DERS ADI

: Dilbilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IMT 1108 Dilbilim SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Mütercim - Tercümanlık (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MURAT ÖZGEN

Dersi Alan Birimler

Mütercim - Tercümanlık (İngilizce)
İngilizce Mütercim ve Tercümanlık

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilere çeviri sürecinde çözümleme ve metin üretimi için ihtiyaç duydukları dilbilimsel bakış açısını kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çeşitli dil ve metin düzlemlerini tanır
2   Dillerin biçimbirimsel özelliklerini yeni teknik kavram ve diğer yeni kavramların türetiminde kullanır
3   Sözlü ve/veya yazılı ve/veya görsel-işitsel kaynak ve erek metinlerin iletişimsel faktör ve işlevlerini çözümler
4   Sözlü ve/veya yazılı ve/veya görsel-işitsel kaynak ve erek metinlerin anlambilimsel çözümlemesini ve karşılaştırmasını yapabilir
5   Sözlü ve/veya yazılı ve/veya görsel-işitsel kaynak ve erek metinlerin dilbilgisel ve anlamsal kaydırmalarını bilinçli bir biçimde kullanabilir
6   Sözlü ve/veya yazılı ve/veya görsel-işitsel kaynak ve erek metinlerin göstergebilimsel karşılaştırmasını ve çözümlemesini yapabilir
7   Sözlü ve/veya yazılı ve/veya görsel-işitsel kaynak ve erek metinlerde söz sanatı unsurlarının görünümlerini ve işlevlerini tanıyıp üretebilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dili bilmek vs. dilin ne olduğunu bilmek Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2018). An introduction to language. Cengage Learning. pp. 3-21 Denham, K., & Lobeck, A. (2012). Linguistics for everyone: An introduction. Cengage Learning. pp. 7-31
2 Sesbilim ve Sesbilgisi Yule, G. (2020). The study of language (7th edition). Cambridge university press. pp. 28-57 Denham, K., & Lobeck, A. (2012). Linguistics for everyone: An introduction. Cengage Learning. pp. 229-323
3 Biçimbilim Yule, G. (2020). The study of language (7th edition). Cambridge university press. pp. 58-91 Denham, K., & Lobeck, A. (2012). Linguistics for everyone: An introduction. Cengage Learning. pp. 141-215
4 Sözdizim Yule, G. (2020). The study of language (7th edition). Cambridge university press. pp. 92-127 Denham, K., & Lobeck, A. (2012). Linguistics for everyone: An introduction. Cengage Learning. pp. 215-291
5 Anlambilim Yule, G. (2020). The study of language (7th edition). Cambridge university press. pp. 129-148 Dechaine, R. M., Burton, S., & Vatikiotis-Bateson, E. (2012). Linguistics for dummies. John Wiley & Sons.pp. 117-133
6 Edimbilim Yule, G. (2020). The study of language (7th edition). Cambridge university press. pp. 149-166 Denham, K., & Lobeck, A. (2012). Linguistics for everyone: An introduction. Cengage Learning. pp. 339-354.
7 Söylem çözümlemesi ve metindilbilim Yule, G. (2020). The study of language (7th edition). Cambridge university press. pp. 167-180 Dechaine, R. M., Burton, S., & Vatikiotis-Bateson, E. (2012). Linguistics for dummies. John Wiley & Sons.pp. 133-151
8 Ara sınav
9 Toplumdilbilim Yule, G. (2020). The study of language (7th edition). Cambridge university press. pp. 279-328 Dechaine, R. M., Burton, S., & Vatikiotis-Bateson, E. (2012). Linguistics for dummies. John Wiley & Sons.pp. 151-171
10 Tarihsel dilbilim Dechaine, R. M., Burton, S., & Vatikiotis-Bateson, E. (2012). Linguistics for dummies. John Wiley & Sons.pp. 205-220 Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2018). An introduction to language. Cengage Learning. pp. 488-540
11 Dilbilimsel tipoloji Dechaine, R. M., Burton, S., & Vatikiotis-Bateson, E. (2012). Linguistics for dummies. John Wiley & Sons.pp. pp. 189-204.
12 Anadil ve İkinci dil edinimi Yule, G. (2020). The study of language (7th edition). Cambridge university press. pp. 201-233
13 Beyindilbilim Yule, G. (2020). The study of language (7th edition). Cambridge university press. pp. 184-200 Dechaine, R. M., Burton, S., & Vatikiotis-Bateson, E. (2012). Linguistics for dummies. John Wiley & Sons.pp. 277-292.
14 Yazı sistemleri Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2018). An introduction to language. Cengage Learning. pp. 540-562 Denham, K., & Lobeck, A. (2012). Linguistics for everyone: An introduction. Cengage Learning. pp. 441-476.
15 Genel değerlendirme
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Dechaine, R. M., Burton, S., & Vatikiotis-Bateson, E. (2012). Linguistics for dummies. John Wiley & Sons.
Denham, K., & Lobeck, A. (2012). Linguistics for everyone: An introduction. Cengage Learning.
Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2018). An introduction to language. Cengage Learning.
Yule, G. (2020). The study of language (7th edition). Cambridge university press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders (kuramsal bilgi aktarımı, tartışma, alıştırma yapma)
2. Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-7: %30 oranında çözümleme ödevleri ve ders içi etkinliğe katılım üzerinden;
2. ÖÇ 1-3: Vize sınavında ilgili konulara ilişkin kuramsal içerikli sorular, metin karşılaştırma, çözümleme ve üretme amaçlı sorularla değerlendirilir.
3. ÖÇ 4-7: Final sınavında vize sınavında uygulanan yöntemlerle değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 5 4 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7