COURSE UNIT TITLE

: TURKISH MODERNIZATION

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
SOS 4006 TURKISH MODERNIZATION COMPULSORY 3 0 0 4

Offered By

Sociology

Level of Course Unit

First Cycle Programmes (Bachelor's Degree)

Course Coordinator

PROFESSOR DOCTOR YILDIZ AKPOLAT

Offered to

Sociology (Evening)
Sociology

Course Objective


To examine the historical and social aspects of Turkish modernization in relation to contemporary problems.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   To recognize the Ottoman society, state and mentality before the Turkish Modernization
2   To comprehend the historical process of Turkish Modernization process
3   Understanding how Turkish modernization is explained by different theories
4   Addressing the problems of Turkish modernization from yesterday to today
5   Understanding the phases of Turkish modernization

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 Political Mentality Infrastructure and Components
2 Economic Mentality and Structure
3 Transformation of Classical Structure and Mentality
4 Theoretical and Historical Foundations of Modernization
5 Different Perspectives on Ottoman-Turkish Modernization
6 Different Perspectives on Ottoman-Turkish Modernization
7 General Evoluation
8 Midterm
9 What is Tanzimat
10 What is Tanzimat
11 Tanzimat and New Social Stratification (Şerif Mardin)
12 Modernization Criticisms in Turkish Literature (Şerif Mardin)
13 Hilmi Ziya Ülken and Turkish Modernization
14 Conceptualization of Turkish Modernization in the Early Republican Era
15 General Evoluation
16 Final

Recomended or Required Reading

Ahmad, Feroz (2005), Modern Türkiye nin Oluşumu, Çev.: Y. Alogan, 3. Baskı, Kaynak Yayınları, Istanbul.
2. Akkol, M. L. (2018). Batılılaşma ve Sivil Toplum Kavramları Üzerinden Idris Küçükömer'in Türk Siyasal Düşüncesindeki Yeri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 158-167.
3. Akpolat, Y. (1996). Istanbul Halkevi Yayın Organı: Yeni Türk Mecmuası (1923-193). Türkiye Günlüğü, 76-92.
4. Akpolat, Y. (2010). Erken Cumhuriyet Döneminde Türk Devrimini Anlamlandırma ya da Devrime Ideoloji Bulma Çabaları. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 103-148.
5. Akpolat, Y. (2010). Mekteb-i Mülkiye ve Mülkiyeliler Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi Üzerine Bir Çalışma (1931-1960). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 107-121.
6. Akpolat, Y. (2011). Batılılaşma Çelişkilerimizin Yapıbozumu 1911-1931 Arası Türk Yurdu Dergisinde Batılılaşmaya Ilişkin Yaklaşımlar. Türk Yurdu, 238-250.
7. Akpolat, Y. (2012). Kurtuluş Hoca dan Türk Insanını/Toplumunu, Sosyolojisini, Aydınını ve Siyasi Hayatını Yeniden Okumak. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 91-110.
8. Akpolat, Y. (2012). Türk Devrimine Muhafazakar Kanattan Iki Farklı Bakış; Peyamı Safa ve Mümtaz Turhan. Türk Yurdu, 388-393.
9. Akpolat, Y. (2012). Türk Düşüncesinde Buhran/Bunalım ya da Yabancılaşmadan Kendi Özünü Bulmaya Doğru Giden Süreç: Batılılaşmaya Farklı Perspektiflerden Farklı Yaklaşımlar (Ironik Bir Deneme). Sosyologca, 139-144.
10. Akpolat, Y. (2013). Dün-Bugün Ilişkisi Bağlamında Sadık Rıfat Paşa. Istanbul: Doğu Kitabevi.
11. Akpolat, Y. (2019). Mümtaz Turhan da Köy ve Kalkınma: Mevcut Durum ve Öneriler. Bilim, Teknik ve Kalkınma (s. 1-19). Ankara: Gazi Üniversitesi.
12. Altıntaş, R. (2008). Batılılaşmış Bir Doğulu: Kılıçzade Hakkı ve Projesi. Eski Yeni Dergisi, S.8.
13. Anık, M. (2013). Türkiye'de Sekülerizm Tartışmalarında Iki Eksen: Şerif Mardin Ve Ismail Kara. Umran Dergisi, 14-31.
14. Atalay, L. (2014). Atatürk Dönemi Düşünürlerinin Gözüyle Kemalizm ve Türk Inkılabı. (Master's thesis, Türk Inkılap Tarihi Enstitüsü.
15. Avcıoğlu, D. (1976). Türkiye'nin düzeni dün-bugün-yarın (Cilt 1). Istanbul: Tekin Yayınevi.
16. Aydın, T. (2014). Atatürk Döneminde Bürokrasi ve Modernleşme (1923-1938). (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

Presentation
Question and Answer
Discussion

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


*** Resit Exam is Not Administered in Institutions Where Resit is not Applicable.

Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

exams

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

To be announced.

Contact Details for the Lecturer(s)

yildiz.akpolat@deu.edu.tr

Office Hours

Monday 11.00-12.00

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 14 3 42
Preparations before/after weekly lectures 14 3 42
Preparation for midterm exam 1 10 10
Preparation for final exam 1 15 15
Midterm 1 1 1
Final 1 1 1
TOTAL WORKLOAD (hours) 111

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10PO.11PO.12PO.13PO.14
LO.1555
LO.24544
LO.3455
LO.44
LO.5455