DERS ADI

: Kısa Süreli Psikolojik Danışma

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
OPD 5005 Kısa Süreli Psikolojik Danışma SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. DİĞDEM MÜGE SİYEZ

Dersi Alan Birimler

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Dersin Amacı

Bu ders ile öğrencilerin kısa süreli terapi modelleri ve tarihçesini öğrenmeleri, çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımını ve bu yaklaşımın aşamalarını öğrenmeleri ve okullarda psikolojik danışma hizmeti sunarken bu yaklaşımı kullanabilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımının temel ilkelerini açıklar
2   Çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımının aşamalarını açıklar.
3   Çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımında kullanılan teknikleri uygular.
4   Çözüm odaklı terapinin etkililiğini değerlendirir.
5   Çözüm odaklı terapiyi diğer terapötik yaklaşımlarla bütünleştirir.
6   Danışanlarla çözüm odaklı terapinin doğasına uygun bir işbirliği geliştirir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kısa süreli terapi modelleri ve tarihçesi
2 Çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımı ile ilgili temel kavramlar
3 Çözüm odaklı psikolojik danışmada amaçların belirlenmesi
4 Mucize soru ve kabus sorunun kullanımı
5 Çözümlerin keşfedilmesi
6 İlk oturumun sonlandırılması
7 Genel tekrar, ara sınav ve ders değerlendirmesi
8 İkinci ve diğer oturumların yürütülmesi
9 Danışma oturumunu sonlandırma
10 Çözüm odaklı danışma dilini kullanma ile ilgili egzersizler
11 Kararsız danışanlarla çalışırken çözüm odaklı psikolojik danışmanın kullanılması
12 Danışmaya zorla yönlendirilen öğrencilerle çalışırken çözüm odaklı danışma yaklaşımının kullanılması
13 Oturumlarda ilerleme kaydedilmediğinde yapılması gerekenler
14 Çözüm odaklı grup çalışmalarında aşamalar
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Berg, I.K, Szabo, P. (2005). Brief coaching for lasting solutions. USA: Norton.
de Shazer, S. (1994). Words were origanally magic. USA: Norton.
Sharry, Y. (2001). Solution focused group work. USA: Sage
Sklare, G.B. (2022). Çözüm odaklı kısa süreli piskolojik danışma. (Çev. D.Siyez). Ankara: Pegem akademi.
Güner O. (2018). Çözüm bende saklı. Çözüm odaklı terapi. Efil yayınevi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, rol yapma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav, ödev ve yıl sonu sınavlarına göre değerlendirme yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

vize, performans ödevi ve final


Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersten başarılı olmak için derslerin en %70'ine devam zorunludur.


Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

didem.siyez@deu.edu.tr
0 232 3012237

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Görüşme gün ve saatleri öğretim üyesi kapı programına yer almaktadır; online deu üzerinden 7/24 mesaj gönderimi yapılabilir.


Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 4 40
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11111352111551111
ÖK.21111352111551111
ÖK.31111352141551111
ÖK.41111355141551111
ÖK.51111355211551111
ÖK.61111355511551111