DERECE PROGRAMLARI

: İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) (Uzaktan Öğretim)

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) Programı, İlahiyat Fakültesi bünyesinde ilk defa 2011-2012 öğretim yılında öğrenci kabul etmiştir. Önceleri sadece Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde çalışan önlisans mezunu personelin müracaat edebildiği bir program iken daha sonraları bütün İlahiyat Meslek Yüksek okulu veya Açık Öğretim Fakülteleri İlahiyat önlisans mezunlarının DGS sınavı sonucuna göre başvurduğu bir lisans tamamlama programı haline dönüşmüştür. Programdan mezun olanlar 4 yıllık İlahiyat Fakültesi mezunu sayılmaktadır.

Her yıl güz dönemi başında İLİTAM Programına DGS puanıyla ilk defa kayıt yaptırıp dilekçe ile müracaat edenlerden en yüksek DGS yerleştirme puanına sahip ilk 50 öğrencimize Öğretmenlik Formasyon dersleri mevcut derslerine ilave olarak verilmektedir. Formasyon derslerini alan öğrencilerimiz 7. ve 8. yarıyılllarda yer alan uygulamalı "Özel Öğretim Yöntemleri", "Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarım"; "Öğretmenlik Uygulaması I" ve "Öğretmenlik Uygulaması II" derslerini Fakültemizde %80 devam zorunluluğu ile yüz yüze almaktadır.

Kazanılan Derece

İlahiyat, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

İlahiyat önlisans programı mezunu olma ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Yatay Geçişle gelen öğrenciler:
Türkiye deki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.
Yatay Geçiş Kontenjanları Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilmektedir. Değerlendirme ise; fakülte ve yüksekokullarda oluşturulan komisyonlar tarafından yapılmakta ve ilgili kurullarca karara bağlanarak ilan edilmektedir.

Dikey Geçişle gelen öğrenciler:
Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına dikey geçişleri; Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkındaki Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Üniversite tarafından ayrılan kontenjanlar ÖSYM Başkanlığına bildirilir. Bildirilen bu kontenjanlar ve koşullar ÖSYM tarafından hazırlanan Dikey Geçiş Kılavuzunda ilan edilir.
Yerleştirme işlemleri Dikey Geçiş Sınavı neticesine göre merkezi olarak ÖSYM tarafından gerçekleşir.

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmamaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak kabul edilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

2 yıl, 1 yılda 2 yarıyıl, her yarıyılda 16 hafta, 120 AKTS.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) programının amacı, ulusal ve uluslararası alanda istihdam edilebileceği tüm kamu, özel ve sivil toplum kuruluşları için gerekli olan dini bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip, ilahiyat bilim dallarının temel esas ve prensipleri kavramış, teorik bilgiyi uygulamaya dönüştürerek takip ve analiz edebilen; problem çözme yeteneği olan; etik değerleri benimsemiş; sosyal sorumluluk bilincine sahip; bilgi ve deneyimlerini ifade edebilen; farklı dini disiplinler arasındaki etkileşimleri anlayabilen ilahiyatçılar yetiştirmektir.

