DERS ADI

: Karşılaştırmalı Anayasa Hukukunda Demokratik Anayasacılık

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KMH 6061 Karşılaştırmalı Anayasa Hukukunda Demokratik Anayasacılık SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kamu Hukuku Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ŞAFAK EVRAN TOPUZKANAMIŞ

Dersi Alan Birimler

Kamu Hukuku Doktora

Dersin Amacı

Anayasacılığın demokratik işlevinin popülist müdahaleler ile dönüşümünü karşılaştırmalı anayasa hukukunun bakış açısıyla incelemek, altta yatan nedenleri ve bu evrimin sonuçlarını ortaya koymaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Anayasacılığı tanımlar.
2   Anayasacılığın evrim sürecini açıklar.
3   Anayasacılık ile siyasi iktidar arasındaki ilişkiyi açıklar.
4   Anayasa yapım sürecine popülist müdahalelerin etkilerini açıklar.
5   Popülist anayasacılık ile demokratik anayasacılığın farkını açıklar.
6   Anayasaların demokratik işlevini karşılaştırmalı hukuk bakış açısıyla açıklar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Karşılaştırmalı anayasa hukukuna giriş
2 Anayasacılık ve demokrasi ilişkisi
3 Demokrasi ile popülizm farkı
4 Popülizm kavramı ve anayasacılığa etkileri I
5 Popülizm kavramı ve anayasacılığa etkileri II
6 Anayasal değişime etki eden bir unsur olarak "halk"
7 Kurucu iktidar kavramı
8 Ara Sınav
9 Anayasa yapıcı bir organ olarak kurucu meclis
10 "Halk iradesi"nin tespiti yöntemi olarak halkoylaması
11 Küreselleşme ve evrenselci anayasa tasarımı
12 Küreselleşme ve neoliberalizm bağlamında anayasal demokrasi
13 İşlevselci anayasa tasarımı ve "halka aidiyet" sorunu
14 İşlevselcilik bağlamında temel hak ve özgürlükler
15 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

TOPUZKANAMIŞ Şafak Evran, Karşılaştırmalı Anayasa Hukukunda Halka Ait Anayasacılık, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul 2020.
TÜRE İlknur, Yeni Anayasacılık Neoliberalizmin Hukuku, Pınar Yayınları, İstanbul 2016.
SARTORI Giovanni, Karşılaştırmalı Anayasa Mühendisliği Yapılar Özendiriciler ve Sonuçlar Üzerine Bir İnceleme, (çev. Ergun Özbudun), Yetkin Yayınları, Ankara 1997.
LUTZ Donalt S., Principles of Constitutional Design, Cambridge University Press, New York 2006.
KABOĞLU İbrahim Ö., Hangi Anayasa, İmge Kitabevi, Ankara 2012.
İBA Şeref, Yeni Anayasa Arayışları ve Kırmızı Çizgiler, Nobel Yayın, Ankara 2014.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Makale ve monografi incelemeleri, Türk ve yabancı mahkeme içtihatları ve diğer kaynakların değerlendirilmesi ve derste tartışılması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

safakevran@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 0

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1111
ÖK.2111
ÖK.3111
ÖK.41111
ÖK.5111
ÖK.6111