DERS ADI

: Mesnevi Okumaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4156 Mesnevi Okumaları SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. SÜLEYMAN GÖKBULUT

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Tasavvuf tarihinde ve toplumumuzda çok mühim bir yeri olan Mevlânâ'yı, hayatını, eserlerini, tasavvufî görüşlerini ve Mesnevî adlı eserini tanımak, onun üzerine yapılan şerhleri ve özelliklerini öğrenmek, Mesnevî'nin özü olarak kabul edilen ilk on sekiz beytin tasavvuf düşüncesi açısından detaylı yorumunu yapmak ve Mesnevî'deki bazı önemli hikâyeleri şerhlerden istifade ederek anlamaya çalışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenci; Mevlânâ'yı ve onun tasavvuf tarihindeki ve kültürümüzdeki önemini kavrar.
2   Mesnevî'nin muhtevasını inceler.
3   Mesnevî üzerine yazılan şerhler hakkında bilgi sahibi olur.
4   Mesnevî'nin ilk on sekiz beytinin ve diğer birtakım hikâyelerin şerhler vasıtasıyla nasıl yorumlandığını öğrenir.
5   Tasavvuf düşüncesi ve kavramları hakkında yeni bakış açıları kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mevlânâ, Hayatı, Eserleri ve Tarîkatı
2 Mevlânâ'nın Üstâdları: Bahâeddîn Veled, Muhakkık Tirmizî, Şems-i Tebrîzî
3 Mesnevî'nin Yazılış Süreci ve Altı Cildin Dîbâceleri
4 Mesnevî Üzerine Yazılan Şerhler
5 Mesnevî Üzerine Yazılan Şerhler
6 Mesnevî Üzerine Yazılan Şerhler
7 Mesnevî'nin İlk 18 Beytinin Şerhi: 1-2. Beyitler
8 Ara Sınav
9 Mesnevî'nin İlk 18 Beytinin Şerhi: 3-7. Beyitler
10 Mesnevî'nin İlk 18 Beytinin Şerhi: 8-13. Beyitler
11 Mesnevî'nin İlk 18 Beytinin Şerhi: 14-18. Beyitler
12 Mesnevî'den Hikâye Yorumları
13 Mesnevî'den Hikâye Yorumları
14 Mesnevî'den Hikâye Yorumları
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Mevlânâ Celâleddîn, Mesnevî, I-VI.
2- A. Avni Konuk, Mesnevî-i Şerîf Şerhi, Kitabevi Yay., I-XIII.
3- Mehmet Demirci, Mevlânâ ve Mevlevî Kültürü, H Yay., İstanbul 2008.
4- Mehmet Demirci, Mesnevî Hikâyelerinden Dersler, Vefa Yay., İstanbul 2009.
5- Abidin Paşa, Mesnevî Şerhi.
6- Sarı Abdullah Efendi, Mesnevî Şerhi.
7- İsmail Ankaravî, Mesnevî Şerhi.
8- Abdülbaki Gölpınarlı, Mesnevî Tercüme ve Şerhi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.gokbulut@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51