DERS ADI

: Liderlik Psikolojisi*

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 4055 Liderlik Psikolojisi* SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Psikoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖMER KÜLHANCI

Dersi Alan Birimler

Psikoloji

Dersin Amacı

Bu derste gelişim psikolojisi ve sosyal psikoloji alanlarına disiplinler arası bir yaklaşımla liderlik psikolojisi alanında güncel gelişmelere ve kuramlara odaklanılmaktadır. Liderlik gelişimi ve çocukluk ile ergenlikten itibaren liderlik gelişiminin ortaya çıkmasında öne çıkan etkiler üzerine güncel bilgi ve önemli çalışmaların öğrencilere sunulması planlanmıştır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Liderlik gelişimi üzerine araştırma yaparken sosyal ve gelişim psikolojisindeki güncel araştırma yöntemlerini özetleyebilmek.
2   Önemli sosyal ve gelişimsel etkilerin başarılı liderlik için gerekli hem motivasyonun hem de becerilerin geliştirilmesine nasıl zemin hazırladığını tanımlayabilmek ve özetleyebilmek.
3   Çocukluk ve ergenlik döneminde liderlik gelişimini tanımlayabilme ve karşılaştırabilmek.
4   Liderlerin nasıl ortaya çıktığını ve geliştiğini anlamak için erken dönem önemli gelişimsel özellikler üzerine bilgilerini bir araç olarak kullanabilmek.
5   Liderlik gelişiminde etkili olan toplumsal cinsiyet kalıpyargıları ve algılarının lider gelişimini nasıl biçimlendirdiğini tartışabilmek.
6   Toplumsal cinsiyet ve ırk konseptlerinin, bir liderin benlik konseptlerinin oluşumu ve gelişimindeki etkisini ve liderlik özelliklerinin gelişimi ve ortaya çıkışını nasıl biçimlendirdiğini değerlendirebilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Çocuklar ve Sosyal Kimlik Bir liderin Benlik Kategorizasyonu: Toplumsal Cinsiyet Gelişimi
2 Liderlik Kavramına Yönelik Kuramların Değerlendirilmesi Liderlik Becerilerinin Gelişimsel ve Sosyal Yörüngesi: Sosyal Bağlam, Kültür ve Sosyal Benlik
3 Çocukların Sosyal Gruplarının Araştırılmasında Kullanılan Yöntem ve Ölçümler Genel Tartışma: Geleceğin Liderlerini Yaratmak
4 Liderlik Gelişminin Temelleri Sınav
5 Liderliğin Genetik Temeli
6 Sosyal Kimlik Gelişimi: Prososyal Eğilimlerin Gelişimi
7 Çocukların Kolektif Kimliğinin Gelişimi: Sosyal Anlayışın Gelişimi
8 Ara Sınav
9 Gelişimsel Hazır Olma ve Liderliğin Ortaya Çıkışı: Doğuştan Liderlik veya Geliştirilen Liderlik
10 Liderlik Gelişiminde Etkili Faktörler: Bağlanma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
Ana kaynak:
1. Murphy, S.E., & Reichard, R. (Eds.). Early Development and Leadership: Building the Next Generation of Leaders (1st ed.). Routledge, 2011.
Yardımcı kaynaklar:
1. Adam Rutland, Drew Nesdale, Christia Spears Brown. The Wiley Handbook of Group Processes in Children and Adolescents. Wiley-Blackwell, 2017
2. Bennett, M., & Sani, F. (Eds). The Development of the Social Self. 1st ed. Taylor and Francis, 2004.
3. Richard M. Lerner (Editor-in-Chief), Lynn S. Liben (Volume Editor), Ulrich Mueller (Volume Editor). Handbook of Child Psychology and Developmental Science, Volume 2, Cognitive Processes, (7th ed.). John Wiley & Sons, 2015
4. Lamb, M. E., & Lerner, R. M. (Eds.). Handbook of child psychology and developmental science: Socioemotional processes (7th ed.). John Wiley & Sons, Inc., 2015

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders kapsamını oluşturan konular ders sorumlusunun moderatörlüğünde öğrencilerin yoğun katılımıyla tartışmalı olarak ele alınacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Bir vize ve bir final olmak üzere sınavlarda bilgi, kavrama, analiz, yorumlama ve sentez düzeylerinde çoktan seçmeli, kısa cevaplı ve açık uçlu sorular yer alacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

omer.kulhanci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 14.00 - 15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15554444
ÖK.25554444
ÖK.35554444
ÖK.455554
ÖK.5445555445
ÖK.6