DERS ADI

: YERLEŞMELER TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 1193 YERLEŞMELER TARİHİ ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. AYŞEGÜL ALTINÖRS ÇIRAK

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilerin barınma ihtiyacının ve yerleşmelerin ortaya çıkma nedenlerini, gelişimlerini, zamana ve coğrafyaya bağlı olarak mekansal rasyonellerin değişme ve etkilenme biçimlerini kavramalarını; ilk insan yerleşmelerinden başlayarak 20. yy. ortasına kadar süreçte insan yerleşmelerini gelişme koşulları ile birlikte tanımlamayı, dönüşümündeki nedensellikleri tarihsel olarak açıklamayı ve yerleşme sistemini, sosyo-kültürel ve ekonomik ilişkiler çerçevesinde tartışmayı sağlamayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yerleşme ve barınağın ilk oluşum ve gelişim sürecini tarihsel süreç içinde tanımlayabilecek (Bilgi)
2   Yerleşmelerin ve kentlerin tarihsel süreç içinde mekana ve zamana bağlı farklılıklarını tarifleyebilecek (Bilgi)
3   Mekanın oluşmasında sosyo-kültürel ve ekonomik nedenlerin etkisini ve gerekçelerini listeleyebilecektir (Bilgi)
4   Kentlerin oluşum ve gelişim sürecini tarihsel süreç içinde listeleyebilecek (Bilgi)
5   Kentlerin tarihsel süreç içinde gelişme ve büyüme sürecine yönelik açıklama biçimlerini anlatabilecek (Bilgi)
6   Tarihsel süreç içinde yerleşme türlerini ve yerleşmelerin mekânsal elemanları açıklayabilecek (Bilgi)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kent Planlama Disiplini Açısından Tarih Analiz ve Metodolojisinin Önemi ve Yerleşmelerin Oluşumunda Temel Kavramlar
2 Anadolu'da Konut ve Yerleşme I Paleolitik / Mezolitik Çağ (MÖ 10000-8000) Neolitik ve Kalkolitik Çağ (MÖ 8000-3500)
3 Anadolu'da Konut ve Yerleşme II: Tunç Çağı (MÖ 3500-1200)
4 Mezepotamya ve Mısır Uygarlıklarında kent kavramı ve kentsel unsurlar
5 Klasik ve Helenistik Dönem Kentleri
6 Roma Dönemi Kentsel Özellikleri
7 Ara Sınav
8 Orta Çağ Kentleri I Orta Çağ Kentleri ve Orta Çağ'da Egemen Olan Kentsel ve Mimari Üsluplar
9 Orta Çağ Kentleri II Merkantalist Dönem Kentsel Yapıları
10 Endüstri Devriminde Kentler
11 Endüstri Kentine Tepkiler / Ütopist Sosyalistler
12 Endüstri Kentine Tepkiler / Haussmann'ın Paris Uygulamaları
13 Haussmann'cılığın uzantısı olarak gelişen kent hareketlerine tepki olarak gelişen akımlar ve Cite Industriel ve City Efficient hareketleri
14 Final Sınav Haftası
15 Final Sınav Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Lewis Mumford, Tarih Boyunca Kent
Gordon Childe, İnsan Nasıl İnsan Oldu,
Gordon Childe, Kendini Yaratan İnsan
Leland Roth, Mimarlığın Öyküsü
F.Engels, İngiltere'de Emekçi Sınıfların Durumu
Diğer ilgili makale ve yayınlar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders pandemi sürecini kapsayan dönemde uzaktan eğitim yöntemi ile işlenecektir. Ders Sakai Programı üzerinden gerçekleştirilecek konferans sunumlar çerçevesinde işlenecektir. Hazırlanan sunum dosyalarının öğrenciler ile Sakai üzerinden ders içerikleri ve kaynaklar segmeleri üzerinden paylaşımları gerçekleştirilecektir. Ayrıca ders konuları ile ilgili makale ve kitap bölümü gibi kaynaklar ve görseller de ilgili platformlardan öğrencilerle paylaşılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 YYS Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS Başarı Notu AS * 0.50 + YYS * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tarif etme, anlatma ve tanımlama (bilgi) ara sınav değerlendirmesiyle,
Anlatma, açıklama, listeleme (bilgi) final sınav değerlendirmesiyle ölçülecektir.
Bu bilgilerin kazanım düzeylerini ölçmek için gerçekleştirilecek olan ara sınav ve final sınavında öğrencilerden ödevler alınacaktır. Bu ödevler verilen sorular ya da araştırma konuları çerçevesinde hazırlanması talep edilen; raporlar, power point sunumlar, poster sunumları ve video sunumları şeklinde olabilecektir. Ödevlerle ilgili detaylı talimatlar Sakai ödevler segmesi üzerinden aktarılacaktır. Bu nedenle öğrencilerimizin bu platformu etkin olarak kontrol etmesi ve kullanması gerekmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, online olarak, okuma listesi üzerinden konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir. Öğrenciler konuları derslere katılıp dinleyerek, kendilerine verilen okumaları çalışarak ve ara sınav ve final sınav ödevlerini hazırlayarak öğreneceklerdir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aysegul.altinors@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.30-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 1 3
Teknik Gezi 2 4 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 57

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61