DERS ADI

: Hemşirelikte Sistematik Derleme ve Meta Analiz Yazımı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÇSH 6068 Hemşirelikte Sistematik Derleme ve Meta Analiz Yazımı SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MURAT BEKTAŞ

Dersi Alan Birimler

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Doktora

Dersin Amacı

Bu ders öğrenciye, hemşirelikte sistematik derleme ve meta analizde kullanılacak yöntemleri tanımasını, bir araştırma sorunsu nasıl formüle edeceğini öğrenmesini, içleme ve dışlama kriterlerini belirleyebilmesini, kanıtları arayabilmesini, veri setini oluşturabilmesini, klinik çalışmalarda yanlılık risklerini tanımlayabilmesini, sistematik derleme ve meta analizi gerçekleştirebilmesini amaçlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sistematik derleme ve meta analiz adımlarını tanımlayabilme
2   PICO kullanarak sistematik derleme ve meta analiz için soru oluşturma
3   Sistematik derleme ve meta analiz için hemşirelik çalışmalardan uygun veri toplama süreçlerini tanımlama ve çalışmalardan veriyi elde etme
4   Araştırmalarda yanlılık riskinin belirleyecek yöntemleri tanımlayabilme
5   Elde edilen veriler doğrultusunda sistematik derleme ya da meta analizi adımları doğrultusunda yazabilme
6   Sistematik derleme ve meta analiz çalışmalarının kalitelerini değerlendirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
2 Derleme nedir Derleme türleri nelerdir Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
3 Sistematik derleme için soru oluşturma-bağımlı-bağımsız değişken belirleme Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
4 Sistematik derleme için dışlama ve içleme kriterlerini belirleme, veri toplama aracı hazırlama Prof. Dr. Murat BEKTAŞ erslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
5 Hemşirelikte sistematik derleme için uygun veri tabanı belirleme, veri tarama, çalışma kalitesini değerlendirme Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
6 Sistematik derleme için elde edilen verileri sentezleme Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
7 Hemşirelik alanındaki bir sistematik derlemenin değerlendirilmesi Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
8 Ara Değerlendirme Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
9 Meta analiz nedir Meta analize nasıl karar verilir Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
10 Meta analiz için araştırma sorusunun oluşturulması, anahtar kelimelerin belirlenmesi, içleme/dışlama kriterlerinin belirlenmesi Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
11 Hemşirelik veri tabanlarında veri toplama ve araçların oluşturulması-II Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
12 metanalizde kullanılan istatistikler ve yayın yanlılığına karar verme Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
13 Homojenliğe ve etki modeline karar verme Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
14 Metanaliz için kullanılan programlar ve hemşirelikteki bir metaanalizin eleştirel değerlendirilmesi Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması
15 Metanaliz için kullanılan programlar ve hemşirelikteki bir metaanalizin eleştirel değerlendirilmesi_II Prof. Dr. Murat BEKTAŞ Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Annals of internal medicine, 151(4), 264-269.
2. Nahcivan, N., & Seçginli, S. (2017). How are the methodological quality of quantitative studies included in systematic review. Turkiye Klinikleri Halk Sağlığı Hemşireliği Özel Dergisi, 3(1), 10-19.
3. Downs, S. H., & Black, N. (1998). The feasibility of creating a checklist for the assessment of the methodological quality both of randomised and non-randomised studies of health care interventions. Journal of Epidemiology & Community Health, 52(6), 377-384.
4. DeCoster J. Meta-analysis Notes. Institute for Social Science Research University of Alabama, 2009. http://www.stat-help.com/Meta%20analysis%202009-06-01.pdf. Accessed 17 December 2021.
5. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Abingdon. In. United Kingdom: Routledge.
6. Cooper, H. (2015). Research synthesis and meta-analysis: A step-by-step approach (Vol. 2). Thousand Oaks, Kaliforniya, ABD.: Sage publications.
7. Bakioğlu, A., & Özcan, Ş. (2016). Meta-analiz. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 PO Performans/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.30 + PO * 0.30 +FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ* 0.30 + PO * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize not ortalamalarının toplamı ikiye bölünerek ara sınav notu elde edilecek, bu notun yüzde 60'ı ile, final notunun % 40'ı ders başarı notu olarak belirlenecektir.
Ders Başarı Notu: % 60 yarıyıl içi notu (%30 Ara sınav + % 30 Ödev)+ % 40 final notu

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Murat Bektaş
murat.bektas@deu.edu.tr
02324124287

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her dönem planlamaya göre değişiklik göstermektedir, görüşme öncesi iletişime geçiniz.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 34 34
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.355555
ÖK.4555
ÖK.55555
ÖK.655555