DERS ADI

: Toplum Kalkınması ve Kamu Yönetimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KMY 5036 Toplum Kalkınması ve Kamu Yönetimi SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kamu Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Kamu Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Fordist dönemden postfordist birikim döneme geçişle birlikte yaşanan yeniden yapılanma sürecinde fordist dönemin sosyal devlet modeli yerini postfordist dönemin good governance (iyi yönetişim) modeline bırakmış; devlet modelinde gerçekleşen değişikliklere koşut olarak kalkınma politikalarında ve planlama anlayışında da köklü değişiklikler gerçekleşmiştir. Devlet anlayışı açısından, müşteri odaklı bürokrasi, sermaye ve topluluklar (sivil toplum örgütleri) üzerine yapılandırılan good governance modeli; fordist dönemin bütünsel kamu yönetimi modeli yerine topluluklara dayalı parçacıl bir kamu yönetimi modeli öngörmektedir. Topluklara dayanan, parçacıl ve çok yönlü ağlar sistemi içinde işleyen "good governance" modeline uygun olarak merkezi planlama anlayışının yerini, toplum yararına değil toplulukların çıkarlarına dayanan; parçacıl bir planlama anlayışı almaya başlamıştır.

Derste; yerel gizilgücün ve kaynakların etkin kullanımı ve yerel toplulukların gereksinimlerinin doğrudan karşılanması açısından demokratik ve etkin bir yönetim ve planlama anlayışı olarak sunulan bu modellerin kuramsal altyapılarının eski modellerle karşılaştırmalı olarak irdelenmesi amaçlanmaktadır. Böylesi bir çalışmanın, kamu yönetiminin kalkınma ve planlamadaki yeni rolünün kavranabilmesi açısından ve özellikle ülkemizde kalkınma ajansları yasasının yürürlükte olduğu bir dönemde öğrencilere yararlı olacağı görülmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Genel olarak güvenlik kalkınma kavramı hakkında bilgi sahibi olabilme
2   Kalkınma kavramını farklı dönemler açısından ele alabilme
3   Kalkınma anlayışları arasında ilişki kurabilme
4   Planlamanın kalkınmadaki rolünü kavrayabilme
5   Türkiye'de planlama anlayışı hakkında bilgi sahibi olabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Genel Tanıtımı ve Tanışma- ders kapsamında öğrenciler tarafından hazırlanacak ödev konularının öğrencilere tanıtılması
2 Fordizm ve Sosyal Devlet dönemi
3 Postfordist dönem ve Düzenleyici Devlet
4 Postmodern Planlama Anlayışı
5 Devlet Planlama Teşkilatı
6 Devlet Planlama Teşkilatındaki Dönüşüm
7 ARA SINAVLAR
8 Kalkınma Planları
9 Kalkınma Planlarının Değerlendirilmesi
10 Kalkınma Anlayışındaki Dönüşümde Uluslar arası Örgütlerin Rolü Genel Olarak Kalkınma Ajansları ve Dünyadan Örnekler
11 Dünya Bankasının yeni kalkınma anlayışı çerçevesindeki uygulamaları: Mikro Kredi Uygulamaları, Ülke Stratejileri, Kalkınma Fikirleri Hibeleri Yarışması
12 Türkiye'de Kalkınma Ajanslarına İlişkin Mevzuat ve Örnek Olay İncelemeleri-1
13 Türkiye de Kalkınma Ajanslarına İlişkin Mevzuat ve Örnek Olay İncelemeleri-2
14 Sosyal Sermaye ve Topluluklara Dayalı Kalkınma: Kavramsal inceleme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ali Farazmand, Globalization, The State And Public Administration: A Theoretical Analysis With Policy Implications For Developmental States , Public Organization Review: A Global Journal 1: 2001.
Archon Fung /Erik O. Wright Deepening Democracy: Innovations in Empowered Participatory Governance , Politics&Society, Vol.29, No.1 March 2001, ss.5-41.
Barry P Norman, Yeni Sağ, Çev. Cevdet Aykan ,TİSAMAT, Ankara, 1989.
Çağlar Keyder, Ulusal Kalkınmacılığın İflası, Metis Yayınları, İstanbul, 1993.
David Harvey Post Modernliğin Durumu, Çeviren: Sungur Savran, Metis Yayınları, İstanbul, 1997.
David Osborne/ Ted Gaebler Reinventing Government, A William Patrick Book, Eighth printing, USA, 1992.
David Skidmore,Civil Society, Social Capital and Economic Development , Global Society, Vol.15, No.1, 2001.
Giles Mohan, Kristian Stokke, Participatory Development and Empowerment: The Dangers of Localism , Third World Quarterly, Vol.21, No.2000,







Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik alt yapı dersin öğretim üyesi tarafından oluşturulacaktır. Öğrenci dersin konusu ile ilgili yabancı dilde yazılmış bir bilimsel makaleyi analiz etmekle ve seçeceği bir konuda ödev hazırlayıp sunum yapmakla yükümlüdür.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-Posta Adresi: yesim.sahin@deu.edu.tr
Dahili Telefonu: 10627

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1
ÖK.2353
ÖK.35
ÖK.435
ÖK.54