DERS ADI

: KENTSEL ALANDA SAĞLIK VE AKTİVİTE

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 3329 KENTSEL ALANDA SAĞLIK VE AKTİVİTE SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÖZDE EKŞİOĞLU ÇETİNTAHRA

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında, toplumsal ve bireysel sağlığın kentsel alanla ilişkisinin ulusal ve uluslararası literatür ve örneklerle incelenmesi ve fiziksel mekan niteliklerinin, aktif yaşama olan etkisinin tartışılması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sağlık ve sağlıklı kent kavramlarını, uluslararası ve ulusal literatür kapsamında tanımlayabilecek,
2   Dünya'dan ve Türkiye'den sağlıklı kentlerin, politika ve mekansal düzenlemelerini karşılaştırabilecek,
3   Toplumsal ve bireysel sağlığı teşvik eden fiziksel mekan niteliklerini yorumlayabilecek,
4   Kentsel alanda aktif yaşam gerekliliklerini çözümleyebilecek,
5   Yasal düzenlemelerin, aktif yaşamı ne ölçüde desteklediğini değerlendirebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 - Tanışma, ders içeriğinin ve işleyişinin aktarılması, değerlendirme yöntemlerinin anlatılması - Sağlık ve pandemi kavramlarının tartışılması, güncel verilerin aktarılması
2 - Toplumsal ve bireysel sağlığa yönelik çalışmaların kent planlama ile ilişkisi
3 - Sağlıklı Kent Hareketi nedir Sağlıklı kent olabilmenin koşulları nelerdir
4 - Sağlıklı kent planlama ilkeleri
5 Dünya dan ve Türkiye den örneklerle sağlık politikaları ve sağlıklı kentlerde mekansal uygulamalar
6 - Sağlıklı kentin bir gerekliliği olarak aktif yaşam ve fiziksel aktivite - Cinsiyet, yaş ve sosyo-demografik yapıya göre fiziksel aktivite ve kentsel alan gereklilikleri
7 ARA SINAV
8 - Fiziksel aktivitenin bir türü olarak yürüyüş ve sağlık ile ilişkisi Ödev konuları ve çalışma grupları bu aşamada belirlenecektir
9 - Fiziksel aktivite ve yürüyüş ile ilişkili makro ölçekli fiziksel çevre özellikleri Çalışma grupları için odaklanılacak kentlerin belirlenmesi
10 - Fiziksel aktivite ve yürüyüş ile ilişkili mikro ölçekli fiziksel çevre özellikleri Çalışma gruplarının odaklanacağı parametrelerin belirlenmesi
11 - Kentsel alanda aktif yaşamı teşvik eden yasal düzenlemeler Çalışma gruplarının sonuç ve değerlendirmelerinin tartışılması
12 Ödev kritiği Poster anlatımların tartışılması
13 Ödev teslimi
14 Ödevler üzerine tartışmalar
15 Final haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Frank, L.D., Engelke, P.O. & Schmid, T.L. (2003). Health and Community Design. Island Press, Washington.
Ekşioğlu Çetintahra, G. (2015). Kentsel Alanda Fiziksel Çevrenin Çocukların Fiziksel Aktivitesi Üzerindeki Etkisi. DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
Hardman, A.E. & Stensel, D.J. (2003). Physical Activity and Health: The Evidence Explained. Routledge, New York.
Edwards, P. ve Tsouros, A. (2006). Kentsel Çevrede Fiziksel Aktivite ve Aktif yaşamın Desteklenmesi: Yerel Yönetimlerin Rolü. Dünya Sağlık Örgütü Yayınları.
Edwards, P. ve Tsouros, A. (2010). Sağlıklı Bir Şehir Aktif Bir Şehirdir: Fiziksel Aktivite Planlama Rehberi. Dünya Sağlık Örgütü Yayınları.
World Health Organization, WHO. (1986). The Ottowa charter for health promotion. First International Conference on Health Promotion. Ottowa: World Health Organization Press.
World Health Organization, WHO. (2015). World health statistics 2015. Luxemburg: World Health Organization Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar ve okumalar ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir. Öğrenciler ara sınav dışında bir ödev sunumu yapacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 SN Sunum
3 YYS Yarıyılsonu Notu
4 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + SN * 0.30 + YYS * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.20 + SN * 0.30 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara Sınav (%20) + Sunum/Ödev (%30) + Final Sınavı (%50) + BÜTÜNLEME

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama ve Karşılaştırma ara sınav ile; Yorumlama ve Çözümleme ödev ile; Yorumlama, Çözümleme ve Değerlendirme final sınavı ile ölçülmektedir.

Dönem boyunca bir ara sınav yapılacak ayrıca bir ödev teslimi yapılması beklenecektir. Ödev tesliminde öğrenci grupları oluşturulacak ve bir grup çalışması yapılması beklenecektir.

Ödev sunumu değerlendirmesinde öğrencinin ödevini belirlenen tarihlerde sunması zorunludur. Belirlenen tarihte ödevini sunmayan öğrenci, ödevini teslim etmiş olsa da değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, konferans sunumlar dışında okumalar, araştırmalar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir. Öğrencilerin, teorik anlatımlarla edindikleri bilgileri bir kent üzerinden çözümlemeleri ve yorumlamaları beklenmektedir. Dönem içerisinde öğrencilerden grup çalışmasına dayalı bir ödev hazırlamaları istenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gozde.eksioglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 11.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Öğrenci Sunumları 2 2 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 7 2 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 73

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.211
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.511