DERS ADI

: Sözdizim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 3039 Sözdizim ZORUNLU 2 1 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MURAT ÖZGEN

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin çağdaş sözdizim kuramlarında kullanılan kavramlarla tanışmalarını ve bu kavramları farklı diller üzerindeki örnekler üzerinde incelemelerini sağlamaktır. Ayrıca, temel sözdizimsel çözümlemede hangi araçların ve yöntemlerin kullanıldığının, sözdizimsel anahtarların (gloss) nasıl okunduğunun, dillerde evrensel olarak bulunan dilbilgisel ulamların neler olduğunun, öbek yapının nasıl çözümlendiğinin, tümcelerin nasıl sınıflandırıldığının ve dillerin sözdizimsel olarak nasıl sınıflandırıldığının bilgisinin öğrenciye kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözdizime ilişkin temel kavramları tanımlayabilmesi
2   Sözdizimsel açımlama anahtarlarının nasıl okunduğunu belirtebilmesi
3   Sözcük türlerinin alt ulamları açıklayabilmesi
4   Üretici sözdizim kuramının temel kavramlarını açıklayabilmesi
5   Üretici sözdizim kuramını İngilizce ve diğer diller üzerindeki örneklere uygulayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilgisine Genel Bir Bakış
2 Sözcük Düzeyi Dil Bölükleri
3 Öbek Düzeyinde Dil Bölükleri
4 Ağaçlar ve Kurallar
5 Yapısal İlişkiler I: Öbek belirleyicileri
6 Yapısal İlişkiler II: Yönetim, Öncegelme, K-Buyurma
7 Tümceler
8 ARASINAV
9 Sözlükçe I
10 Sözlükçe II
11 C57: Sözdizimsel Yapılar I
12 C57: Sözdizimsel Yapılar II
13 C65: Sözdizim Kuramının Görünüşleri I
14 C65: Sözdizim Kuramının Görünüşleri II

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Carnie, Andrew (2007). Syntax: A Generative Introduction. Oxford: Blackwell.
Haegemann, Lilliane (1994). Introduction to Government and Binding. USA: Blackwell.
Radford, Andrew (1988). Transformational Grammar. Cambridge.
Uzun, N. Engin (2000). Anaçizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe. İstanbul: Multilingual.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Örneklerle Uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler ders sırasındaki etkinlik ve genel tutumlarına göre vize ve final sınavlarında ayrılan ders içi etkinlik puanıyla değerlendirileceklerdir.

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-4: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 5: Dönem ödevi raporu ve uygulama ödevi ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr. Gör. Dr. Özgün KOŞANER
Edebiyat Fakültesi Dilbilim Bölümü
C Blok C157 Nolu Oda

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:15 - 15:00
Çarşamba 13:15 - 15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Ödev Hazırlama 5 8 40
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.143545235
ÖK.253545235
ÖK.353545235
ÖK.4535545235
ÖK.5535545235