DERS ADI

: Emzirme Danışmanlığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DKH 5017 Emzirme Danışmanlığı SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MERLİNDA ALUŞ TOKAT

Dersi Alan Birimler

Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Anne sütü ve emzirmenin anne ile sağlıklı ve hasta yenidoğan için önemini anlayarak, emzirmenin başlatılması ve sürdürülmesi için uygun hemşirelik bakımını sunmaktır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   ÖÇ1: Anne sütü ve emzirmenin anne ve bebek için önemini açıklayabilme
2   ÖÇ2: Anne sütünün sağlık problemi olan bebek açısından önemini açıklayabilme
3   ÖÇ3: Türkiye ve Dünya daki anne sütü ve emzirme ile ilgili yasal durumu bilme
4   ÖÇ4: Doğum şekli ve müdahalelerinin emzirme üzerine etkisini açıklayabilme
5   ÖÇ5: Anne sütü ve emzirmenin değerlendirilmesinde emzirme danışmanının rol ve sorumluluklarını bilme
6   ÖÇ6: Başarılı emzirme için kanıta dayalı bilgi ve uygulamalarla çözüm üretebilme
7   ÖÇ7: Anne sütü ve emzirme ile ilgili araştırma sonuçlarını emzirme danışmanlığında kullanabilme
8   ÖÇ8: Alanı ile ilgili bir toplantıda anne sütü ve emzirme ile ilgili bir bildiri sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı ve beklentilerin açıklanması Dilek BİLGİÇ
2 -Türkiye de ve Dünya da Anne Sütü ve Emzirme Durumu - Anne ve Bebek Dostu Hastane Girişimi ve Emzirme -Başarılı Emzirme Kavramı ve Yaklaşımlarını Tanımlanması -Türkiye ve Dünya da Anne Sütü ve Emzirme ile İlgili Yasal Düzenlemeler -Anne Sütü ve Emzirme ile İlgili Ulusal ve Uluslararası Yayın Organları Merlinda ALUŞ TOKAT
3 -Emzirme Danışmanlığında İletişim Becerileri (Dinleme ve Öğrenme, Özgüven Sağlama, Destek Olma, Özyeterlilik İlişkisi) - Emzirme Danışmanının Rol ve Sorumlulukları -Türkiye ve Dünyada Emzirme Danışmanlığının Gelişimi -Emzirme Danışmanlığı Eğitimi Veren Ulusal ve Uluslararası Kurum/Kuruluşlar Dilek BİLGİÇ
4 -Anne Sütü ve Emzirmenin Tanımlanması ve Önemi (Anne, Bebek, Topluma Etkileri Anne Sütü ve Emzirmenin Anatomik ve Fizyolojik Yönden İncelenmesi) Merlinda ALUŞ TOKAT
5 -Anne Sütü ve Emzirmeyi Etkileyen Faktörler (Antepartum, İntrapartum ve Postpartum Faktörler) Merlinda ALUŞ TOKAT
6 -Anne Sütü, Emzirme ve Anne-Bebek Bağlanması - Emzirmede Ruh Beden Bütünlüğü -Hipnoemzirme Hande YAĞCAN
7 -Emzirme ile İlgili Öykü Alma ve Emzirmeyi Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler/Ölçekler Dilek BİLGİÇ
8 -Meme Reddinin Anne ve Bebeğe Etkisi Dilek BİLGİÇ
9 -Kadın Açısından Emzirmeyi Etkileyen Faktörler ve Emzirme Danışmanlığı (Meme Sorunları Çalışma Hayatı ve Emzirme İle İlgili Yasal Düzenlemeler, Anne Sütünün Sağılması ve Saklanması Postpartum Psikolojik Sorunlar Doğum Şekli ve Komplikasyonlarının Etkisi) Hande YAĞCAN
10 -Kadın Açısından Emzirmeyi Etkileyen Faktörler ve Emzirme Danışmanlığı (Kronik Hastalıklar, İlaç Kullanımı ve Emzirme Uyku ve emzirme Relaktasyon Evlat Edinme Mastektomi) Merlinda ALUŞ TOKAT
11 -Bebek Açısından Emzirmeyi Etkileyen Faktörler -Özel Gereksinimi Olan Bebekler ve Emzirme (Prematürite Yarık damak/dudak Reflülü bebek, ikiz bebek Down sendromu Yenidoğan Sarılığı) Hande YAĞCAN
12 Klasik Emzirme Teknikleri -Doğal Emzirme Uygulamaları (Memeye Emekleme, Biyolojik Besleme) Merlinda ALUŞ TOKAT
13 Süt Artırma Teknikleri -Anne Sütü Bankacılığı -Başarılı Emzirme İçin Güncel Uygulamalar (Ten tene temas / Kanguru Bakımı) Hande YAĞCAN
14 -Dersin değerlendirilmesi Dilek BİLGİÇ

