COURSE UNIT TITLE

: LITERARY SEMIOTICS

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
DIL 6056 LITERARY SEMIOTICS ELECTIVE 3 0 0 9

Offered By

General Linguistics

Level of Course Unit

Third Cycle Programmes (Doctorate Degree)

Course Coordinator

ASSOCIATE PROFESSOR FUNDA UZDU YILDIZ

Offered to

General Linguistics

Course Objective

The aim of this course is to learn the analysis and critical methods that semiotics offers in writing, by learing the observation process and the features of written semiotics, being able to hold a study on written texts.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   Learn the Semiotic Analysis
2   Describe the wtiten texts in Semiotic Method
3   Can hold an analysis in the expressive base
4   Can hold an analysis in the syllabic base
5   Analyse the witten texts in a Semiotic method

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 General knowledge on Semiotics
2 Written Semiotics and meaning
3 Discourse Structures
4 Narrative Structures
5 Narrative Syllabus
6 Narrative Syllabus
7 Agents
8 Midterm
9 Modals
10 Modals
11 Deep structure and meaning
12 Connotation values
13 Semiotic square
14 Sample applications

Recomended or Required Reading

Günay¸ V.D. (2001) Göstergebilimsel Çözümlemede Kiplikler Kuramı ve Özne . Dil Dergisi. Sayı: 99¸ Ankara: AÜ TÖMER Yayınları, [27-54].
Günay V.D. (2002). Göstergebilim Yazıları. Istanbul: Multilingual Yayınları.
Günay V. D. (2003). Bilmek ve Istemek Kiplikleri Açısından Özne . Günümüz Dilbilim Çalışmaları içinde. Yayına Hazırlayanlar: Prof. Dr. Ayşe (Eziler) Kıran, Doç. Dr. Ece Korkut, Dr. Suna Ağıldere. Istanbul: Multilingual Yayınları, [43-56].
Günay¸ V. D. (2004) Fransız Göstergebiliminde Yeni Açılımlar Dilbilim Dergisi. Sayı 12. Istanbul: Istanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Dergisi [29-45].
Günay¸ V. D. (2007) Metin Bilgisi. 3. Baskı. Istanbul: Multilingual Yayınları.
Kıran A. (1990a). Dilbilim-Göstergebilim Ilişkileri Dilbilim Araştırmaları. Ankara: Hitit Yayınevi¸ [51-62].
Kıran A. (1990b). Günümüzde Yazınsal Göstergebilim XII. Dilbilim Kurultayı Bildirileri. Ankara: Şafak Matbaası¸ [237-248].
Kıran A. (1999). Ben ve Ötekiler Dilbilim Araştırmaları. Istanbul: Simurg Yayınevi¸ [153-172].
Kıran A. (2003). Bir Yaz Gecesi Rüyası ¸ Türkoloji Dergisi. Sayı XVI. Cilt 2. Ankara Dil ve Edebiyat Araştırmaları Derneği Yayınları¸[117-130]
Kıran A. (2004). Göstergebilim ve Yazınsal Çözümlemeler Disiplinlerarası Ortam ve Yöntem Sorunları. Yayına hazırlayan Prof. Dr. Nedret Öztokat. Istanbul: Multilingual Yayınları, [50-61].
Kıran A. (2010). Çağdaş Bir Düşünme Biçimi Olarak Göstergebilim Dilbilim Dergisi. Sayı 22. Istanbul: Istanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Dergisi, [1-18].
Kıran Z. ve Kıran A.(Eziler) (2007). Yazınsal Okuma Süreçleri. 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınevi.
Martin¸ S. ve Ringham¸ F. (2000) Dictionary of Semiotics. London: Cassel.
Rifat M. (1996). Göstergebilimcinin Kitabı. Istanbul: Düzlem Yayınları.
Rifat M. (1998). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları I¸ Istanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Rifat¸ M. (2007). Metnin Sesi. Istanbul: Türkiye Iş Bankası Kültür Yayınları.
Öztokat T. N. (2005) Yazınsal Metin Çözümlemesinde Kuramsal Yaklaşımlar. Istanbul: Multilingual Yayınları.
Yücel T. (1982a). Yazının Sınırları. Istanbul: Adam Yayınları.
Yücel T. (1982b). Yazın ve Yaşam. Istanbul: Yol Yayınları.
Yücel T. (1991b). Eleştirinin ABC si. Istanbul: Simavi Yayınları.
Yücel T. (2005). Yapısalcılık. Istanbul: Can Yayınları. 2. Baskı.
Yücel T. (2006). Göstergeler. Istanbul: Can Yayınları.
Yücel T. (2009). Eleştiri Kuramları. Istanbul: Türkiye Iş Bankası Kültür Yayınları.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

1. Presentations about the subject
2. Narration/debate with the help of examples
3. Question & Answer

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 STT TERM WORK (SEMESTER)
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + STT * 0.30 + FIN* 0.40
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + STT * 0.30 + RST* 0.40


*** Resit Exam is Not Administered in Institutions Where Resit is not Applicable.

Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

Will be evaluated with the help of the articles which are going to be prepared for midterm and final exams.

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

1. Attendance to the 80% of the courses is compulsory.
2. Attendance to the midterm, assignments and final exams will be taken into consideration in evaluation
3. Cheating and Plagiarism attempts in midterm, assignments and final exams will be graded as "0" (zero).

Contact Details for the Lecturer(s)



funda.uzdu@deu.edu.tr
fundauzdu@gmail.com

Office Hours

Monday 09:00-12:00

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 12 3 36
Student Presentations 2 3 6
Preparation for midterm exam 1 12 12
Preparation for final exam 1 20 20
Preparing presentations 2 20 40
Preparations before/after weekly lectures 12 8 96
Final 1 3 3
Midterm 1 3 3
TOTAL WORKLOAD (hours) 216

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6
LO.15253
LO.25253
LO.35253
LO.45253
LO.55253