çıkarılır.
2 Tekli ve toplu çekimler üzerine ve bunların kullanım alanları üzerine yapılacak çalışmalar ve uygulamalar.
3 İkili ve üçlü diyalog çekimlerinin kullanım alanları ve varyasyonları. Mümkünse örnek filmler üzerinden yapılan alıntı mizansen denemeleri.
4 Dörtlü ve Daha kalabalık diyalog çekimlerinin kurulması, Aksiyon Aks larının devamlılığı sağlayacak biçimde yeniden ve yeniden kurulması. Filmlerden örnek kalabalık diyalog sekansları. Özellikle Yüzüklerin Efendisi Yüzük Kardeşliği filmi içindeki Elrond Konseyi sekansının ele alınması.
5 İzleyicinin yönlendirilmesi: Çerçeve içi hareket. İşlevi, amacı, etkisi, örnekleri ve uygulamaları
6 Hareketli kamera tekniklerine giriş- temel hareketler: pan ve tilt (işlevi, örnekleri ve uygulama)
7 Hareketli kamera teknikleri: kaydırma, takip, vinç, vs. çekimleri. Bu komplike hareketlerin temel hareketlerle birlikte kullanımı ve bu bileşimin izleyici üzerinde yarattığı etkiler.
8 Ritim/Ritimsizlik: Planlar arası geçişler ve kesmeler. Anaakım sinemadan modern sinemaya kadar bu geçiş ve kesmelerin farklılıkları, uygulama biçimleri, psikolojik etkileri ve işlevleri.
9 Kurgu teknikleri. Bir önceki dönem temel yönetmenlik teknikleriyle bitirilen filmin, bu dönem işlenen daha karmaşık tekniklerle çeşitlendirilmesi. Kurgu sürecinde yaşanan güçlükler ve bunların aşılması.
10 Algı yönlendirme: Filme yapılan son dokunuşlar. Filme ses ekleme (müzik, efekt, sessizlik, vs.). daha önce teorik olarak işlenen sesin psiko-vizüel etkisini, proje sonucunda ortaya çıkan filmde yaratmaya çalışma.
11 Projenin kurgu süreci I
12 Projenin kurgu süreci II
13 Projenin kurgu süreci III
14 Bitmiş projenin izlenmesi. Eksiklerin tanımlanması. Bu eksiklerin giderilmesi için yapılabilecek öneriler. Mümkünse eksiklerin anında çekilmesi ve hızlı bir kurgu süreciyle filme eklenmesi. Bitmiş projenin/ filmin, bir önceki dönemin ikinci dersinde yazılan senaryo ile olan uyumunun sorgulanması ve üzerine tartışılması.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Film Sanatı, David Bordwell, Deki Yayınları.
Film Dilinin Grameri, Daniel Arijon, Es Yayınları.
Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji, Bob FOSS, Hayelperest Kitap
Eleştiriye Giriş, Deki Yayınları, 2013.
Bir Film Nasıl Okunur, Oğlak Yayınları.
Film, Biçim ve Kültür, Deki Yayınları.
Film Çözümleme Giriş, Deki Yayınları

Dramatik yapıda uzun ve kısa metrajlı film ve senaryo örnekleri.

Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji, Bob FOSS,Hayalperest kitap/sanat dizisi
Senaryo Yazarı Olmak, Feridun AKYÜREK,media CAT

Diğer ders materyalleri film ekipmanı,dekor,kostüm,mekan,makyaj vb.




Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Film izlenir. Öğrencilerin yaklaşımları karşılaştırılarak analiz edilir.
Öğrenciye sinemasal(dialog,mekan,dekor,kostüm , müzik vb.) malzemeler verilerek mizansen yaratması istenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 BSN Başarı Notu ODV * 0.80 + DKL * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Uygulamalı dersin gereği olarak öğrencinin ders akış planına göre planlı çalışıp çalışmadığı üzerine bir değerlendirme yapılır.
Derse devamı ve film yönetimi bağlamında getireceği öneriler izlenir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencini Disiplini, ekip uyumu, yaratıcı düşünme ve ekiple paylaşma, kararlı, ne istediğini bilme, yapıcı ve dinamik ve olup olmadığı üzerine değerlendirilir. Öğrenci, olumsuz koşullar altında bile, filmin yönetim sürecini, elindeki koşulları ve malzemeyi nasıl kullandığına/yönettiğine göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse %80 devam zorunludur.
Öğrenci derslere düşünceleriyle katılmak zorundadır.
Sahne kurmak, yönetmek, oyun vermek ve bizzat oynamakla yükümlüdür.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

emrahsuatonat@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ders günleri, dersten sonraki yarım saat.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 14 2 28
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Ödev Hazırlama 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 104

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6