DERS ADI

: Müzik Toplumbilimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBS 4001 Müzik Toplumbilimi SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. AYHAN EROL

Dersi Alan Birimler

Grafik
Sinema ve Televizyon
Müzik Bilimleri
Müzikoloji
Tekstil
Tekstil ve Moda Tasarım

Dersin Amacı

Bu derste, sosyoloji disiplininin kazanımlarından ve etnomüzikolojinin sosyal bağlamlı müzik incelemesi birikiminden hareketle gerçekleştirilen çalışmalar ele alınır. Klasik Batı müziğinden geleneksel Türk sanat müziğine, halk müziğinden popüler müzik formlarına kadar geniş bir müziksel pratikler ve söylemler alanı, üretildiği ve tüketildiği sosyal ortamları açısından incelenir. Türkiye'deki müzik yaşamı (tarihsel, güncel vb) ile ilgili konulara özel önem verilir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersi alan öğrencinin; müzikbilimsel bilgi üretimi ile sosyal bilimler arasında ilişki kurabilmesi,
2   Sosyal bir bilim olarak Sosyoloji ile müzik incelemesi arasındaki bağlantıyı kavrayabilmesi,
3   Sosyoloji disiplininin temel kavramlarını ve teorilerini tanımlayabilmesi,
4   Sosyolojik perspektiften müzik incelemesinin diğer disiplinlerden farkını saptayabilmesi,
5   Tarihsel ya da güncel müzik olgularını bir pratikler ve söylemler alanı olarak tartışabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Sosyal Bilimler, Sosyoloji, Müzik Sosyolojisi Sosyal bir bilim olarak Sosyoloji ile müzik incelemesi arasındaki bağlantı ele alınacaktır.
2 Toplum, topluluk, kültür, allkültür Sosyoloji disiplininin ayırdedici çerçevesi içinde temel sosyal kategoriler olarak toplum ve topluluk üzerinde durulacaktır.
3 Devlet, Siyaset, Geleneksel, Batı, ve Batılılaşma Sosyolojinin temel inceleme alanları arasında olan devlet ve siyaset arasındaki ilişki, geleneksel, batı ve batılılaşma kavramları açısından ele alınacaktır.
4 Tartışma (Osmanlı Devletinde Batı Müziği) Önceki iki hafta üzerinde durulan kavramsal tanımlamalardan hareketle Osmanlı Devletinde Batı Müziğin kurumsallaştırılması tartışılacaktır.
5 Toplumsal dönüşüm, Devrim, Ulus, Ulus-Devlet, Toplumsal dönüşüm, Devrim, Ulus, Ulus-Devlet, Doktirn, İdeoloji. Toplumsal dönüşümün çeşitli boyutları ele alınacak ve ulus-devlet ideolojisi somut toplumsallıklardan soyut toplumsallığa dönüşüm bağlamında açıklanacaktır.
6 Yasallık, Meşruluk, Demokrasi, Hoşgörü, Modern, Modernite, Modernleşme Modernite'nin bilimi olarak da ifade edilen sosyolojinin en temel analiz odağı olarak modern ve bu terimden türeyen kavramlar, demokrasi, hoşgörü, yasallık ve meşruluk bağlamında ele alınacaktır.
7 Tartışma (Cumhuriyet Dönemi Müzik Politikaları) Gerek bu dersi önceleyen haftalarda işleyen konuların gerekse Bourdieu'nün `simgesel şiddet' kavramının teorik gücü kullanılarak Cumhuriyet Dönemi Müzik Politikaları tartışılacaktır.
8 Kültürel çoğulculuk, Kültürel/Müziksel değer, ortak sağduyu, seçkincilik, etnosentrizm Bir yandan antropolojinin diğer yandan sosyolojinin temel ilgi alanında olan kültürel değer, ortak sağduyu, seçkincilik ve etnosentirm kavramları kültürel çoğulculuk anlayışı bağlamında ele alınacaktır.
9 Müzikbilimsel Estetik: özerk, dışa bağımılı, Genel olarak sanat ve sanat-olmayan tartışmasından hareketle, müzikbilimsel estetik alanı ile çağdaş sosyolojik ve antropolojik estetik yaklaşımları arasındaki farklar açıklanacaktır.
10 Sosyal bağlam ve sanatsal/müziksel metin Sosyolojik analiz yönelimi olarak `bağlam' ile, sanatsal değerlendirme ölçütü `metin' arasındaki farklılık; içkin ve aşkın terimleri çerçevesinde tartışılacaktır.
11 Psikoloji, Sosyal Psikoloji, kişilik, benlik Ana akım psikoloji, alt dalları ve çalışma alanlarının kazanımlarından hareketle, müzik-yapma ve müzik dinleme eylemleri buna bağlı psikolojiler bağlamında ele alınacaktır.
12 Müzik Psikolojisi; algılama, duyulanma, duygu, etki Müzikbilimsel bir ilgi ve çalışma olanı olan Müzik psikolojisinin tarihsel arkaplanı ile güncel yorumları arasındaki farklar açıklanacatır.
13 Tartışma (Müzik Algılamasında Çağrışım Yapısı Teorisi: Yanık) Müziksel algılamanın hiyerarşik modellleri ile müzik algısının çağrışım yapılarına bağlı olarak deneyimlenmesi arasındaki farklar, bir örnek çalışma (yanık) eşliğinde tartışılacaktır.
14 Arasınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Behar, Cem. (1987) Türk Musıkisi Üzerine Denemeler, İstanbul: Pan Yay.
Behar, Cem. (1992) Zaman, Mekan, Müzik, İstanbul: Afa yayınları.
Erol, Ayhan (1998) 'Siyasal Bir Eylem Olarak Osmanlı Devletinde Batı Müziği'. Tarih ve Toplum, 178, (4-17).
Erol, Ayhan (2002) Popüler Müziği Anlamak, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Erol, Ayhan (2007) 'Associative structure in the perception of music: The case of Turkish Yanık', Journal of interdisciplinary music studies, 1, (86-97)
Erol, Ayhan (2009) Müzik Üzerine Düşünmek, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Erol, Ayhan (2012) 'Music, Power, and Symbolic Violence: The Turkish State's Music Policies During the Early Republican Period', European Journal of Cultural Studies, 15 (1) 35-52.
Giddens, Anthony (2000) Sosyoloji, Ayraç yayınları. İst.
Stokes, Martin (1998) Türkiye'de Arabesk Olayı, İletişim Yayınları. İst.
Swengewood, Alan (1998) Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi, Bilim ve Sanat Yay. İstanbul.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, temel sosyolojik kavramların gözden geçirilmesi ve bu kavramlarla müziksel olguların çözümlenmesini içeren örnek metinler (kitap, kitap bölümü, makale vb) temelinde işlenir. Böylece öğrenciler, derse konu edilen sosyolojik bir kavram ile müziksel bir olgu arasında ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve Müzik Sosyolojisi ile ilişkilendirilebilecek müziğin çeşitli sosyal boyutlarını tanımlama problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.

Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev belirli bir sosyolojik kavramın ya da yaklaşımın müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi, bağlamlaştırılması ve analizi üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi ve Sunumu:
Dönem ödevinin öğrenci tarafından sınıf ortamında bir sunum olarak gerçekleştirmesi zorunludur. Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasıda dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ini katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr. Ayhan EROL
aerol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

p.tesi:13.30-1630
perş: 15.00-16.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 11 11
Sunum Hazırlama 1 4 4
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11553131113311
ÖK.21553111113311
ÖK.31553111111311
ÖK.4155311111311
ÖK.515531111111