DERS ADI

: KATI ATIK TESİSLERİ TASARIMI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÇEV 4025 KATI ATIK TESİSLERİ TASARIMI SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Çevre Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÖRKEM ŞEN

Dersi Alan Birimler

Çevre Mühendisliği
Çevre Mühendisliği (İ.Ö)

Dersin Amacı

Dersi başarı ile tamamlayanların katı atık örneklemesi ve toplama/aktarma/taşıma, depolama, kompostlama/çürütücü ve yakma/piroliz tesisleri yer seçimi ve tasarım esasları hakkında gerekli temel bilgilere sahip olmaları, gerekli tasarımı orta düzeyde yapabilmeleri, işletmelerin ilkyatırım ve işletme masraflarını hesaplayabilmeleri, sistemleri ve bunların modifikasyonlarını kıyaslayabilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Katı atıkların genel ve spesifik özelliklerini belirtebilir, atık değerlendirmede kullanılan tesis tiplerini sıralayabilir, bunların tasarım kriterlerini ifade edebilir.
2   Tasarım kriterlerinin oluşturulmasındaki sebepleri açıklayabilir, tasarım kriterlerindeki değişiklikleri yorunlayabilir, tasarıma ilişkin problem çözebilir.
3   Atık özellikleri ve tasarım esaslarını kullanabilir, teknoloji ve yer seçimine karar verebilir, bertaraf sistemlerinin bileşenlerini oluşturabilir.
4   Farklı teknolojileri karşılaştırabilir, önerilen teknolojiyi eleştirebilir.
5   Tasarım yapabilir, varolan teknolojileri geliştirmek veya uyarlamak üzere öneride bulunabilir.
6   Bir sistem önerebilir, önerdiği sistemi savunabilir, bunu diğer önerilerle karşılaştırabilir, tasarımda kullandığı kriterleri izah edebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Katı atık özellikleri ve temel katı atık teknolojileri Ödev grupları belirlenir
2 Toplama/transfer/taşıma tasarım esasları, maliyet, yer seçimi esasları Sınıf içi mahalle uygulaması ile toplama güzergahı belirlenmesi, transfer istasyonu ve katı atık işletmesi yer seçimi tartışması/seçim kriterleri
3 Düzenli katı atık depolama alanları tasarım esasları, proje bileşenleri, saha yönetimi Tasarım esaslarının sebepleri öğrencilerle tartışılır, kil kalınlığı, baca sıklığı, baca tasarımı vb. detaylar fizik ve kimya kanunlarına dayandırılarak anlatılarak kalıcı bilgi teşkil edilir
4 Düzenli depolama alanı tasarımı Sınıf içi tasarım-Grup çalışması
5 Kompost tesisi tasarım esasları, tesis yönetimi, karşılaşılan sorunlar Kompost tesisi türleri kısaylanarak ekonomik kriterler de dikkate alınarak değerlendirilmeleri sağlanır
6 Kompost Tesisi tasarımı Sınıf içi tasarım-Grup çalışması
7 Ara sınav
8 Çürütücü tipleri ve tasarım esasları, ilkyatırım ve işletme maliyetleri ile tesis gelirleri kıyaslanması Öğrencilerin öğretilen çürütücüleri maliyet-gelir kıyaslaması yaparak tartışması istenir
9 Yakma ve piroliz tesisleri tasarım esasları, karşılaşılan sorunları, ödevlerin dağıtımı Sınıf içi tasarım- Grup çalışması
10 Ödev çalışması-kontrol Grup çalışması
11 Ödev çalışması -tasarım Tartışma
12 Ödev çalışması -tasarım Tartışma
13 Ödev Sunumu
14 Ödev sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilere katı atık özellikleri ve temel teknolojiler konusunda genel bilgi verildikten sonra, atık toplama/transfer/taşıma konusunda maliyet ve işgücü belirleyebilmeleri için gerekli temel kriterler belirtilir, öğrencinin bunların pek çoğunu kestirebilmesi beklenmektedir. Temel teknolojiler teker teker ele alınır ve tasarım kriterlerinin neler olması gerektiği öğrencilerle tartışılarak ortaya çıkartılır. Temel teknolojilerin birbirleri ile kıyaslaması yapılarak seçim etkileyen faktörler ekonomik kısıtlar da göz önüne alınarak anlatılır. Farklı kaynaklardan gelen atıklar için bertaraf tesisi kombinasyonları oluşturularak bunların tasarımının öğrenci tarafından ders kapsamında verilen kriteler doğrultusunda yapması istenir, öğrencinin yasa, yönetmelik ve politikalardan yararlanması beklenir. Ders saatlerinde öğrencinin tasarım yapması sağlanır ve yapılan tasarım denetlenir. Öğrencilerin 2-4 kişilik gruplar halinde çalışmaları beklenir. Çalışmalarının sonuçlarını ödev ve sunum olarak paylaşmaları talep edilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 + OD * 0.25 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 + OD * 0.25 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin hazırlayacakları tasarım ödevi yıl için faaliyetlerinin %25 gibi önemli bir kısmını oluşturur. Bunu temin için öğrencinin derse devamı gerekmektedir. Bir ara sınav (%25) ile öğrencinin dönem içi bilgi durumu ortaya çıkar ve nihai olarak gerek bilgi gerek tasarım konusundaki yeterliliğini ölçen bir final sınavı (%50) ile ders başarısı belirlenir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin derse devamı önem taşır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik faküğltesi, Çevre Mühendisliği Bölümü, 35160 Buca izmir
Tel: 232 301 7132

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders öncesinde veya sonrasında 2 ders saati.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Sunum Hazırlama 1 2 2
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 3 3 9
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.14554
ÖK.2424422
ÖK.34455454335
ÖK.45345545523453
ÖK.5245555443353
ÖK.653445545522452