DERS ADI

: Sulak Alanların Yönetimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CZM 5036 Sulak Alanların Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÜZEL YÜCEL GİER

Dersi Alan Birimler

Kıyı Bölgesi Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Sulak alanların yönetimi bu alanları oluşturan bileşenlerin birbiri ile olan etkileşimlerin bilinmesi, mevcut koşullar etki ve tepki ilişkilerinin içeren bir model oluşturulmasını gerekmektedir. Sulak alanlar, fiziksel, kimyasal, biyolojik, sosyal, kültürel, ekonomik ve ekolojik süreçlerin etkileşim içinde olduğu, karmaşık ve yoğun faaliyetlere sahip alanlardır. Sulak alanlardaki kaynaklar ile kullanımları arası bağımlılıktan dolayı her faaliyet, ekosistem üzerinde değişik oranlarda etki göstermektedir. Sulak alanların yönetimi dersinde, farklı ekosistemlerin tanımlanması ve özellikle kıyısal alanlarda yer alan sulak alanların Bütünleşik Kıyı Bölgesi Yönetimi (BKBY) çerçevesinde planlanması, doğal kaynakların sürdürülebilir şekilde kullanılması ile ilgili yapılmış araştırmalar ve uygulamalar ayrıntılı olarak incelenmesi amaçlanmıştır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu ders sürecinde sulakalanların yönetimi ve süreçleri ilgili farklı konuları incelemesi, çeşitli modellerin değerlendirmesinde öğrencilere analitik düşünce sistemini geliştirmesi,
2   Bu derste sulakalalanların yönetim planlarının oluşturulmasında gerekli olan biyolojik fiziksel, kimyasal, sosyal, kültürel, ekonomik ve ekolojik süreçler hakkında bilgiye sahip olabilmek,
3   Bu ders sürecinde sulakalanlardaki farklı ekosistemlerin tanımlanması ve onların göstergeler konusunda bilgi sahibi olmak,
4   Bütünleşik Kıyı Bölgesi Yönetimi bağlamında sulak alanların planlama prensipleri ve uygulamaları ele alınması konusunda bilgi sahibi olabilmek,
5   Disiplinler arası çalışma ilkelerini benimsemek, disiplinler arası işbirliği kurma yeteğini arttırmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 GİRİŞ 1. Tarihçesi 2. Sulak alan tanımları 3. Dünyada ve Türkiye de sulak alanlar
2 KIYISAL SULAK ALAN EKOSİSTEMLERİ 1. Lagünler ve Deltalar 2. Mangrovlar 3. Tuzlalar
3 SULAK ALANLARIN ÇEVRE ÖZELLİKLERİ 1. Fiziko-kimyasal özellikler 2. Biyolojik özellikler 3. Havza
4 SULAK ALANLAR VE SOSYO-EKONOMİK YAPI 1. Mülkiyet durumu 2. Demografik Özellikler 3. Eğitim 4. Alt yapı 5. Ekonomik Yapı
5 SULAK ALANLARIN ÖNEMİ VE SÜRDÜRÜLEBİRLİĞİNİN SAĞLANMASINA YÖNELİK ÇALIŞMALAR (TUZLA/MİLAS ÖRNEĞİ)
6 SULAK ALANLARIN KORUNMASI İLE İLGİLİ MEVZUAT VE ANLAŞMALAR Ramsar Sözleşmesi Korunma Statüleri
7 ARA SINAV
8 SULAK ALANLARIN YÖNETİMİ ve BÜTÜNLEŞİK KIYI BÖLGE YÖNETİMİ I Bütünleşik Kıyı Bölgesi Yönetimi Kıyı Bölgesine ilişkin tanımlar ve Kavramlar Genel İlkeler ve BKBY uygulamaları
9 SULAK ALANLARIN YÖNETİMİ VE BÜTÜNLEŞİK KIYI BÖLGE YÖNETİMİ II Planlamada kullanılan araçları ve örnekleri incelemek. Örneğin CBS ile yapılan projeleri incelemek ve tartışmak. Alansal analizleri ve uygulamalarını incelemek.
10 GEDİZ DELTASINA TEKNİK GEZİ
11 GEDİZ DELTASI VE YÖNETİMİ HAKKINDA GERİ BİLDİRİM SUNUMLARI
12 SULAK ALANLARIN TEHDİTLERİ VE ÖNLEMLERİ
13 TÜRKİYE'DEN SULAK ALANLARIN GÜNCEL SORUNLARI VE GELECEĞE YÖNELİK ÖNGÖRÜLER
14 ÖĞRENCİ SUNUMLARI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Mitsch, J.W & Gosselink, J.G., 2000.Wetlands.John Wiley & Sons,Inc. 920p.

Proje No: 97K100020., 1999. Sulak Alanların Yönetimi Projesi Gediz Deltası Sulak Alan Yönetim Planı Cilt I-II, 490p.

Moksness, E., Dahl,E & Stottrup,J., 2009.Integrated Coastal Zone Management, Wiley-Blackwell, India, 342p

Sulak Alanların Akılcı Kullanımı için Ramsar Kitapçık Seris.i, 2004. ISBN-975-92433-5-0, 38p.

UNEP/MAP/PAP.,2008. Protokol on Integrated Coastal Zone Management in the Mediterranean. ISBN:978-953-6429-60-8.

Krishnamurthy,R,R., Kannen,A.,Ramanathan,AL., Tinti,S., Glavovic,B,C.,Green,D,R.,Han.,Z.,Agardy,T.S., 2008. Integrated Costal zone Management-The Global Chaleenge. Research Publishing.

Craig S,Campbell., Ogden,H,M, 1999. Constructed Wetlands in the Sustainable Landscape. John Wiley&Sons,Inc.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler koordinatör tarafından sunumlarla öğrencilere aktarılacaktır. Konuların öğrencilerle tartışılması ile interaktif bir yöntem kullanılacaktır. Öğrenciler seçilen konularla sunumlarla katkı sağlayacaklardır. Ayrıca değişik kaynaklardan kitap, blok ve web sayfalarından edindikleri bilgileri ödev ve imtihan sırasında değerlendirilecektir. Ders sonunda öğrencilere ders notları verilecektir. Teknik gezi ile sulakalanlar ve diğer kıyısal alanlar incelenecektir. Sunumlar, ödevler, ara sınav ve final sınavlarla değerlendirmeler yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav %30
Ödev % 20
Final % 50

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yard.Doç.Dr. Güzel Yücel-Gier
Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü
35430 İnciralti-İzmir
yucel.gier@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi-Çarşamba
13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Arazi Çalışması 1 12 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 2 10 20
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.12432232442
ÖK.22422445535
ÖK.32243334453
ÖK.44455555555
ÖK.54443335444