DERS ADI

: Klasik ve Hellenistik Dönem Tarihi Portreleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 5062 Klasik ve Hellenistik Dönem Tarihi Portreleri SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ MURAT KILIÇ

Dersi Alan Birimler

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Plastik sanatlarda bireysel özelliklerin vurgulanması, Geç Klasik Dönem'in sonlarında belirginleşmeye başladı. Gelişen betimleme üslupları, eserin fizyonomisinin okunabilmesine olanak tanıyan nitelikli bir sanatın oluşmasını sağladı. Günümüze kadar ulaşmayı başaran bu eserlerden bir kısmı, tarihsel şahsiyetlerin özel ya da resmi yaşamlarına özgü giyim tarzlarına, saç modellerine ve daha fazlasına ulaşılabilmesine olanak tanırlar. Dolayısıyla zamanın sosyal, kültürel ve politik yaşamının canlı birer kanıtı niteliğindedirler. Bu bağlamda, bu derste, Geç Klasik Dönem'den Hellenistik Dönem'in sonuna kadarki süreçte çeşitli malzeme üzerinde tasvir edilen tarihi şahsiyetlerin portreleri ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenciler,
2   Portrenin ortaya çıkışını ve gelişimini açıklayabilecekler
3   Propaganda aracı olarak portrelerin yerleştirildikleri kamusal alanları tartışabilecekler
4   İncelenen dönemlere özgü porte üsluplarını ayırt edebilecekler
5   Stilistik karşılaştırmalarla portrelerin aidiyetlerini belirleyebilecekler
6   Resmi ya da özel yaşamda tercih edilen kıyafet ve eşyaları tanımlayabilecekler
7   Ait oldukları hanedana göre hükümdar portrelerini çözümleyebileceklerdir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Plastik sanatlarda Klasik stilin gelişimi
2 Geç Klasik Dönem ve portrenin ortaya çıkışı
3 Roma Dönemi kopyalarında korunan klasik portreler: Yunan filozofları ve şairler
4 Hatipler ve devlet adamları
5 Hellenistik portre sanatının gelişimi: Ortam ve işlev
6 Erken Hellenistik portreler: Stil, algı ve dini bağlam
7 Hellenistik dünyada onursal portreler
8 Ara sınav
9 Portrelerdeki hükümdar fizyonomileri
10 II. Philippos portreleri
11 Büyük İskender ve Lysippos
12 Büyük İskender portreleri
13 Diadokhos'lar Dönemi portreleri
14 Attalosların portreleri
15 Galat yontu grubu
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Barron, J. P. Pythagoras Euthymos: Some Thoughts on Early Classical Portraits, R. Mellor and L. Tritle (eds.), Text and Tradition: Studies in Greek History and Historiography in Honor of Mortimer Chambers, Claremont, CA: Regina Books.
Boedeker, D., and Raaflaub, K. A. (eds.). Democracy, Empire and the Arts in Fifth-Century Athens, Cambridge, MA/London: Harvard University Press
Breckenridge, J. D., Likeness: A Conceptual History of Ancient Portraiture, Evanston, IL: Northwestern University.
Breckenridge, J. D., Origins of Roman Republican Portraiture: Relations with the Hellenistic World, H. Temporini (ed.), ANRW, 1, 4: 826-854.
Davis, N., The Hellenistic Kingdoms: Portrait Coins and History. London: Thames and Hudson.
Dillon, S., The Female Portrait Statue in the Greek World. New York: Cambridge University Press.
Kakavas, G., Hellenistic Royal Portraiture on Coins. New York: The Metropolitan Museum of Art.
Keesling, C. M., Early Hellenistic Portrait Statues on the Athenian Acropolis: Survival, Reuse, Transformation. New York: Cambridge University Press.
Keesling, C., Early Greek Portraiture: Monuments and Histories. Cambridge: Cambridge University Press.
Ma, J., Statues and Cities: Honorific Portraits and Civic Identity in the Hellenistic World, Oxford: Oxford University Press.
Richter, G. M. A., The Greek Portraits of the Fifth Century B.C., RendPontAcc, 34: 37-57.
Richter, G. M. A., The Portraits of the Greeks, London: Phaidon.
Ridgway, B. S., Fourth-Century Styles in Greek Sculpture, Madison: University of Wisconsin.
Schultz, P. and Hoff, R. von den, Early Hellenistic Portraiture: Image, Style, Context. Cambridge: Cambridge University Press.
Smith, R. R. R., Hellenistic Royal Portraits, Oxford: Clarendon Press.
Vermeule, C., Ideal Portraiture at the Outset of the Hellenistic Age, The J. Paul Getty Museum Journal, 6/7: 97-102.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1-) Ders anlatımı
2-) Ödev
3-) Seminer

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1-) ÖÇ 1-3 ara sınavda
2-) ÖÇ 4 bireysel ödevlerle
3-) ÖÇ 1-6 final sınavında değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

murat.kilic@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 14 3 42
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.14
ÖK.253
ÖK.344
ÖK.4
ÖK.54
ÖK.654
ÖK.7