DERS ADI

: Dil ve Kültür

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2018 Dil ve Kültür ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Sapir-Whorf Kuramı, söz-eylemler, iletişimin budunbilimi gibi kuram ve yaklaşımları; ve akrabalık terimleri, renk terimleri, düzdeğişmece, eğretileme, cinsiyet bağıntılı kouşma biçemleri ve söylem örüntüleri gibi farklı dil ve kültürlerde farklılık gösteren kavramları kullanarak öğrencilerde dil ve kültür bağıntısına yönelik farkındalık sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil ve kültüre (Budundilbilime) ilişkin temel kavramları tanımlayabilmesi
2   Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi
3   Budunyöntembilimsel bir araştırma taslağı hazırlayabilmesi
4   Farklı kültürler ve diller arasındaki ilişkiyi belirli budunbilimsel kavramlar açısından aralarındaki farkı göstererek karşılaştırabilmesi
5   Dil ve kültür arasındaki ilişkinin incelendiği bir araştırmayı değerlendirip eleştirebilmesi
6   Dil ve kültür ilişkisiyle ilgili olarak verilen bulgulardan yola çıkarak sonuç çıkarabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil, biliş ve kültür: Sapir-Whorf Kuramı
2 Gösterge olarak anlam: Göstergelerin anlamı, kültürel kodlamalar, göstergelerin nedensiz olmayan doğası
3 Eylem olarak anlam: Durum bağlamı, kültür bağlamı, beklenti yapıları
4 Dilsel ulamlar ve kültür: Akrabalık ve renk terimleri, düzdeğişmece
5 Dilsel ulamlar ve kültür: halk taksonomileri, tabu ve örtmece
6 Dil ve kültürel kimlik: kültürel kimlik, kültürel basmakalıplık
7 Edimbilimsel bağdaşıklık, İşbirliği İlkesi, katılımcı rolleri ve kültürün yapılandırılması
8 Ara Sınav
9 Sözlü dil, sözlü kültür: Saygınlık ve kibarlık kuramları
10 Konuşmanın işlevleri: Kibarlık ve hitap biçimleri
11 Kibarlık ve cinsiyet ilişkisi
12 Konuşmanın çeşitliliği: İletişimin budunbilimi, budunyöntembilim
13 Söz-eylem Kuramı
14 Dilsel ve kültürel emperyalizm

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Bonvillain, N. (1997). Language, Culture and Communication. New Jersey: Prentice Hall Inc.
2. Holmes, J. (2008). An Introduction to Sociolinguistics. England: Pearson.
3. Trudgill, P. (1985). Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. Reading: Cox & Wyman Ltd.
4. Wardhaugh, R. (1997). An Introduction to Sociolinguistics. Oxford: Blackwell.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt
4. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ve dönem ödevi ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ödevlerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ödev, ara sınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

DEÜ Edebiyat Fak. Dilbilim Böl
Tel: 3018632

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Ödev Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
Diğer Kısa Sınav 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.135
ÖK.255
ÖK.35555
ÖK.45555
ÖK.55555
ÖK.6555