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. T.C. Sağlık Bakanlığı Emzirme Danışmanlığı El Kitabı
2. International Lactation Consultans Association https://www.ilca.org/home
3. European Lactation Consultant Alliance https://www.elacta.eu/
4. The Academy of Lactation Policy and Practice https://alpp.org/certifications/certifications-clc
5. https://www.who.int/maternal_child_adolescent/documents/pdfs/bc_directors_guide.pdf
6. Başarılı Emzirmede 11 Adım https://dosyahastane.saglik.gov.tr/Eklenti/71015,basarili-emzirmede-11-adim1pdf.pdf 0
7. Tokat, M. A., Okumuş, H., & Dennis, C. L. (2010). Translation and psychometric assessment of the Breast-feeding Self-Efficacy Scale Short Form among pregnant and postnatal women in Turkey. Midwifery, 26(1), 101-108.
8. Yeygel Özcan, Ç., & Aluş Tokat, M. Vajinal doğumda verilen oksitosin indüksiyonun emzirmeye etkisi: Literatür incelemesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 12(3), 170-174.
9. ALUŞ TOKAT, M. E. R. L. İ. N. D. A. (2009). Antenatal dönemde verilen eğitimin emzirme öz-yeterlilik algısına ve emzirme başarısına etkisi (Doctoral dissertation, DEÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
10. Tatarlar, A., & Tokat, M. A. (2016). Vajinal doğum sırasında yaşanan korkunun laktasyona, emme davranışlarına ve ilk emzirme sonuçlarına etkisi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(2).
11. TOKAT, M. A., & TATARLAR, A. (2015). Vajinal Doğum Sürecinde Yaşanan Korku Laktasyonu/Emzirmeyi Etkiler mi . Turkiye Klinikleri Obstetric-Women's Health and Diseases Nursing-Special Topics, 1(1), 40-43.
12. ALUŞ-TOKAT, M., & OKUMUŞ, H. (2008). Başarılı Emzirme İçin Kuram ve Modele Dayalı Hemşirelik Uygulamaları Nasıl Geliştirilir. Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 10(3).
13. Elmas, S., & Tokat, M. A. (2016). Yenidoğanın Beslenme Şeklinin Anne Uyku Ve Yorgunluğuna Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2).
14. Tokat, M. A., & Okumuş, H. (2013). Emzirme öz-yeterlilik algısını güçlendirmeye temelli antenatal eğitimin emzirme öz-yeterlilik algısına ve emzirme başarısına etkisi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 10(1), 21-9.
15. Onat, G. (2018). Emzirmeyi Kolaylaştırıcı Uygulamalar ve Laktasyonel Bakım.
16. Onat, G. Doğal Doğumdan Sonra Doğal Emzirmenin Üç Bileşeni: Memeye Emekleme, Kanguru Bakımı, Biyolojik Beslenme. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 12(2), 78-84.
17. Wambach, K., & Spencer, B. (2019). Breastfeeding and human lactation. Jones & Bartlett Publishers.
18. Schanler, R. J., Krebs, N. F., Mass, S. B., American Academy of Pediatrics, & American College of Obstetricians and Gynecologists. (2019). Breastfeeding handbook for physicians.
19. McFadden, A., Siebelt, L., Marshall, J. L., Gavine, A., Girard, L. C., Symon, A., & MacGillivray, S. (2019). Counselling interventions to enable women to initiate and continue breastfeeding: a systematic review and meta-analysis. International breastfeeding journal, 14(1), 42.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum,
Vaka örnekleri üzerinden tartışma,
Ödev sunumları,
Video,
Rol Play,
Beyin Fırtınası

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödev sunumu ve final sınavı

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat
merlinda_alus@yahoo.com
Tel: 4124770
Doç. Dr. Dilek Bilgiç
bilgicdilek@gmail.com
Tel: 4126968
Dr. Öğr. Üyesi Hande Yağcan
hande.yagcan@gmail.com
Tel: 4124775

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 4 40
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 5 12 60
Sunum Hazırlama 5 3 15
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15455
ÖK.2545455
ÖK.35454455
ÖK.45455555
ÖK.5545555555554555
ÖK.6545455555554555
ÖK.7555555
ÖK.84555