COURSE UNIT TITLE

: HISTORY OF SOCIOLOGY

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
SOS 2013 HISTORY OF SOCIOLOGY COMPULSORY 3 0 0 6

Offered By

Sociology

Level of Course Unit

First Cycle Programmes (Bachelor's Degree)

Course Coordinator

PROFESSOR DOCTOR YILDIZ AKPOLAT

Offered to

Sociology (Evening)
Sociology

Course Objective

Comprehension of the historical process that contributed to the emergence and development of sociology as a science and thus the issues and approaches addressed.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   To recognize the social and political philosophies before the birth of sociology
2   To recognize the basic problems in the birth of sociology
3   To comprehend the positivist approach in the birth of sociology
4   To comprehend the sociologists and their theories that contributed to the development of sociology as a science
5   To comprehend the basic theses and works of classical sociologists such as Saint-Simon, Comte, Durkheim, Marx, Weber
6   Understanding the relationship between modernization and sociology

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 Sociology and Revolutions
2 Basic Concepts of Classical Sociology
3 Thinkers and Works in the Background of Sociology
4 Ways of addressing traditional-modern social transformations
5 Industrialization and Sociology
6 Secularization and Sociology
7 General Evoluation
8 Midterm
9 Saint-Simon's Contribution to Sociology
10 Auguste Comte's Contribution to Sociology
11 Positivist Sociology Conception Developed by Durkheim
12 Marx's Contribution to Sociology
13 Weber's Semantic Sociology
14 Comparison of Founding Sociologists' Solutions to the Problems of Modernization
15 General Evoluation
16 Final

Recomended or Required Reading

Ağaoğulları, M. A. (1989). Fransız Devriminde Birey-Devlet Ilişkisi (1789-1794). Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 44 (3). 195-228.
Akpolat, Y. (2007). Devrimcilikten Muhafazakarlığa. Muhafazakâr Düşünce Dergisi. 12. 85-115.
Akpolat, Y. (2007). Durkheim dan Giddens a Pozitivist Sosyoloji.
Akpolat, Y. (2014). Ütopyadan Ideolojiye, Türk Sosyolojisinde Devrimcilik, Buhran ve Muhafazakarlık içinde, s.185-230. Istanbul: Doğu Kitabevi.
Akpolat, Y. (2015). Sosyoloji Tarihi 1. Erzurum: Fenomen Yayıncılık.
Aydoğan, E. (2015). Marx ve Öncüllerinde Yabancılaşma Kavramı. Sosyal Bilimler Dergisi. 54, 273-282.
Bierstedt, R. (1990). Onsekizinci Yüzyılda Sosyolojik Düşünüş. Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi içinde (Bottomore, T. Ve Nisbet R.). s.17-50. Ankara: Ayraç Yayınevi.
Coser, L. (2010).Vilfredo Pareto. Sosyolojik Düşüncenin Ustaları içinde. s. 339-372. Ankra: De Ki Yayınları.
Durkheim, E. (1966). Ceza Evriminin Iki Kanunu. Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
Durkheim, E. Din Sosyolojisi ve Bilgi Teorisi.
Freyer, H. (2021). Sosyoloji Kuramları Tarihi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Garaudy, R. (1975). Marks Için Anahtar. Istanbul: Bilgi Yayınevi.
Goodwin, G. A. ve Scimecca, J. A. (2018). Klasik Sosyolojik Teori. Istanbul: Say Yayınları.
Goodwin, G. A. ve Scimecca, J. A. (2015). Sosyolojinin Kökenleri: Ahlak ve Bilim. Klasik Sosyolojik Teori içinde. s.20-38. Istanbul: Say Yayınları.
Goodwin, G. A. ve Scimecca, J. A. (2015). Harriet Martineau. Klasik Sosyolojik Teori içinde. s.64-94. Istanbul: Say Yayınları.
Nisbet, R. (2016). Sosyolojik Düşünce Geleneği. Istanbul: Paradigma Yayıncılık.
Ritzer, G. Ve Stepnisky, J. (2014). Sosyoloji Kuramları. Ankara: De ki Yayıncılık.
Tiryakian, E. A. (1990). Emile Durkheim. Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi içinde (Bottomore, T. Ve Nisbet R.). 193-241. Ankara: Ayraç Yayınevi.
Topakkaya, A. Tarihsel Materyalizm ve Diyalektik.
Topçuğlu, H. (1960). 19. Yüzyıl Sosyologlarında Hukuk Anlayışı. Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
Turner, B. S. (2014). Klasik Sosyoloji. Istanbul: Iletişim Yayınları.
Simmel, G. (2009). Toplumsal Etkileşim Biçimleri. Bireysellik ve Kültür içinde. s.65-146. Istanbul: Metis Yayınları.
Simmel, G. (2009). Toplumsal Tipler. Bireysellik ve Kültür içinde. s.149-208. Istanbul: Metis Yayınları.
Sunar, L. (2011). Klasik Sosyolojinin Şarkiyatçı Kaynakları: Marx ve Weber in Karşılaştırmalı Bir Incelemesi. Insan ve Toplum, 1(2), 29-56.
Swingewood, A. (2010). Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. Istanbul: Agora Kitaplığı.
Weber, M. (2006). Meslek Olarak Siyaset. Istanbul: Chiviyazıları Yayınevi.
Weber, M. (2019). Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. Istanbul: Dorlion Yayınevi.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

face to face

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


*** Resit Exam is Not Administered in Institutions Where Resit is not Applicable.

Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

exams

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

To be announced.

Contact Details for the Lecturer(s)

yildiz.akpolat@deu.edu.tr

Office Hours

It will be announced.

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 14 3 42
Preparations before/after weekly lectures 14 5 70
Preparation for midterm exam 1 10 10
Preparation for final exam 1 20 20
Midterm 1 1 1
Final 1 1 1
TOTAL WORKLOAD (hours) 144

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10PO.11PO.12PO.13PO.14
LO.144
LO.24442
LO.345542
LO.44443
LO.544
LO.654