DERS ADI

: AKILLI BİNALARDA ENERJİ, YAPIM VE BİLGİ TEKNOLOJİLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3755 AKILLI BİNALARDA ENERJİ, YAPIM VE BİLGİ TEKNOLOJİLERİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. AYÇA TOKUÇ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu ders mimaride akıllı bina kavramını tanıtmayı ve akıllı bina teknolojilerinin tasarımlara bütünleşmesini kapsayan mimari tasarım yaklaşımlarının ve kuramının bu kavram üzerinden ilerletilmesini amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Akıllı bina kavramını tanıyabilme.
2   Çeşitli akıllı bina teknolojilerini tanımlayabilme.
3   Akıllı bina mimari tasarım ilişkisini tartışabilme.
4   Binalarının akıllılığını kuramsal olarak tartışabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş, amaç ve kapsamının anlatılması Sunum takviminin ilan edilmesi
2 Mimaride akıllılıkla ilgili ana kavramlar ve tarihsel çerçeve Öğrencilerin hangi sunum temasını hazırlayacağının kesinleştirilmesi Araştırma yapılması
3 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 3. Konutlarda akıllılık Gelecek ders konusunda araştırma yapılması
4 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 4. Ofislerde akıllılık Gelecek ders konusunda araştırma yapılması
5 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 5. Hastanelerde akıllılık Gelecek ders konusunda araştırma yapılması
6 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 6. Okullarda/Servis sektöründe akıllılık
7 ARA SINAV Gelecek ders konusunda araştırma yapılması
8 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 8. Yönetimde akıllılık (Algılayıcılar, Hesaplamalar, Arayüz, Yönetim protokolleri vb.) Gelecek ders konusunda araştırma yapılması
9 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 9. Aydınlatmada akıllılık (Doğal aydınlatma, Aydınlatma tasarımı, Malzeme vb.) Gelecek ders konusunda araştırma yapılması
10 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 10. Isıtma ve soğutmada akıllılık (Isıl konfor, Pasif tasarım, Aktif tasarım vb.) Gelecek ders konusunda araştırma yapılması
11 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 11. Havalandırmada akıllılık (Doğal havalandırma, İklimlendirme vb.) Gelecek ders konusunda araştırma yapılması
12 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 12. Tasarımda akıllılık (Yapım sistemi, Mekanlar, Akıllı tasarımlar vb.) Sunum ve rapor teslimleri
13 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 13. Akıllı bina kuramı
14 Temalı öğrenci sunumları ve tartışma 14. Geleceğin akıllı binalarını tasarlamak

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Tokuç, A., Köktürk, G., 2015, Geleceğin Akıllı Evleri: Avrupa Güneş Dekatlonu 2014 Örneği, III. Yapı Elektronik Sistemleri Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 15-19.

Yardımcı kaynaklar:
Günaydın, H.M., Zağpus, S., 2003, Türkiye'de Bina Otomasyon Sistemlerinin Mimarlar Tarafından Algılanması Akıllı Bina Tasarım Süreci ve Kalitesi, VI. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi ve Sergisi Bildiriler Kitabı, 481-491.
Tokuç, A., Yıldızber, Z.E., 2009, Enerji Etkin Konut Tasarımında Tesisat Bileşenleri ile Birlikte Kullanılabilecek Yapı Elemanlarının Araştırılması, DEÜ Mühendislik Bilimleri Dergisi, 11 (32), 31-42.
Bulgurcu, H., 2005, İklimlendirme ve Soğutma Sistemlerinde Otomatik Kontrol, doğa yayıncılık, 312.
Uzunali, A., 2003, Akıllı Evler Düşünceli midir , Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 124.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik aktarım, okuma, tartışma, bireysel ödevler ve sunumlar gibi öğrenci merkezli yöntemler ile

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYS Yarıyılsonu Notu
4 BNS Başarı Notu AS * 0.30 + OD * 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.30 + OD * 0.30 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Her hafta öğrenciler okumalar ve araştırmalar doğrultusunda sunum hazırlayacak ve ders bu sunum konularının tartışılması üzerinden yürüyecektir. Her hafta yapılacak sunumlar belli bir tema üzerine yoğunlaşacaktır. Sunumların sayısı ve süresi dersi alan öğrenci sayısına göre belirlenecektir. Sunumlar, sunumların bittiği hafta görsel ve sınıftaki tartışmaların aktarıldığı yazılı bir rapor ile ödev teslimi yapılacaktır. Ödev teslimi (%10), sunum (%10) ve sınıftaki tartışmaya katkı (%10) olarak ayrı değerlendirilecek olup, başarı notun %30'unu oluşturacaktır.

Bölümde Ara sınav Haftası 7. ve 8. haftalardır. Sınav programına bağlı olarak ara sınav 8. haftaya alınabilir.

Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV % 30 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ4)
Ödev/Sunum % 30 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
FİNAL % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse İlişkin Politika ve Kurallar:
1. Öğrencilerin konulara ve ilgili kaynaklara hazırlanmış olarak derslere katılmaları beklenmektedir.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar ödev/sunum notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ayca.tokuc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 14:50-16:30.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 2 2 4
Öğrenci Sunumları 11 2 22
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 7 1 7
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.135
ÖK.255
ÖK.3434
ÖK.444