DERS ADI

: Eleştirel Turizm Çalışmaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TUİ 6206 Eleştirel Turizm Çalışmaları SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Turizm İşletmeciliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. EMİR ÖZEREN

Dersi Alan Birimler

Turizm İşletmeciliği Doktora

Dersin Amacı

Sosyal teori, Frankfurt Okulu, tüketim kültürü, modernlik ve post-modernite çerçevesinde ana akım turizm pratiklerini eleştirel yöntemlerle çözümlemek ve turizm olgusunu eleştirel yönetim çalışmaları perspektifinden incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Turizm ve günümüzdeki tüketim kültürü ilişkisini açıklayabilme
2   Turizmin kalkınma ve eşitsizlikle olan ilişkisini sorgulayabilme
3   Alternatif turizm pratiklerini eleştirel yönden tartışmaya açabilme
4   Turizm ve post-politika ilişkisini açıklayabilme
5   Turizm ve alternatif örgütlenme ilişkisini kurabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Turizm araştırmalarında eleştirel çalışmalar neden gereklidir
2 Sosyal teoride ve turizm araştırmalarında eleştirel yaklaşım
3 Modernlik, katı-modernlik, akışkan-modernlik
4 Modernlik ve turizm pratikleri
5 Eleştirel teori, Frankfurt Okulu ve tüketim kültürü
6 Turizm çalışmalarında işletmecilik ve eleştirel bakışları
7 Turizm çalışmalarında pratik teorisi; turizm çalışmalarında araştırma pratikleri
8 Neoliberalizm, politik ekonomi, kalkınma, sürdürülebilirlik ve turizm
9 Neoliberal yönetimsellik ve turizm
10 Turizmde prekarya ve güvencesiz çalışma
11 Post-politika ve akademi-turizm sektörü işbirliği
12 Turizmde alternatif örgütlenmeler
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bauman, Z. (2017). Akışkan modernite. İstanbul: Can yayınları.

Urry, J. (2009). Turist bakışı (çeviren. E. Tataroğlu ve İ. Yıldız). Ankara: BilgeSu.

Uriely, N. (2005). The tourist experience. Annals of Tourism Research, 32(1): 199-216.

Assoun, P. L. (2012). Frankfurt okulu. Dost Kitabevi.

Kaygalak-Celebi, S., Kaya, Ş., Ozeren, E. & Günlü-Kucukaltan, E. (2019). Pride Festivals as a Space of
Self-Expression: Tourism, Body and Place. Journal of Organizational Change Management
https://doi.org/10.1108/JOCM-01-2019-0026

Aslan, A. & Ozeren, E. (2018). `Earthquake Will Pass, And The Life Will Go On : A Critical Reading of Public Spots of DASK, Business & Management Studies: An International Journal, 6(4): 1271-1284. http://dx.doi.org/10.15295/bmij.v6i4.401

Aslan, A. & Özeren, E. (2018). Foucault nun Neoliberal Yönetimselliğini Bir Plaza Romanı Üzerinden Okumak: Ofistekiler , YOAD (Yönetim Organizasyon Araştırmaları Dergisi , 3(1): 5-26.

Aslan, A. & Ozeren, E. (2016). Turist-Çalışan (Görevli) Etkileşimleri: Pratik Teorisi Bağlamında Bir İnceleme. İçinde E. Duran ve C. Aslan (der.) Turizmin Sosyal Psikolojik Dinamikleri (ss.119-133). Çanakkale: Paradigma Akademi.
Fournier, V and Grey, C (2000). At the Critical Moment: Conditions and Prospects for Critical Management Studies. Human Relations. January 2000 53: 7-32.

Gibson, C. (2019): Critical tourism studies: new directions for volatile times, Tourism Geographies, DOI: 10.1080/14616688.2019.1647453

Aslan, S. ve Aslan, A. (2018). Uzun ince bir yoldayım, sürüyorum gündüz gece: Tur şoförlerinin çalışma pratikleri. Çalışma ve Toplum, 58(3): 1509-1530.

Richard N.S. Robinson, Antje Martins, David Solnet & Tom Baum (2019). Sustaining precarity: critically examining tourism and employment, Journal of Sustainable Tourism, 27:7, 1008-1025, DOI: 10.1080/09669582.2018.1538230

Hall, C. M. (2010). Academic capitalism, academic responsibility and tourism academics: or, the
silence of the lambs Tourism Recreation Research, 35(3): 298-301.

Duffy, R. (2008). Neoliberalising nature: global networks and ecotourism development in
Madagscar. Journal of Sustainable Tourism, 16(3): 327-344.

Alvesson, M., Bridgman, T., & Willmott, H. (Eds.). (2009). The Oxford handbook of critical
management studies. Oxford Handbooks.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, yönlendirilmiş okumalar, sınıf tartışmaları, vaka incelemeleri ve proje

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Proje, öğrencilere verilen araştırma başlığı çerçevesinde 20-40 sayfa civarında yazılı metin olarak sunulmalıdır. Söz konusu projenin açık ve anlaşılır ifadeler kullanılarak yazılması, eleştirel düşünce biçimini yansıtması gerekmektedir. Öğrencilerin projenin her aşamasını açıklayabilmeleri, projeyi sınıf arkadaşlarına sunabilmeleri, kendilerine yöneltilen soruları yanıtlayabilmeleri ve yapılan araştırmanın özgün değer taşıması önem arz etmekte, öğrencilerin kuramsal bilgiden ne şekilde faydalandıkları ve bu bilginin araştırmacıların kendi akademik yolculuklarını nasıl ve ne ölçüde dönüştürdüğünü net şekilde ifade edebilmeleri önem taşımaktadır.
2. Öğrencilerin kendilerine takdim edilen vaka analizlerini sorgulayarak temel sorunları saptayabilmeleri ve okuma listesindeki metinleri yapısöküme uğratarak eleştirel yönetim süzgecinden geçirerek birtakım analitik tespitler geliştirmeleri, metinler arası okumalar yapmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derse 70 % oranında katılım zorunludur.
2. İntihal içeren herhangi bir girişim disiplin soruşturmasına tabidir.
3. Grup çalışmalarında ve sınıf tartışmalarında öğrencilerin katılımı beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr.Emir ÖZEREN emir.ozeren@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 15.00-17.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 5 6 30
Sunum Hazırlama 6 3 18
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 224

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.1554
ÖK.255454
ÖK.35554
ÖK.455454
ÖK.555454