DERS ADI

: Modern Dönem Öncesi Yönetim Düşüncesi ve Uygulamaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KMY 5121 Modern Dönem Öncesi Yönetim Düşüncesi ve Uygulamaları SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kamu Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. İBRAHİM ARAP

Dersi Alan Birimler

Kamu Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Modern dünyanın doğasını anlamak için önceki toplum biçimleri ve değişme süreçlerinin almış olduğu ana yönler çeşitli bilim dallarınca (antropoloji, etnoloji, tarih, folklor vb.) incelenmektedir. Yönetim biliminin disiplinlerarası niteliği bu bilim dallarından yararlanarak yönetim gerçekliğini araştırmayı ve anlamayı olanaklı kılar.
Yönetim gerçekliğini araştırmak ve anlamak öncelikle yönetim düşüncesinin gelişimi ile ilintilidir. Bunun başarılmasının somut araçları uygarlık öncesi dönemi ve farklı uygarlıkların yönetim düşünce ve uygulama biçimlerinin incelenmesidir.
Modern yönetim düşüncesinin ne olduğu sorusu insanlık tarihinin en eski yönetim biçimleri üzerinde çalışılarak yanıtlanması gereken bir sorudur. Ders, yönetim düşüncesinin evrimini tarihsel bir ele alışla, mitolojik, dinsel, felsefi ve politik bilgi malzemesi üzerinden, modern öncesi dönemin farklı yönetim düşünce ve uygulamalarının karşılaştırmalı analizini sunarak incelemeyi amaçlamaktadır. Böylelikle modern yönetim düşüncesinin karmaşık yapısının anlaşılmasına katkı sağlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Farklı yönetim düşünce ve uygulamalarının ortaya çıkış nedenlerini, yönetim olgusunun zaman ve mekanda nasıl ve niçin değişik görünümler aldığını, bu değişikliklerin toplumsallaşma üzerinde yarattığı etkileri örneklerle anlatabilme
2   Modern ve modern öncesi dönem yönetim düşüncesi ve uygulamaları arasındaki süreklilik ve kopuşları belirleyebilme
3   Toplumların belirli davranış kalıplarını ve yönetim modellerini neden geliştirdiğini ve bunlara verdiği anlamları karşılaştırmalı olarak inceleyebilme
4   Modern yönetim düşüncesinin olası değişim dinamiklerine ilişkin kestirimlerde bulunabilme
5   Yönetim olgusuna ilişkin araştırmaların yetersizlikleri, yönlendiriciliği, ideolojik ve etnik merkezci niteliğinin nedenlerinin eleştirel analizini yapabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yönetim kavramına disiplinlerarası yaklaşımın gerekliliği ve yönetim olgusunun anlaşılmasında antropolojik bilginin önemi. İnsan ve evrimi. Yönetim düşüncesi ve modern öncesi toplumlar. Modern ve modern-öncesi dönemleştirmesinin belirleyici özellikleri.
2 Avcı ve toplayıcı toplumlar
3 Neoloitik çağ. Mezopotamya uygarlıklarında (Sümer, Babil, Akad, Asur) yönetim düşüncesi ve uygulamaları
4 Antik Mısır
5 Hindistan: Rig Veda, Ramayana, Mahabhrata
6 Uzakdoğu : Taoizm, Konfüçyusçuluk, Budizm ve Şintoizm
7 Ara Sınav
8 Uzakdoğu : Taoizm, Konfüçyusçuluk, Budizm ve Şintoizm
9 Kuzey ve güney Amerika yerlileri
10 Orta Çağ Avrupası
11 Türk destan ve mitolojileri, Kitabeler, Dede Korkut hikayeleri
12 Tek tanrılı dinlerde yönetim düşüncesi ve uygulamaları
13 Mitolojide evrensel öğeler, sembol dili
14 Günümüz ilkel toplumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü. 2000. Yöneten: Yves Bonnefey. Dost: Ankara.
Armstrong, Karen. 2005. Mitlerin Kısa Tarihi. MK: İstanbul.
Barthes, Roland. 2011. Çağdaş Söylenler. Metis Yayınları: İstanbul.
Campbell, Joseph. 2000. Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Kabalcı: İstanbul.
Campbell, Joseph. 2003. Doğu Mitolojisi. İmge: Ankara.
Campbell, Joseph. 2003. Batı Mitolojisi. İmge: Ankara.
Campbell, Joseph. 2003. Yaratıcı Mitolojisi. İmge: Ankara.
Campbell, Joseph. 2006. İlkel Mitolojisi. İmge: Ankara.
Childe, Gordon. 2005. Tarihte Neler Oldu. Kırmızı: İstanbul.
Childe, Gordon. 2005. Kendini Yaratan İnsan. Varlık: İstanbul.
Claster, Pierre. 2006. Devlete Karşı Toplum. Ayrıntı: İstanbul.
Çığ, Muazzez İlmiye. 1995. Kur an, İncil ve Tevrat ın Sümer deki Kökeni. Kaynak: İstanbul.
Engels, F. 2002. Devletin Ailenin ve Özel Mülkiyetin Kökeni. Sol: Ankara.
Frazer, James. 1991. Altın Dal: Dinin ve Folklorun Kökleri. C.I-II. Payel: İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1-Haftalık ders içeriğinde yer alan konular üzerine yapılan okumalar doğrultusunda sınıf içi tartışma
2-Ders konuları ile ilgili öğrencilerin grup ya da bireysel araştırmaları ve sunumları
3-Kitap incelemesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler, haftalık okumalar doğrultusunda derse aktif katılımları, hazırladıkları ödev ve sunumu, yaptıkları kitap incelemesi ve dönem sonu sınavı ile ölçülmektedir

Değerlendirme Kriteri

Derse aktif katılımın değerlendirme kriterleri:: 1- Haftalık olarak verilen kaynakları okuyarak edindiği bilgiler ışığında derste tartışmalara katılma. 2- Sunumdan önce verilen diğer öğrencilerin ödevlerini okuma, ödevlerin sunumu sırasında soru sorma, açıklama yapma ve tartışmalara katılma.
Kitap incelemesinde değerlendirme kriterleri: 1- Kitabın niçin seçildiğini ortaya koyan gerekçelendirme, - Niçin bu kitabın incelendiği 2- Öğrencinin kitabı kendi (ve diğer yazarların) fikirleri ile karşılaştırması 3- Kitabın öğrenciye olan katkısının belirtilmesi.
Ödevin ve sunumunun hazırlanmasında değerlendirme kriterleri: 1-Konuyla ilgili literatür taraması yapılması ve incelenen literatürden yeterli ölçüde yararlanılması 2- Ödevin zamanında teslimi, sunumun zamanında yapılması.
Dönem sonu sınavı değerlendirme kriterleri: Dönem boyunca yapılan okumalar ve tartışmalar doğrultusunda soru ya da soruları yorumlama.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.arap@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 15 15
Kitap Okuma 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1545454
ÖK.2545454
ÖK.3545454
ÖK.4545454
ÖK.5545454