DERS ADI

: İslam Tarihi ve Medeniyeti

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLT 3011 İslam Tarihi ve Medeniyeti ZORUNLU 4 0 0 10

Dersi Veren Birim

İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) (Uzaktan Öğretim)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SÜLEYMAN GENÇ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) (Uzaktan Öğretim)

Dersin Amacı

İslam Tarihinin inşa sürecini olgular temelinde nedensel olarak anlayıp yorumlamak, farklı coğrafyalar üzerinde ortaya çıkan ve gelişen İslam Medeniyetinin siyasî, sosyal, askerî, ilmî ve kültürel yönlerini keşfetmek, Türklerin İslam Tarihindeki yeri ve önemini kavramak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Emeviler ve Abbasiler döneminin İslam Tarihindeki yeri ve önemini kavrar.
2   Türk-Arap ilişkilerinin ne zaman ve nasıl başladığını anlar.
3   Türklerin İslamlaşma sürecini kavrayıp, İslam kültür ve medeniyetine katkılarını yorumlar.
4   Türklerin, özelde İslam Tarihi genelde de Dünya Tarihi içindeki siyasî, askerî, sosyal ve kültürel rollerini tartışır.
5   İlk kurulan Müslüman-Türk hanedanların genişleyip bir dünya medeniyeti inşasındaki dinamikleri yorumlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Emevileri iktidara taşıyan tarihi süreç ve İslam coğrafyasının genişlemesi
2 Emeviler dönemini çöküşe sürükleyen faktörler ve Emevi hanedanının İslam kültür ve Medeniyetine katkısı
3 Hilafetten Saltanata geçiş: Abbasiler dönemi
4 Türk-Arap ilişkilerinin Başlaması ve Türklerin İslamlaşma süreci
5 İlk Ortaya Çıkan Mahallî Hanedanlar
6 Türk Mahallî Hanedanlar ve Abbasi Hilafetinin Sembolik Varoluş Dönemi
7 Abbasi Hilafet Coğrafyasında Mahallî Devletler
8 İlk Müslüman Türk Devletleri
9 Selçuklular ve Harzemşahlar
10 Türkiye Selçukluları ve Haçlı Seferleri
11 Moğol İstilası ve Anadolu Beylikleri
12 Osmanlı İmparatorluğu
13 Safevî Devleti
14 Timurlular ve Babürlüler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- İslam Tarihi ve Medeniyeti, İLİTAM Ders Kitabı
2-Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, Cilt: 3, 6
3- Nesimi YAZICI, İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi
4- Süleyman GENÇ-Mehmet ŞEKER, Türk Medeniyeti Tarihi, s. 17-100. Anadolu Üni. Açıköğretim Fakültesi Yayını.
5- Hakkı Dursun YILDIZ, İslamiyet ve Türkler
6- Zekeriya KİTAPÇI, Türkistan'da İslamiyet ve Türkler
7- Osman TURAN, Selçuklular Tarihi ve Türk İslam Medeniyeti
8- İbrahim KAFESOĞLU, Selçuklu Tarihi, Milli Eğitim Bak. Yayn. ( MEB İslam Ans. Selçuklular Maddesi
9- Osman TURAN, Selçuklular Zamanında Türkiye
10- Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi I-II, Ed. Ekmeleddin İHSANOĞLU
11-Adem Apak, Anahatlarıyla İslâm Tarihi III (Emevîler Dönemi), İstanbul 2008

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 FSB Finalsonu Başarı Notu VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BSB Bütünleme sonu başarı notu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Vize ve Final Sınavı

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.genc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 12 168
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 253

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1111
ÖK.2111
ÖK.3111
ÖK.4111
ÖK.5111