DERS ADI

: Kişilerarası Çatışma Çözümü

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 3043 Kişilerarası Çatışma Çözümü SEÇMELİ 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Psikoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ABBAS TÜRNÜKLÜ

Dersi Alan Birimler

Psikoloji

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilere kişilerarası çatışmaların çözümü ve müzakere konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. Özellikle kişiler arası çatışmaların yapıcı ve barışçıl yönetim sürecinde etkin kullanılan ''müzakere'' becerisi konusunda bilgi ve beceri kazandırılacaktır. Bu bağlamda kişiler arası çatışmaların ve anlaşmazlıkların müzakeresi, müzakere prensipleri ve müzakere işlem basamakları konusunda bilgi ve beceri kazandırılacaktır.

Kişiler arası çatışmaların çözüm sürecinde kullanılan ''müzakere'' becerisi hem çalışma yaşamında hem aile yaşamında hem de toplumsal yaşamda gerekli olan bir sosyal beceridir. Hepimiz toplumsal yaşamda birer müzakereciyiz. Müzakereci olduğumuzun farkında olarak ya da olmayarak her gün onlarca anlaşmazlık konusunu müzakere etmekteyiz. Ancak eğitim hayatımızda kişiler arası çatışmaların ve anlaşmazlıkların çözümü ve müzakere konusunda yeterlik kazanmamaktayız.

Yetersiz çatışma çözümü ve müzakere becerileri ailelerin dağılması ve boşanma sürecinin en önemli nedenlerinden birisidir. Her sene 170-180 bin çift şiddetli geçimsizlik nedeniyle ayrılmaktadır. Yeterli çatışma ve anlaşmazlık çözümü ve müzakere becerisine sahip olmuş olsalardı boşanma oranları belki de bu kadar artmayacaktı. Eşler yeterli çatışma ve anlaşmazlık yönetimi ve müzakere becerisine sahip olabilirler ise hem boşanma öncesi hem de boşanma sonrası çatışmalarını ve anlaşmazlıklarını yapıcı olarak yönetebileceklerdir. Bu nedenle psikoloji öğrencilerinin gelecekte danışmanlık verecekleri kişiler olacak aile üyelerine daha etkili psikolojik danışmanlık hizmeti verebilmeleri için bu beceriler ile donanmış bir şekilde okuldan ayrılmaları oldukça önemlidir.

Bu bilgilerin ışığı altında ''kişiler arası çatışma çözümü'' dersinin genel amacı, psikoloji öğrencilerini hem hayata hazırlamak hem de gelecekte müzakere becerilerini hem aile yaşamına hem de çalışma yaşamına uygulanabilmesi için onların bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır.




Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kişiler arası anlaşmazlıklar ile ilgili temel kavramları tanımlayabilmesi
2   Kişiler arası anlaşmazlıkların nedenleri, türleri, olumlu ve olumsuz sonuçlarını açıklayabilmesi
3   Kişiler arası anlaşmazlıklar ve anlaşmazlık çözüm stratejileri ve prensipler arasındaki ilişkiyi özellikleriyle açıklayabilmesi
4   Anlaşmazlık çözüm prensiplerini açıklayabilmesi
5   Kişiler arası anlaşmazlıkları yüzyüze müzakere edebilmesi
6   Anlaşmazlıkların yapıcı ve barışçıl çözümünün sağlanabilmesi için arabuluculuk yapabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Kişilerarası çatışmaların çözümüne ve müzakereye giriş.
2 2. Müzakere prensipleri-1: kişilerarası çatışmaların çözümü ve müzakere sürecinde, insanları sorundan ayırma.
3 3. Müzakere prensipleri-2: kişilerarası çatışmaların çözümü sürecinde isteklere ve taleplere değil, çıkarlara ve gereksinimlere odaklanarak müzakere etme.
4 4. Müzakere prensipleri-3: kişilerarası çatışmaların çözümü sürecinde, karşılıklı kazançlar için seçenek yaratarak müzakere etme.
5 5. Müzakere prensipleri-4: kişilerarası çatışmaların çözümü sürecinde, objektif kriterler kullanarak müzakere etme.
6 6. Kişilerarası çatışmaların müzakere sürecinde temel yaklaşımlar: talep, çıkar ve ilişki temelli müzakereler.
7 7. Kişilerarası çatışmaların müzakere sürecinde taraflar arasında eşgüdüm sağlama.
8 8. Kişilerarası çatışmaların müzakere sürecine hazırlanma.
9 9. Kişilerarası çatışmaların müzakere sürecine başlama.
10 10. Kişilerarası çatışmaların müzakere sürecinde konuları belirleme ve araştırma.
11 11. Kişilerarası çatışmaların müzakere sürecinde çözüm üretmeye ilişkin temel kavramlar.
12 12. Kişilerarası çatışmaların müzakere sürecinde çözüm seçenekleri üretme.
13 13. Kişilerarası çatışmaların müzakere sürecine üretilen çözüm seçeneklerini değerlendirme.
14 14. Kişilerarası çatışmaların müzakere sürecinde anlaşmaya ulaşma ve müzakereyi sonlandırma.
15 vize
16 final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Barsky, E. A. (2000). Conflict resolution for the helping professions. Stamford: Brooks/ Cole, Thomson Learning.
Bush, R., A., B. & Folger, J., P. (2005). The promise of mediation: The transformative approach to conflict (revised version). USA: Jossey-Bass
Fisher, R,. Ury, W. ve Patton, B. (1991). Getting to yes: Negotiating agreement without giving in (2nd Ed.). USA: Penguin Boks.
Ildır, G. (2003). Alternatif uyuşmazlık çözümü: Medeni yargıya alternative yöntemler. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Karip, E. (1999). Çatışma yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Lulofs, R. S. ve Cahn D. D. (2000). Conflict from theory to action (2nd ed.). Boston: Allyn

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Soru-Yanıt
Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 3-6: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

abbas.turnuklu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 13:30 - 15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Kitap Okuma 3 7 21
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 129

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1554455
ÖK.254455
ÖK.35545555
ÖK.454455
ÖK.55444
ÖK.6544444