COURSE UNIT TITLE

: MUSEUM AND ARCHITECTURE II

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
MZC 3034 MUSEUM AND ARCHITECTURE II COMPULSORY 3 0 0 5

Offered By

Museology

Level of Course Unit

First Cycle Programmes (Bachelor's Degree)

Course Coordinator

ASSOCIATE PROFESSOR DENIZ BALIK

Offered to

Museology

Course Objective

Today, the change in the approaches to museum exhibit also affects to the shaping of the museum architecture. In this respect, this course examines are the museum architecture, typologies, programs, themes, and its historical change through global and national case studies.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   Understanding the importance of the concepts of the course
2   data collection and research in the course topics
3   be able to critical thinking for course topics
4   be able to analyze spatial features in the museum buildings
5   be able to evaluate the museum building completely (exhibition, lighting,

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 Introduction to the course and basic concepts
2 Contemporary museum exhibit design
3 Contemporary museum exhibit design
4 Present Exhibition Design, types, samples of exhibition Design
5 Importance of protection and storage Techniques for Modern Museology
6 Conservation, Research and Communication in Modern Museology
7 Lighting and Security in Museums
8 Mid-term exam
9 material selection, temperature and humidity control in museum buildins
10 material selection, temperature and humidity control in museum buildins
11 Student Presentations and discussion
12 Student Presentations and discussion
13 Student Presentations and discussion
14 Student Presentations and discussion
15 Assessment
16 Final

Recomended or Required Reading

Artun, Ali (2006), Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 1: Müze ve Modernlik, Istanbul: Iletişim.
Artun, Ali (2006), Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 2: Müze ve Eleştirel Düşünce, Istanbul: Iletişim.
Artun, Ali (2011), Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi: Estetik Modernizmin Tasfiyesi, Istanbul: Iletişim.
Artun, Ali (2017), Mümkün Olmayan Müze: Müzeler Ne Gösteriyor , Istanbul: Iletişim.
Balık, Deniz (2009), Çağdaş Sanat Müzelerinde Yeni Mekan Deneyimi, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Istanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Bishop, Claire (2018), Yapay Cehennemler: Katılımcı Sanat ve Izleyici Politikası, çev. Mine Haydaroğlu, Istanbul: Koç Üniversitesi.
Çelik, Zeynep (2004), Şark ın Sergilenişi: 19. Yüzyıl Dünya Fuarlarında Islam Mimarisi, Istanbul: Tarih Vakfı.
Danto, Arthur C. (2010), Sanatın Sonundan Sonra: Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi, çev. Zeynep Demirsü, Istanbul: Ayrıntı.
Edhem, Halil (2019), Müzecilik Yazıları: Modern Sanat Müzesinin Tasarımı, der. Ali Artun, Istanbul: Iletişim.
Foster, Hal (2004), Tasarım ve Suç: Müze Mimarlık Tasarım, çev. Elçin Gen, Istanbul: Iletişim.
Foster, Hal (2013), Sanat Mimarlık Kompleksi: Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarımın Birliği, çev. Serpil Özaloğlu, Istanbul: Iletişim.
Shaw, Wendy M. K. (2004), Osmanlı Müzeciliği: Müzeler, Arkeoloji ve Tarihin Görselleştirilmesi, çev. Esin Soğancılar, Istanbul: Iletişim.
Şahiner, Rıfat (2015), Çağdaş Sanatta Temsiliyet Krizi: Çağdaş Kuramlar ve Güncel Tartışmalar, Ankara: Ütopya.
Madzoski, Vesna (2013), Küratörlük: Koruma ve Kapatmanın Diyalektiği, çev. Mine Haydaroğlu, Istanbul: Koç Üniversitesi.
O Doherty, Brian (2010), Beyaz Küpün Içinde: Galeri Mekanının Ideolojisi, çev. Ahu Antmen, Istanbul: Sel.
Thompson, Don (2012), Sanat Mezat: 12 Milyon Dolarlık Köpekbalığı Çağdaş Sanatın ve Müzayede Evlerinin Tuhaf Ekonomisi, çev. Renan Akman, Istanbul: Iletişim.
Wu, Chin-Tao (2014), Kültürün Özelleştirilmesi: 1980 ler Sonrasında Şirketlerin Sanata Müdahalesi, çev. Esin Soğancılar, Istanbul: Iletişim.
Yardımcı, Sibel (2005), Kentsel Değişim ve Festivalizm: Küreselleşen Istanbul da Bienal, Istanbul: Iletişim.
Ege Mimarlık (2010), Dosya: Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar, Sayı: 74.
Mimar-ist (2002), Dosya: Çağdaş Sanat Yapıları ve Müzeler, Sayı: 4.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

Courses, lectures, discussions and presentations

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 ASG ASSIGNMENT
3 FIN FINAL EXAM
4 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + ASG * 0.20 + FIN * 0.50
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + ASG * 0.20 + RST * 0.50


*** Resit Exam is Not Administered in Institutions Where Resit is not Applicable.

Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

Understanding, research, critical thinking will be evaluated via the question asked in
the mid-term. Ability to analyze will be evaluated via individual assignments.
Understanding, research, critical thinking, Ability to analyze will be evaluated via the question asked in the final-term

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

Individual assignments and presentations

Contact Details for the Lecturer(s)

deniz.balik@deu.edu.tr

Office Hours

Will be announced.

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 12 3 36
Tutorials 5 2 10
Preparations before/after weekly lectures 12 2 24
Preparation for midterm exam 3 2 6
Preparation for final exam 5 2 10
Preparing assignments 1 5 5
Preparing presentations 1 8 8
Final 1 3 3
Midterm 1 3 3
Quiz etc. 1 15 15
TOTAL WORKLOAD (hours) 120

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10
LO.134
LO.2554
LO.344
LO.44344444
LO.533