DERS ADI

: Klasik Hadis Usulü Metinleri (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3037 Klasik Hadis Usulü Metinleri (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ ABDÜLKADİR PALABIYIK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Geleneksel bir bilim dalı olan Hadis'i değerlendirme ve anlamaya yönelik çabaları ve bu alanda yazılan eserleri tanımak.
Bir hadis metnini okurken ve onu pratik hayata tatbik esnasında önce metnin tespiti, sonra ravileri ve rivayet merhaleleri hakkında bilgi edinerek metni zihin dünyasında bir yere oturtabilme becerisi kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda, Hadis ıstılahlarını öğrenir.
2   Hadislerin kısımlarını öğrenir.
3   Metnin oluşmasında şahıs (ravi) faktörünün rolü ve etkisi hakkında bilgi edinir.
4   Daha önceki yıllarda Türkçe öğrendiği bilgilerin klasik kaynaklardaki izdüşümlerini görür.
5   Hadisleri anlama hususunda geçmiş dönemlerde takip edilen metot ve çabaları öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hadis tarihi ve usulüne giriş: Kavramlar
2 Sahih ve Hasen hadis
3 Zayıf hadis: Mürsel, Munkatı, Mual, Muallak, Mudelles
4 Müsned-Muttasıl
5 Merfu-Mevkuf-Maktu'
6 Muallel, Muzdarib, Maklub, Şâz, Munker, Metruk
7 Mevzu hadis
8 Arasınav
9 Musned, Muttasıl, Muanan , Mudrec
10 Haber-i Vâhid, Meşhur, Aziz, Ferd, Garîb
11 Musahhaf, Muharref, Mutâbî
12 Şâhid, Muhkem, Muhtelif
13 Sahabe bilgisi
14 Tabiin Bilgisi
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

A'zamî, Muhammed Mustafa, İslâm Fıkhı ve Sünnet, İstanbul 1996; Hadis Metodolojisi ve Edebiyatı, İstanbul 2010.
es-Sâlih, Subhi, Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları (Ulûmu'l-hadîs ve mustalahuhû), Ankara 1988.
İbnu's-Salah, Ebu Amr Takiyyuddin Osman b. Abdurrahman eş-Şehrezuri, Ulumu'l-Hadis, (nşr. Nureddin Itr), Dımaşk 1406/1986
Hakim Nisaburui, Muhammed b. Abdullah, Ma'rifetü Ulûmi'l Hadis, Medine 1997
Hatib Bağdadi, Ahmed b. Ali b. Sabit, Takyidü'l-İlim, Beyrut 1974
Hatib Bağdadi, Ahmed b. Ali b. Sabit, el-Kifaye fi İlmi'r-Rivaye, Haydarabad, Dâiretü'l-Maârifi'l-Osmaniyye, 1938
Ramehürmüzi, Hasan b. Abdurrahman, el Muhaddisü'l-Fasıl Beyne'r-Ravi ve'l-Vai, Beyrut 1984
Suyuti,Ebü'l-Fazl Celaleddin Abdurrahman b. Ebî Bekr, Tedribü'r-Ravi fî şerhi Takribi'n-Nevevi, Medine, el-Mektebetü'l-İlmiyye, 1959/1379

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 10 10
Vize Sınavı 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 97

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51