DERS ADI

: MİMARLIK VE MODA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4530 MİMARLIK VE MODA SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. DENİZ BALIK

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, mimarlığın, giyinme kültürü ve moda tasarımıyla olan ilişkisini farklı yönleriyle disipinlerarası tartışmaktır. Ders kapsamında moda, dönemin ruhu bağlamında küresel olarak ele alınır ve kültür, ekonomi, bilim, teknoloji, mimarlık, sanat, edebiyat, gelenekler ve gündelik yaşam pratikleri üzerinden değerlendirilir. Derste, bu ilişkinin tarihsel ve kuramsal çerçevesinin çizilmesinin yanı sıra, beden ve mekan ilişkisini yeniden tanımlayan tasarımcıların çalışmaları incelenecektir. Verilecek kavramsal bir temelin yanı sıra, amaç, öğrencinin bu disiplinlerarası konuda analiz yapması ve fikir üretmesidir. Farklı bir disiplinle bağlantı kuran bu dersin öğrenciyi motive edici, aynı zamanda yaratıcı düzeyini artırıcı bir süreç olması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Moda ve mimarlık disiplinlerinin kesişme noktalarını tartışma
2   Modayı mimarlık, kent, kültür, sanat ilişkisi içinde değerlendirme
3   Beden, yüzey ve mekan ilişkisini yeniden anlamlandıran tasarımcıların çalışmalarını tartışma
4   Mekan ve giysi tasarımı pratiklerinin tarihsel ve kavramsal çerçevesini tarifleme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Moda ve mimarlığa giriş, kavramsal tartışma
2 Moda: Antikçağ'dan Fransız İhtilali'ne dönemin ruhu
3 Moda: Fransız İhtilali'nden Sanayi Devrimi'ne dönemin ruhu
4 Moda: 20. yüzyıldan günümüze dönemin ruhu
5 Alternatif kültürler / Viktoryen dönemden Post-hümanizme: Teknoloji eleştirisi olarak Buhar Çılgınlığı ve Siber Çılgınlığı (Steampunk ve Cyberpunk)
6 Beden - hareket - yüzey - mekan: Mimar modacılar
7 Beden - hareket - yüzey - mekan: Mimarlıktan esinlenen modacılar
8 Beden - hareket - yüzey - mekan: Avangard modacılar
9 Ara sınav / Ödev teslimi
10 Mimarlık ve giyim ilişkisinin tarihsel çerçevesi
11 Mimarlıkta süs modası
12 Mimarlık ve giyimde dış yüzeyin özerkliği
13 Mimarlık ve giyimde dış yüzeyin gözenekliliği
14 Genel değerlendirme ve tartışma
15 Jüri haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Açımuz, Nagehan (2013), Mimarlık ve Moda Tasarımı Arakesitinde Bir Okuma, yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi.
Aktulum, Kubilay (2020), Moda ve Metinlerarasılık: Alexander McQueen ve Üstgiysisellik, İstanbul: Çizgi.
Allmer, Açalya (2009), Çağdaş Barok: Mimarlıkta Örtünün Tiyatrallığı, Arredamento Mimarlık, No. 223, ss. 118-123.
Allmer, Açalya (2009), Dominique Perrault'nun Telli Duvaklı Binaları, Yapı, No. 336, ss. 42-45.
Balık, Deniz (2016), Bir Kültür Eleştirisi: Adolf Loos, Mimarlık Üzerine, XXI, No. 150.
Balık, Deniz ve Açalya Allmer, (2010), Çağdaş Mimarlıkta Bezeme: Kısa Bir Tarihçe ve Bibliyografya, Arredamento Mimarlık, No. 241, ss. 69-74.
Cogito dergisi (2008), İnsan Giyinir, No. 55.
Crane, Diane (2003), Moda ve Gündemleri: Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik, İstanbul: Ayrıntı.
Erdinç, Zeynep Ceren (2011), Moda ve Mimarlığın Ortak Kavramlar Üzerinden Okunması, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi.
Erten, Erdem (2020), Beyazı Nasıl Bilirdiniz Betonart, No. 66, ss. 24-30.
Fogg, Marnie (2014), Modanın Tüm Öyküsü, İstanbul: Hayalperest.
Gezer, Hale (2009), Tekstil Malzemesinin Örtmekten Öte Kullanımları, Tasarım + Kuram, Cilt 5, No. 8, ss. 14-29.
Kawamura, Yuniya (2016), Moda-loji, İstanbul: Ayrıntı.
Loos, Adolf (2015), Mimarlık Üzerine, İstanbul: Janus.
Rykwert, Joseph (2010), Süs Suç Değildir, Ege Mimarlık, Nisan, ss. 20-27.
Semper, Gottfried (2015), Mimarlığın Dört Öğesi, İstanbul: Janus.
Şentürk, Levent (2010), Mimarlıkta Süsün ve Suçun Yüz Yıllık Anlamları, Dozerin Rüyaları, İstanbul: Altıkırkbeş, ss. 9-22.
Şentürk, Levent (2015), Unutulmuş Bir Aykırı: Gottfried Semper, XXI, No. 144.
Şumnu, Umut (2012), Beyazlar Daha Beyaz: Modern Mimarlık ve Bezeme, Arzu Mimarlığı: Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek, ed. Nur Altınyıldız Artun ve Roysi Ojalvo, İstanbul: İletişim, ss. 155-168.
Ünsal Gülmez, Nilay (2005), Giysi, Moda ve Mimarlık İlişkisi Üzerine, Arredamento Mimarlık, No. 185, ss. 112-119.
Veblen, Thorstein Bunde (2015), Aylak Sınıfın Teorisi: Kurumların İktisadi İncelemesi, İstanbul: Heretik.

