DERS ADI

: Türk Tiyatrosu Metinleri I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DYA 2005 Türk Tiyatrosu Metinleri I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ASLIHAN ÜNLÜ

Dersi Alan Birimler

Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Amacı

Dramatik Yazarlık Ana sanat Dalı öğrencilerinin Türk oyun yazarlığının gelişim seyrini, öz ve biçim açısından geçirdiği evrimi tanıması (Geleneksel Tiyatro, Tanzimat ve Meşrutiyet dönemi oyun yazarlığı, Cumhuriyet ten 1940 lara)

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bir tiyatro metninin içerik ve biçim özelliklerini belli bir tür ve akım ekseninde değerlendirebilmesi,
2   Metin ve yazar ilişkisini kavrayabilmesi
3   Metin ve yazar ilişkisini kavrayabilmesi
4   Tiyatro metnini çözümlemekte kullanılan spesifik kavramları oyun metni üzerinde örnekleme becerisini kazanması
5   Farklı değerlendirme ve görüşler arasında karşılaştırma yapabilmesi,
6   Düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme becerisini göstermesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Geleneksel tiyatromuzun üç temel türü: Gölge Oyunu-Ortaoyunu-Meddah ta estetik kategoriler anlatım özellikleri
2 Geleneksel anlatım biçimlerinin Türk oyun yazarlığındaki seyri ve etkileri
3 Yazarlıkta ilk adım: Şinasi Şair Evlenmesi
4 Romantik etkiler: Namık Kemal Vatan Yahut Silistre
5 Gelenekle Batı tiyatrosunu buluşturma çabaları: Musahipzade Celâl - Macun Hokkası
6 Aynaroz Kadısı
7 Batı tiyatrosunun etkileri: R. Nuri Güntekin- Yaprak Dökümü
8 Eski Şarkı
9 Evrenselliğe ulaşmada ilk adımlar: Nazım Hikmet - Kafatası
10 Unutulan Adam
11 1. vize sınavı
12 Yazarlığımızda önemli bir dönüm noktası: Ahmet Kutsi Tecer - Köşebaşı
13 Cevat Fehmi Başkut - Koca Bebek
14 Harput'ta Bir Amerikalı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: İncelenecek Oyun metinleri (Oyun isimleri ders planında yer almaktadır)
Yardımcı kaynaklar:
Akı, Niyazi; Çağdaş Türk Tiyatrosuna Toplu Bakış (1923-1967), Atatürk Üniv. Yay, Erzurum 1968.
And, Metin; Şair Evlenmesi nden Önceki İlk Türkçe Oyunlar, İnkılap ve aka Yayınları, İstanbul, 1983.
And, Metin; Tanzimat ve İstibdat Döneminde Türk Tiyatrosu (1838-1907) T. İş Bankası Yay, Ankara, 1972.
And, Metin; Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu, T. İş Bankası Yay, Ankara, 1983
Nutku, Özdemir; Dünya Tiyatrosu Tarihi 1. Cilt, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1985.
Şener, Sevda; Tiyatroda Yaşam-Oyun İlişkisi, Dost Yay, Ankara, 2010
Şener, Sevda, Cumhuriyet in 75. Yılında Türk Tiyatrosu, T.İş Bankası Yay, Ankara, 2008.
Şener, Sevda, Çağdaş Türk tiyatrosunda Ahlak, Ekonomi, Kültür Sorunları, Ank. Ü. DTCF Yay, Ankara, 1972.
Akıncı, Uğur; Kalemden Sahneye, YGS Yay, İstanbul, 2003.
Sevinçli, Efdal; Namık Kemal ve Tiyatro, DEÜ. GSF Yay, İzmir, 1991.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


Öğretim üyesinin, bir oyun metninin barındırdığı içerik ve biçim özelliklerine ilişkin aktardığı kimi saptamaların ardından; söz konusu özelliklerin öğrenci tarafından da algılanmasına yönelik tartışmalar dersin temel yöntemidir.
Bu tartışmalar, öğrencinin yeni bilgiler edinmesinin yanı sıra, bu bilgiler ışığında farklı düşünceler arasında karşılaştırma yapabilme ve son aşamada özgün düşünceler üretebilmesine yöneliktir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınav değerlendirmelerinde incelenen oyunun türüne, dahil olduğu yazınsal akıma, oyunun yazarına ilişkin özelliklerin kavranması temel alınmaktadır.
Bu özellikleri oyunlardan somut örneklerle destekleyebilme ve karşılaştırmalar yapabilme kapasitesi, değerlendirmenin bir diğer önemli ayağını oluşturmaktadır.
Değerlendirmelerde yazılı sınavlar temel alındığından, öğrencinin düşüncelerini akıcı, zengin ve doğru bir dille ifade edebilmesi önem taşımaktadır.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirmeye ilişkin yukarıda açıklanan unsurlar aynı zamanda dersin değerlendirme kriterlerini de oluşturmaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar


Öğrenci, incelenecek oyunu ve oyuna ilişkin önerilen yardımcı kaynak(ları) okumuş olarak derse girmekle yükümlüdür.
Dersin akışına ilişkin verilebilecek her türlü araştırma ve ödev konusunda, öğrenci bireysel yükümlülüklerini aksatmadan yerine getirmelidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ugur.akinci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 2 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 54

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6