DERS ADI

: Dilbilime Giriş II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 1002 Dilbilime Giriş II ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. FUNDA UZDU YILDIZ

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı dünya dillerini sınıflandırmaya yönelik bilgi sunarak dilin oluşumuna ilişkin bazı varsayımlara dikkat çekmek, yazı dizgelerini ve alfabeleri tanıtmaktaır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünya dillerini genetik olarak sınıflandırabilmesi
2   Dünya dillerini morfolojik olarak sınıflandırabilmesi
3   Dilin oluşumuna ilişkin varsayımları karşılaştırarak tartışabilmesi
4   Yazının doğuşunu ve gelişimini açıklayabilmesi, yazı dizgelerini örneklerle açıklayabilmesi
5   Alfabe ve alfabe türlerini örneklerle açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dünya Dilleri: Genetik Sınıflandırma
2 Dünya Dilleri: Ölü ve Canlı Diller, Türk Dilleri
3 Dünya Dilleri: Morfolojik Sınıflandırma
4 Dilin Kökeni, Dil nedir Dilin Özellikleri, Dilde değişme ve gelişme nedir
5 Dilin Oluşumuna İlişkin Bazı Varsayımlar: Doğal Ses Kaynağını temel alan kuramlar (Yansımaları ve Ünlemleri Temel Alan Görüşler, İş Kuramı), Beden Dili Kuramı, Toplumsal Denetim Kuramı, Fiziksel Uygunluk, Ay-Dil Teorisi, Güneş-Dil Teorisi
6 Dil ve Yazı, Yazının Doğuşu ve Gelişimi
7 Yazı Dizgeleri: Piktogramlar, İdeogramlar
8 ARASINAV
9 Hiyeroglifler ve Mısır Yazısının Gelişimi
10 Çivi Yazısı, Önemi ve Uygulandığı diller
11 Rebus İlkesi Hece Yazısı (Syllable Writing System)
12 Alfabetik Yazı (Sound Writing System) Alfabe Türleri: Latin, Kiril ve diğerleri
13 Braille Alfabesi ve Morse Alfabesi
14 Ödev Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Fromkin, V., Rodman, R. & Hyams, N. (2007). An Introduction to Language. 8th Edition. United Kingdom: Thomson & Wadsworth.
2. Aksan, D. (1979). Her Yönüyle Dil-Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: TDK Yay.
3. Kıran, Z. (2002). Dilbilime Giriş. 2. Baskı. Ankara: Seçkin Yay.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler ders sırasındaki etkinlik ve genel tutumlarına göre vize ve final sınavlarında ayrılan ders içi etkinlik puanıyla değerlendirileceklerdir.

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-3: Ödev ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ödevlerin geç teslim edilmesi ya da sunumların hazırlanmaması için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ödev, ara sınav ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr. Gör. Dr. Eda CAN
Edebiyat Fakültesi Dilbilim Bölümü
C Blok 156 Nolu Oda

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:15 - 15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1,5 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 6,5 7
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 2 20 40
Sunum Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 111

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.111111
ÖK.2112111
ÖK.31111111
ÖK.4111
ÖK.5111