Diğer ders materyalleri:
Müze koleksiyonu, koleksiyonlarla ilgili yazılar, sergi videoları için: https://www.vam.ac.uk/collections/fashion
https://www.metmuseum.org/about-the-met/curatorial-departments/the-costume-institute
moda evlerinin koleksiyon arşivi için: www.vogue.com
dönemin ruhu için: http://www.catwalkyourself.com

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, video gösterimi, tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 DK Derse Katılım
3 YYS Yarıyılsonu Notu
4 BNS Başarı Notu AS * 0.40 + DK * 0.10 + YYS * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.40 + DK * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Uzaktan eğitim sürecinde arasınav ve final sınavı olarak, derste duyurulan formatta ödev teslimi alınır.
2. Öğrencilerin derse katılımı notlandırılacaktır. Derse Katılım, öğrencinin ders sırasında yürütücü tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların niteliğine ve öğrencinin sağladığı katkıya bağlıdır. Dersi asenkron takip eden öğrenciler için de aynı değerlendirme kriterleri geçerlidir. Uzaktan eğitim sürecinde asenkron katılım durumunda, öğrencilerin, dersin Sakai modülündeki Forum aracı üzerinden, nitelikli yanıtlar yazması, tartışmalar oluşturması ve tartışmalara katılması beklenmektedir.
3. Yazılı ödevlerde alıntı yapılan her cümlenin yanında kaynağı belirtilmelidir; intihale kesinlikle taviz verilmeyecektir.
4. Öğrenciler, referans olarak çevrimiçi kaynaklara başvuracaksa, internet günlüğü (blog) gibi kaynaklardan ve yazarı belli olmayan web sitelerinden yararlanmayacaklardır. Akademik elektronik dergi, resmi/kurumsal web sitesi gibi kaynağı güvenilir referanslar kullanılabilir.

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, Ö Ç4)
Derse katılım % 10 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Final Sınavı % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. MİM 3811 Modern Mimarlık Tarihi dersini almış olmak tavsiye edilir.
2. Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Geç teslimler farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.balik@deu.edu.tr
inci.uzun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Örnek olay çalışması 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 1 11
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45