Temel Program Kazanımları

1   Dinin ne olduğu, insan hayatındaki yeri, dinî metinlerin nasıl anlaşılacağı, nasıl açıklanacağı, nasıl yorumlanacağına dair temel bilgileri öğrenir.
2   Kur'ân-ı Kerim'i tecvid kurallarına uygun olarak yüzünden düzgün bir şekilde okuyabilir. Dinî hizmetleri ifa edecek derecede müfredatında belirtilen sureleri ezbere okuyabilir.
3   Başta Kur'ân-ı Kerim ve hadis-i şerifler olmak üzere çoğu Arapça olan İslamî literatürü doğru bir şekilde okuyup anlayacak ve aktarabilecek düzeyde yeterli Arapça bilgisine sahiptir.
4   Okuduğu Kur'ân ayetlerinin mânâlarını doğru bir şekilde verebilir, onları tarihî ve lisanî bağlamlarına uygun düşecek şekilde anlayıp, günümüze hitap edecek şekilde yorumlayabilir.
5   Hz. Peygamber'in kavlî, fiilî ve takrirî sünneti ve bu çerçevede oluşan hadis literatürüne hakim olur, bunları hayata geçirme bilgi ve becerisine sahiptir.
6   İslam'ın temel inanç esaslarını akli ve nakli delilleriyle birlikte bilir. Bu esaslara dayalı olarak oluşturulup geliştirilen belli başlı kelami ve felsefi düşünce yapılarını öğrenir.
7   İslam'ın temel ibadet esaslarını ve bunların uygulama şekillerini Kur'an ve sünnet temelinde bilir. İslam hukukunda yer alan muamelata dair düzenlemeleri, asli kaynaklardaki delilleri ışığında öğrenir. Bunları, günümüz modern hukuk anlayışlarıyla mukayese etmek suretiyle günümüze adapte etme becerisi kazanır.
8   İslam tarihi boyunca dinî metinlerin anlaşılma, yorumlanma ve hayata geçirilme biçimleri olarak ortaya çıkan itikadî-siyasî, fıkhî-amelî, tasavvufî, felsefî düşünce ekollerinin doğuş sebepleri, teşekkül süreçleri, öne çıkan bilginleri, görüşleri, eserleri ve İslam düşüncesine katkıları hakkında temel bilgileri öğrenerek farklı inanç ve düşünceye sahip kişi ve topluluklara karşı hoşgörülü davranma bilincini kazanır.
9   İslam'ın temel ahlak esaslarını Kur'an ve sünnet temelinde öğrenir. Bunlara dayalı olarak oluşturulup geliştirilen ahlak öğretilerini ve tasavvufi gelenekleri tarihî süreçleri ışığında ele alıp inceler ve buradan hareketle günümüze yönelik ideal ahlakî şahsiyet modelleri geliştirir.
10   Genelde dinler tarihini, özelde İslam tarihini kesintisiz bir bütün olarak ele alıp günümüze getirir. Buradan hareketle insanlığın dinî serüvenini farklı medeniyetler bazında karşılaştırmalı bir şekilde incelemek suretiyle günümüz dinî anlayış ve hareketlerini doğru bir şekilde değerlendirme imkanı bulur.
11   Gerek fıtrî donanım (akıl, kalp ve duyular), gerekse ilahî vahiy bazında insanlığın sahip olduğu temel bilgi kaynaklarını ve bunlara yaklaşım tarzlarını araştırmak suretiyle tarih boyunca bunlara dayalı olarak ortaya çıkmış olan farklı felsefi düşünce yapılarını ve akımlarını eleştirel bir yaklaşımla inceler. Buradan hareketle modern dünyada ortaya çıkan farklı anlayışları ve bunlar etrafında oluşan düşünce akımlarını sağlıklı bir şekilde anlar ve değerlendirir.
12   Fert ve toplum bazında insanları harekete geçiren temel psikolojik ve sosyolojik dinamikleri öğrenmek suretiyle onlara doğru bir dinî inanç, ibadet ve tutum tarzı kazandırma esas ve yöntemlerini öğrenir ve bu sayede verimli bir şekilde dinî hizmet yürütme imkanı elde eder.
13   İslam tarihi boyunca farklı coğrafyalar üzerinde ortaya çıkan ve gelişen İslam Medeniyetinin siyasî, edebî, kültürel, bilimsel, sanatsal, estetik...vb. değişik yönlerini keşfeder ve bunların günümüz dünyasına ulaşan yansımalarını tespit etmek suretiyle kalıcılıklarına ve devamlılıklarına katkıda bulunur.
14   Tarihî süreç içinde İslam kültür ve medeniyetini sonraki nesillere aktaran eğitim öğretim kurumlarını incelemek suretiyle bunların temel işleyiş esaslarını ve yaklaşımlarını öğrenir. Bunları günümüz modern eğitim öğretim yöntemleriyle mukayese etmek suretiyle günümüz için ideal dinî eğitim öğretim anlayışları geliştirir ve bunları başarıyla uygular.
15   İslam'ın temel kaynaklarına erişim, dinî literatürü takip, tetkik ve tahlil gibi konularda mevcut teknik ve teknolojik imkanları, güncel gelişim sürecini de göz önünde bulundurarak kullanma ve uygulamaya koyma becerisi edinir.

Mezunların İstihdam Profilleri

İlahiyat lisans mezunu öğrenciler ibadetleri, sünnet, nişan vb. törenleri yönetir, icra eder. Diyanet İşleri Başkanlığı'na bağlı camilerde din görevliliği yapar ve Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilk ve orta öğretim kurumlarında Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenliği yapar.

Üst Derece Programlarına Geçiş

İkinci düzey programlara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

İLİTAM Programı öğrencilerine 120 AKTS 'ye denk gelen dersler sunulmuştur. Öğrencilerin programı başarıyla tamamlayabilmeleri için zorunlu dersleri 4 yarı yıl içinde başarı ile almaları gerekmektedir.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 30
TOPLAM:   30
 
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 30
TOPLAM:   30
 
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 İLT 3001 Kur'an-ı Kerim I ZORUNLU 2 0 0 4
G 2 İLT 3011 İslam Tarihi ve Medeniyeti ZORUNLU 4 0 0 10
G 3 İLT 3013 Arapça I ZORUNLU 4 0 0 4
G 4 İLT 3015 Tefsir ve Tefsir Metinleri ZORUNLU 4 0 0 4
G 5 İLT 3017 İslam Bilimlerinde Yöntem ZORUNLU 3 0 0 4
G 6 İLT 3019 Mantık ZORUNLU 3 0 0 4
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   30
 
5 .Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 IPF 3021 Eğitim Bilimine Giriş 2 0 0 2
G 2 IPF 3031 Öğretim İlke ve Yöntemleri 2 0 0 2
 
6. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 İLT 3002 Kur'an-ı Kerim II ZORUNLU 2 0 0 5
B 2 İLT 3016 Arapça II ZORUNLU 4 0 0 5
B 3 İLT 3018 Hadis ve Hadis Metinleri ZORUNLU 4 0 0 4
B 4 İLT 3020 İslam Ahlak Felsefesi ZORUNLU 3 0 0 4
B 5 İLT 3022 Felsefe Tarihi ZORUNLU 3 0 0 4
B 6 İLT 3024 İslam Mezhepleri Tarihi ZORUNLU 4 0 0 4
B 7 İLT 3026 Osmanlı Türkçesi ZORUNLU 3 0 0 4
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   30
 
6. Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 IPF 3022 Eğitim Psikolojisi 2 0 0 2
B 2 IPF 3024 Sınıf Yönetimi 2 0 0 2
B 3 IPF 3026 Rehberlik 2 0 0 2
 
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 İLT 4001 Kur'an-ı Kerim III ZORUNLU 2 0 0 4
G 2 İLT 4003 Sistematik Kelam ZORUNLU 4 0 0 8
G 3 İLT 4013 Fıkıh Usulü ZORUNLU 4 0 0 4
G 4 İLT 4015 İslam Felsefesi ZORUNLU 3 0 0 4
G 5 İLT 4017 Ana Konularıyla Kur'an ZORUNLU 4 0 0 4
G 6 İLT 4019 Tasavvuf ZORUNLU 4 0 0 6
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   30
 
7 .Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 IPF 4021 Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarım 2 2 0 4
G 2 IPF 4023 Özel Öğretim Yöntemleri 2 2 0 4
G 3 IPF 4025 Öğretmenlik Uygulaması I 2 6 0 8
 
8. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 İLT 4002 Kur'an-ı Kerim IV ZORUNLU 2 0 0 4
B 2 İLT 4004 Din Eğitimi ZORUNLU 2 0 0 4
B 3 İLT 4014 İslam Hukuku ZORUNLU 6 0 0 8
B 4 İLT 4016 Din Felsefesi ZORUNLU 4 0 0 5
B 5 İLT 4018 Dinler Tarihi ZORUNLU 4 0 0 5
B 6 İLT 4020 Din Hizmetleri, Rehberlik ve İletişim ZORUNLU 3 0 0 4
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   30
 
8. Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 IPF 4022 Özel Eğitim 2 0 0 2
B 2 IPF 4024 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme 2 0 0 2
B 3 IPF 4026 Öğretmenlik Uygulaması II 2 6 0 8
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Vize sınavı uzaktan çevrimiçi (online); Final/Bütünleme sınavları yüzyüze yapıldığında:
Vize (%10)+Final/Bütünleme (%90)

Sınavlar yüzyüze yapıldığında:
Vize(%40)+Final/Bütünleme(%60)

Bir dersten başarılı olabilmek için Final veya Bütünleme notu en az 50 olmak kaydıyla vize/final ortalaması en az 50 olmalıdır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin müfredatında yer alan bütün dersleri başarması ve not ortalamasının 100 üzerinden en az 50 olması gerekmektedir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Uzaktan eğitim Final sınavlarından önce Fakültede bir hafta yüz yüze eğitim verilmektedir.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Dokuz Eylül Üniversitesi - İlahiyat Fakültesi

Tel: +90(232) 285 33 82
Faks: +90 (232) 224 18 90
E-Posta: ilahiyat@deu.edu.tr

Öğrenci İşleri E-Posta: ilh.ogr.isl@deu.edu.tr
Adres: Adnan Süvari Mah. 108/2 Sok. No:20 35140 Karabağlar / İZMİR